Gå til innhold

Nikon D40 vs Samsung GX L1

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å få to stk kameraer til bursdag og lurer på hvilken jeg skal beholde. Noen som kan hjelpe meg, har ikke mye peiling på kamera.

Det jeg fikk var Nikon D40 kit med 18-55mm objektiv og Samsung GX-L1 med 18-55mm objektiv + 50-200mm objektiv.

Hvilken skal jeg beholde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor billig det er å oppgradere til semipro/entusiast inne Pentax/Samsung-systemet kan det være en god ide å beholde Samsungen. Men D40 er nok et bedre nybegynnerkamera, i og med at det gir utrolig flotte bilder rett ut av kamera. Vanskelig valg, for det er kanskje litt mer å hente mtp bildekvalitet i jpg med D40, mens Samsungen er et mer voksent kamera mtp størrelse og komfort. Men jeg har ingen erfaring med den generasjonen Samsung, så jeg har litt vanskelig å vurdere det skikkelig. Kan ikke noen av våre Pentaxianere som har hodet skrudd riktig på gi oss en pekepinn?

Lenke til kommentar

(Usikker på om jeg faktisk skal svare nå...)

Du har vel egentlig rett i det du sier. Samsungen var faktisk mitt første speilrefleks, og jeg hadde ikke noe problemer selv om det kan være litt kronglete i menyer og sånt, og det mangler de fine nybegynner-greiene som D40 har. Men jeg ble i Pentax-leiren, så sånt betyr lite hvis man faktisk er interessert. Jeg hadde også god hjelp av Aetius, det hjelper å ha spisskompetanse i stolen ved siden av.

Velg det som gir god-feeling, tror jeg. Det er nok det beste.

Lenke til kommentar
Ganske konservativt på fabrikkinnstillinger. Men det kan jo stilles på.

Samsung har jo vist å ha litt mer guff å gå på enn Pentax tidligere, så da kan jeg gå ut fra at denne også har det? Dvs at du får nok smell i bildene hvis du skrur opp litt, slik som på eldre Canon som 20D.

Her er forresten DIWA-testen til digit.no.

Merk denne kommentaren, som vi godt kan ta til oss når det gjelder nyere modeller som D40:

Utvalget av finesser avslører at GX-1L er beregnet på nybegynnere og fotoamatørerer som er mer opptatt av å fotografere enn å briljere med et avansert kamera.

Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk GX-1L som mitt hovedkamera. Jeg kan skrive under på det som skrives her. jpg rett fra kamera er ikke på topp for Samsungen (vet ikke hvordan det er med D40) så jeg tar bare bilder i raw. Kan skru på metning og sånn, men prosessoren er nok litt gammel, så jpgbildene blir litt 'skitne'. De tingene jeg er misfornøyd med vil tror jeg ikke D40 vil fikse.

Jeg synes det er veldig kjekt at kameraet mitt tar alt av gammel Pentax-optikk og at en får automatikk på det meste. Til og med fokusbekreftelse på gamle m42 objektiver. Det er mulig dette også er tilfelle med D40 og Nikon.

Det er vel det samme gamle: Ta litt på kameraene så kjenner du hva som føles best. Jeg sammenlignet med Canon 400D og da var både grep og søker mye bedre på Samsungen. Nå er jeg fortapt i Pentax verden, så det er K20D som gjelder. Men jeg har ikke dårlig tid, for det er først og fremst han bak kamera som er begrensningen.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må vurdere hvilken fotograf du kommer til å bli. Har du alvorlige ambisjoner vil Samsung-kitet kanskje være det beste valget. Hvis du vet at du kommer til å bli en hverdagsfotograf som ikke bryr seg om etterbehandling så er D40 det beste valget, for det er tross alt kjent for sine fine jpg-filer. Men det er ikke et tema hvis du kun kommer til å jobbe i raw, og bruke tid på etterbehandlingen. Pentax/Samsung hadde nemlig en filosofi om å levere minst mulig behandlede filer som tåler mye etterbehandling.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Ja, jeg har pakket dem opp etter press fra giverne på burdagen:(

De er kjøpt på japanphoto og expert, tror bytting går dårlig.

Jeg vil tro jeg kommer til å bli en hverdagsfotograf, liker begge kameraene egentlig, har brukt D40 endel før men samsungen virker solid den. Kanskje jeg kan selge den ene av de.

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar. Ja, jeg har pakket dem opp etter press fra giverne på burdagen:(

De er kjøpt på japanphoto og expert, tror bytting går dårlig.

Jeg vil tro jeg kommer til å bli en hverdagsfotograf, liker begge kameraene egentlig, har brukt D40 endel før men samsungen virker solid den. Kanskje jeg kan selge den ene av de.

Prøv å få levert Samsungen tilbake (tipper den ble kjøpt på Expert). Pakk den fint ned og forklar saken. Du får ikke noe særlig penger for disse kameraene brukt.

edit: Leif

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...