Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alkolås, hvorfor må uberusede bilister betale?

Splius

Anbefalte innlegg

Et bedre alternativ hadde vært en bil som ikke kunne komme opp i en viss hastighet før føreren hadde blåst en godkjent alkotest. Noen ganger har man behov for å kaste seg inn i bilen og komme seg unna, evt til et sted, og da er det ikke gøy å møtte varme alkolåsen, blåse i den og blåse på nytt før man kan kjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånne alkolåser tar jo opptil flere minutter å varme opp før bruk. Veldig irriterende når du har en iskald bil med -15 grader utetemp.

Og i slike tilfeller tar det uansett tid å fjerne snø, frost og is av bilen slik at den er i forskriftsmessig stand til å kjøres.

Dette med tidsargumentet er så håpløst. Så lenge produktet er testet og det fungerer så antar eg at selve forsinkelsen er på 10-20 sekunder. Er dette virkelig en vesentlig forsinkelse? Herregud, hva om man da får rødt lys mens man er ute å kjører? Da sliter man virkelig...

Lenke til kommentar
Den dagen deres datter kommer på sykehuset, og du skal skynde deg alt du kan dit, men blir stoppet av en defekt alkomåler.. Vil du fortsatt mene det er en ubetydelig ulempe?

Det er MANGE ting som kan være defekt i en bil(punkterte dekk, bilen kjenner ikke igjen nøkkelen, startsperren slår seg på, batteriet er tomt for strøm, lekasje i bensintanken osv osv osv osv). Man må ganske enkelt stole på at produsenten testet produktet godt nok før det blir solgt til forbrukerene. Eg har kamerater som har kjøpt nye biler og disse er langt i fra feilfrie. Eg kan ikke se at en alkotest er så mye værre en bla digitale nøkkelsystemer(en kamerat ble låst ute av sin to måneder nye bil fordi bilen ikke kjente igjen nøkkelen hans).

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste forslaget jeg har hørt.

Det skjer støtt og stadig at folk i smått beruset tilstand må kjøre seg selv, venner, familie osv på sykehus. Biler som ikke ville startet med en halv øl innabords, hadde tatt flere liv en de hadde spart.

Ser forresten for meg han nordmannen som var i brazil og ble skutt på, i en bil med alkolås. *løpe løpe*, *kaste seg i bilen*, "KJØR FOR FAEN!!!". "vennligst vent 20 sekunder på at alkolåsen skal bli klar".

Folk som kjøper en bil me noe slik må være ja.. litt sær.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Den dagen deres datter kommer på sykehuset, og du skal skynde deg alt du kan dit, men blir stoppet av en defekt alkomåler.. Vil du fortsatt mene det er en ubetydelig ulempe?

TAXI, Naboer, "Kolektivt" er kansje og ta i litt men må mann så må mann.

Det finnes ingen gode argumenter for å kjøre i fylla og utsette seg selv eller andre på veien.

Om du har et skadet familiemedlem på sykehus, tror du de ville satt pris på å få DEG som nærmeste nabo ?

Endret av JonV
Lenke til kommentar
Sånne alkolåser tar jo opptil flere minutter å varme opp før bruk. Veldig irriterende når du har en iskald bil med -15 grader utetemp.

Og i slike tilfeller tar det uansett tid å fjerne snø, frost og is av bilen slik at den er i forskriftsmessig stand til å kjøres.

Dette med tidsargumentet er så håpløst. Så lenge produktet er testet og det fungerer så antar eg at selve forsinkelsen er på 10-20 sekunder. Er dette virkelig en vesentlig forsinkelse? Herregud, hva om man da får rødt lys mens man er ute å kjører? Da sliter man virkelig...

Dette er det dummeste forslaget jeg har hørt.

Det skjer støtt og stadig at folk i smått beruset tilstand må kjøre seg selv, venner, familie osv på sykehus. Biler som ikke ville startet med en halv øl innabords, hadde tatt flere liv en de hadde spart.

Ser forresten for meg han nordmannen som var i brazil og ble skutt på, i en bil med alkolås. *løpe løpe*, *kaste seg i bilen*, "KJØR FOR FAEN!!!". "vennligst vent 20 sekunder på at alkolåsen skal bli klar".

Folk som kjøper en bil me noe slik må være ja.. litt sær.

Akuratt det eksempelet jeg tenkte på når jeg hørte om alkomålere også. "TIME OUT! Må blåse i alkomåleren, ingen skyting neste 20 sekunder!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...