Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alkolås, hvorfor må uberusede bilister betale?

Splius

Anbefalte innlegg

Detaljstyringen av folks liv har allerede begynt i norge, problemet er ikke hvordan man skal begynne, men hvordan man skal få stoppet.

Selvsagt, man kan ha tvungen rektalprobe med blodprøve og dna test hver gang man setter seg i bilen, men personlig foretrekker jeg en og annen fyllekjører.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han karen i Brasil satt allerede i bilen og bilen var allerede i gang når han ble skutt på. Han kjørte faktisk igjennom en farlig område og fulgte GPS'en. Les artikkelen i det minste om dere skal bruke det som et argument. Vi burde kanskje forby bruk av GPS under kjøring?

Det er mye "hvis om", "dersom" og "hva om" i alle situasjoner. Faktumet er at en slik annordning kan direkte være med på å redde liv og gjøre veien tryggere for oss andre som kjører der.

Og til dere "hva om"-folk: Hva om dattera di blir påkjørt av en som kjører i beruset tilstand i en ny bil hvor en slik sperre ble solgt som ekstra utstyr? Som sjåføren tilfeldigvis ikke valgte å ta med. Hvilke følelser har du da for en slik annordning?

Dieselbiler skal glødes, noen starter ikke uten. Skal disse forbys fordi noen kan rissikere å ha mafiaen i hælene med automatvåpen? Skjerp dere. Dette er ikke argumentering eller fakta men svært løse påstander.

Lenke til kommentar
Hvis vi setter fordeler mot ulemper;

Negativt:

Koster 1500kr

Kommer aldri til å få bruk for det

Tar lengre tid til å starte bilen

Kronglete

Hele bilen kommer i en liten alkotesters hånd

Små faktorer som utgjør en stor forskjell

Hvis du kjøper deg en nybil hvor dette er en del av utstyret så er de 1500 kronene en dråpet i det store havet.

Du kan godt få bruk for den, f.eks dagen etter at du har drukket. Det er ikke alltid så greit å vite om man er promillefri dagen etter ei fyllekule.

Har vi det virkelig så travelt?

Hva er det som er så kronglete?

Nei, hele bilen kommer i en edru sjåførs hånd, fremfor en potensiell fyllekjører.

Små faktorer utgjør store forskjeller hele tiden, f.eks hvis batteriet ditt er flatt, eller at gløderen til dieselbilen er ødelagt, at du har punktert osv.

Positivt:

Billigere forsikring

Sikrere veier uten bilister i beruset tilstand

Du kan garantere at du er edru når du setter deg bak rattet, mange ganger har jeg faktisk vært usikker på dette selv - da har jeg valgt å la bilen stå.

Lenke til kommentar

Saken med alkomålere er at de må kalibreres, både titt og ofte. Hvertfall en måler som blåses i flerfoldige ganger om dagen. Ikke bare risikerer du å bli nektet så starte bilen i edru tilstand, men du kan også få "false positive" om du faktisk har promille. Selv om du bruker det som en personlig trygghet, er det ikke annet en en falsk trygghet. Det er mulig det hadde fungert tålelig i land som har 0.8 i promillegrense, men selv ikke politiet stoler på blåsemålere i norge, med grense på 0.2, og de målerene er kalibrert før hver kontroll.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

I Norge blåser man gult om man har fått i seg brød med valmuebrød.

Jeg har blitt stoppet flere ganger av politiet jeg uten å ha drukket, og likevel blitt registert som "usikker" på målingene, alle ganger har jeg blitt sendt videre av politiet som er irritert fordi grensen er så lav at det er umulig å få målt skikkelig.

Lenke til kommentar
Jeg betaler ikke for en alkomåler jeg aldri kommer til å få bruk for

Blir det påbudt, så har du jo ikke noe valg om å la være å betale.. (ok, du kan la være å kjøpe bil nyere enn 2012-modell, om vi går ut fra årstallet i VG-artikkelen.) Norske bilkjøpere betaler f.eks. godt over 1500 kroner for blinklyssystemet (rele, bryter, alle lyktene etc) på bilen, men når man ser hvor mange som gir blaffen i å bruke dem, så er det nok en god del bilister som heller ville spart de pengene, om det hadde vært mulig å velge bort påbudt, obligatorisk utstyr... :p

Lenke til kommentar
Hvis vi setter fordeler mot ulemper;

Negativt:

Koster 1500kr

Kommer aldri til å få bruk for det

Tar lengre tid til å starte bilen

Kronglete

Hele bilen kommer i en liten alkotesters hånd

Små faktorer som utgjør en stor forskjell

Positivt:

Billigere forsikring

Sikrere veier uten bilister i beruset tilstand

Hvorfor klage over økonomien når du her motsier deg selv?

Den dagen deres datter kommer på sykehuset, og du skal skynde deg alt du kan dit, men blir stoppet av en defekt alkomåler.. Vil du fortsatt mene det er en ubetydelig ulempe?

Den dagen deres datter kommer på sykehuset, fordi hun ble meid ned av en fyllekjører, vil du fortsatt mene det er en ubetydelig ulempe med alkolås?

Alkolås er bare ren idioti.

Eneste måten man kan få en skikkelig alkolås på i biler er at hvis hver bil har registert DNA til de som kjører bilen og tester at den som promillen måles på er riktig i henhold til registert eier.

Hvorfor dra inn DNA? Vi har ei promillegrense i Norge, og den er lik for alle, samme hvordan man reagerer på alkoholen. Det finnes mange som har blitt stoppet i rutinekontroll som har mistet lappen og fått store bøter fordi de følte seg helt fin i formen. Dette er kanskje bedre enn å få avslag på å starte bilen og kjøre avgårde?

Lenke til kommentar

Eneste måten man kan få en skikkelig alkolås på i biler er at hvis hver bil har registert DNA til de som kjører bilen og tester at den som promillen måles på er riktig i henhold til registert eier.

Hvorfor dra inn DNA? Vi har ei promillegrense i Norge, og den er lik for alle, samme hvordan man reagerer på alkoholen. Det finnes mange som har blitt stoppet i rutinekontroll som har mistet lappen og fått store bøter fordi de følte seg helt fin i formen. Dette er kanskje bedre enn å få avslag på å starte bilen og kjøre avgårde?

Det som er ment er jo at så lenge det ikke er et system som faktisk sjekker at det er sjåføren av bilen som blåser, så er det mulig å lure systemet.

Lenke til kommentar

Det som er ment er jo at så lenge det ikke er et system som faktisk sjekker at det er sjåføren av bilen som blåser, så er det mulig å lure systemet.

Jeg vet at jeg i hvert fall ikke hadde blåst grønt i måleren, deretter satt meg i passasjersetet og latt en bersuset sjåfør kjøre bilen. Der tror jeg flertallet er med meg.

Jeg tror nesten ikke jeg vet om noen systemer det ikke går an å lure på en eller annen måte.

Endret av Vidalon
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har sett så mange latterlige argumenter her på diskusjon.no før. For det første, hvis dette i det hele tatt skal bli tatt i bruk vil det selvfølgelig være testet grundig først, det er mange ting som kan gjøre at en bil ikke starter når den skal, så å bruke det som et argument er for dårlig... Det at du kanskje i noen spessielle situasjoner trenger å starte bilen raskt og ikke har 20 sekunder til overs veier jo for faen ikke opp for alle de skadene berusede personer forårsaker hvert år. "I noen situasjoner trenger man å kjøre i beruset tilstand" Hva faen? du burde ihvertfall hatt en innstalert i din bil.

Jeg vet om noen som har kjørt i fylla, og selv om de ikke drepte noen så kræsjet flesteparten av dem og en slik sperre hadde mest sannsynelig hindret dem. Jeg har faktisk holdt på å kjøre selv da jeg var mindre, satt i bilen med tenninga på men ble heldigvis overbevist om at jeg var i ferd med å gjøre noe dumt. Og jeg er sikkert ikke den eneste som kjenner noen som har vært i sånne situasjoner og tror vi kan være enige om at 99% av dem hadde vært forhindret av en slik sperre, selvfølgelig kan man lure systemet, men hvis man ikke får startet bilen pga promille tror jeg flere vil ta til fornuft og ikke minst tror jeg at det ikke er mange som ville blåst for en annen påvirket person...

Dere som er imot dette, kjører dere i påvirket tilstand selv eller?

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med hygiene og slikt da? Skal man ha 1400 blåserør liggende i hanskerommet? :!:

Mener å ha lest at bilene i Norge er i gjennomsnitt 19 år gamle, tror du virkelig de fyllepøblene som kjører i fylla kjører rundt i nye biler? Neppe. Fyllekjøring er meget bevisst for mange, hvertfall i bygder. Hvorfor i alle verdens dager vil de kjøpe en bil med alkolås?

Nå fikk ikke jeg lest hele greia, men blir innført på biler, må alle bilene inn og få det innstallert? :hmm:

Men jeg er for innføring av et slikt system, om de bare gjør det skikkelig. Hadde dette systemet vært innført, hadde den gamle dama i sossestrøket enda hatt sine flotte blomster/hekk/trær, og fylleballen sluppet en flott regning på Range Rover'n :laugh:

Endret av DSG
Lenke til kommentar

glem alkolås, en liten datamaskin som tester deg i trafikkreglene før du får påbegynt ferden, det er tingen.

nullvisjon? ikke noe problem. folk får ta sykkelen fatt, bare husk å utstyre den med ABS bremser! varer kan fraktes med tog.

herregud, hvis staten er så utrolig urolig for oss, får de fjerne bilavgiftene og utbedre veinettet. det ville senke dødstallene mye mer enn en alkolås!

granted, alkohol og bil hører ikke sammen. og skulle jeg gå igjennom en eller annen prosedyre før kjøring, velger jeg alkolåsen. 20% av trafikkdøden er forårsaket av alko? det er en del døde folk det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...