toretang5 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hei I dag fikk jeg problemer med vår bil nummer 2. Klokken 0730 på mandags morgen. Det er en Opel Vectra 1998 modell med ABS bremser. Det har vært frost hele natten, og bilen har stått med håndbrekket lett på siden klokken 1600 på lørdag. Case: 1. Jeg starter bilen. ABS lyset slår seg på, og blir værende på under første del av kjøreturen. Jeg stopper motoren ved barnehagen, og kjenner en svak svi-lukt. 2. Jeg starter bilen på nytt etter avlevering i barnehagen. ABS lyset slår seg IKKE på. Jeg merker når jeg kjører hjemover at bilen "henger" på akselerasjonen på girene, d.v.s. at det virker som om bilen bremser av seg selv når jeg kjører. 3. Jeg kommer hjem, og kjenner på alle felgene. Begge frontfelger er kalde, men BEGGE bakfelger er meget varme. Jeg ringer til verkstedet. Ansvarshavende sier at jeg ikke er den første som ringer i dag. Han mener at problemet skyldes at bilen har stått med håndbrekket på, og at wirene ikke "slipper taket" - grunnet frost - selv om jeg har løst ut håndbrekket. Han sier at jeg ikke må kjøre med det slik som den er nå, men at jeg bør sette den fra meg med håndbrekket av. Da mener han at problemet løser seg selv når været blir bedre. Er panelet enige i denne løsningen? Jeg har avtalt med ham å levere den inn i morgen tidlig, men det var helst jeg som presset på angående dette. Han mente at det ikke skulle være nødvendig. Jeg er selvfølgelig ikke interessert i å hive penger ut vinduet hvis hans forklaring er korrekt, men jeg må også være sikker på at alt er ok så lenge bilen brukes nærmest daglig til å kjøre barn. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Er nok bare håndbrekket som har frosset fast =) har du mulighet til å oppbevare bilen på et varmt sted så den får tint litt? Jeg bruker nesten aldrig håndbrekken om vinteren.. Holder å ha bilen i gir Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Bruk brekket så lite som mulig om vinteren. Vet om flere som parkerer på flat mark og bruker brekket i kulda, noe som egentlig er meningsløst. Så lenge du ikke står i en bakke er ikke brekket nødvendig. Har du ikke noen plass å tine er vaskehaller eller tuneller en fin ting. Endret 24. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
Nator Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Vectra '97 modell, kan ikke bruke brekket om vinteren (kun i mildvær). Det henger seg opp ved frost. Det lokale verkstedet har forsøkt å reparere det i år, men Opel verksted har tidligere sagt at det ikke er noe annet å gjøre enn å la være å bruke det mest mulig. Virker som de har rett i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå