Giddion Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Har foreløpig ATI kort, så får ikke brukt Cg, men hva er det egentlig? Et språk eller et "drag-and-drop" type utviklingsverktøy? Er du sikkert på at du ikke får brukt cg med ati/amd kort? Jeg vet det har vært sånn, men jeg trodde det ville fungere nå. Det finnes f. eks. flerer multi-vendor profiler (spesielt for d3d) Cg kan fint brukes mot OGL og D3D. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ja, det stemmer at du kan kompilere til både DX og OGL fra Cg, noe som gjør det egentlig veldig praktisk. Når det gjelder samarbeidet mellom nvidia og ms ang. Cg døde vel det når ms tok shaderdelen og brukte det som HLSL. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hmmm fantes ikke HLSL før Cg? nVidia har jo presset Cg ganske hardt i den nyeste SDK-en (10) Men nå er det lenge siden den kom ut, så mye kan jo ha skjedd. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Tja, ikke slik jeg husker det, men skal ikke si for sikkert. Er en del år siden jeg leste om hva som egentlig foregikk i bakgrunnen. Et kort søk ga ihvertfall denne tråden og denne faqen som (delvis) støtter det. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hmmmm ja Det gjorde det litt klarere. Kanskje bedre å fokusere på GLSL. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Tror nok det er det beste, siden du da får full støtte for både nvidia og ati. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Forresten, når det gjelder shaderutvikling, kan det være kjekt å laste ned nVidia sin FX Composer. Der følger det også med et program som heter Mental Mill Artist Edition. Mental Mill kan være en fin måte å lære seg litt hvordan ting gjøres, dette er et drag/drop shaderverktøy (ikke helt ulikt det du finner i Unreal 3) som kan generere GLSL, Cg eller HLSL kode. Endret 20. desember 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Godt poeng. FX Composer er også nyttig hvis du bare vil jobbe med shadere, kanskje debugge/teste noe som motoren ikke helt støtter enda mm., men den støtter dessverre ikke GLSL, takket være noen, imnsho, dumme design-valg av Khronos (en fil per program, kun ett entry point pr fil (main)).. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå