Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Senke taket og få inn downlights

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettop pusset litt opp i stuen og leker med tanken på å senke taket noen cm. slik at jeg kan få inn noen downlights.

Taket mitt er av type betong, så det trengs ikke å senkes mer enn en 4 - 6cm. slik jeg har forstått det? (skippe disse boksene da det ikke er noe brennbart materiale)

Det er snakk om en ca. 20 kvadrat. Hvilke muligheter har jeg når jeg skal gjøre dette? Borre inn plugger og lekte ned, så kjøre på med gipsplater? Takplater?

Det elektriske må vel en elektriker ta seg av med mindre jeg går for 12volt anlegg.

Hva kan jeg regne med å måtte ut med for dette prosjektet ca.? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal gjøre det samme, kan jeg snike meg inn i mine innlegg.

Info jeg har funnet hittill er:

Lyset svekkes med kvadratet av avstanden fra lyskilden til gulvet

Monter lyset 1/3 takhøyde inn fra list.

Downlight har tiltfunksjon fra 30- til 45 grader.

12V downlight = høyere brenntemperatur på lyskilden -ett hvitere lys som oppfattes som ”mer lys”.

230V downlight, vil du få lavere brenntemperatur på lyset, og varmere og ”mindre” lys.

Med spotter vil du også ha dimmere på.

Vanlig dimmer er opp til 300Watt , over dette øker prisen kraftig.

Det kan løses med å ha flere dimmere, det er jo uansett deilig å kunne slå på en gruppe med lys.

Det er også anbefalt å ha en høy watt på pærene for eks 50 watt og heller dimme dette ned til 30. Pærene koster det samme og man forlenger levetiden betraktelig pga de ikke går på 100%.

Man får også en videre dimmemulighet da man har fra 0-50w og ikke 0-30w osv.

Enda et tips, kjøp dimmeren på IKEA koster 129,- har intern og ekstern montering (følger med en boks) og det er 100% like merke som det jeg fikk i lampebytikken til 400kr.

Ingen forskjell der, kun prisen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefaler 230V spots, så slipper man trafoer. Ved valg av dimmer til 12V anlegg, må man passe på at dimmeren kan dimme aktuell trafo.

Ellers går teknologien på LED stadig fremover. Jeg gjetter på at om få år er all belysning basert på LED. For ikke lenge siden lyste LED-pærer svakt og med blåskjær, men det er blitt mye bedre nå, se på alle bilene som kommer med LEDs som kjørelys, og etterhvert som alt lys.

Jeg bruker LED i skapbelysning og på veggen bak flat-TVen, og det kommer mer etterhvert. Fordelen er lavt forbruk og dermed ikke varmgang, dette gjør det mulig å montere spots uten å tenke på brannfare ved varmgang.

Det finnes også LED-"pærer" som kan erstatte halogenpærer i spots, både for 12 V og 230 V, slik at man kan bytte til LED også i lamper/spots som er laget for halogenlamper. Se for eks utvalget hos vår venn Clas: http://www.clasohlson.no/Product/Category....8;251705;251796

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hvordan regner man watt/styrke på led?

Om jeg bytter til led nå får jeg mer lys? Mindre? Står ingen ting på dem.

Er det 3000k 8000k ?

Dersom du leser linken min, ser du at de finnes både i 3000, 6000 og 8000 K hos CO, og lampeforretninger har sikkert bedre utvalg.

Hvordan man regner ut lysstyrken vet jeg ikke. Jeg har LED i et skap med glasshyller, ca 170 cm høyt, og der har jeg 2 spots på ca 0.9W hver. Det lyser nesten FOR kraftig. Bak TVen har jeg 4 LED-skinner på tilsammen ca 3,5 W, og de lyser også litt for kraftig. Har ikke forsøkt å sette på dimmer, men de jeg har brukt har en trafo som settes i støpselet. Jeg regner derfor med at en dimmer beregnet for elektronisk trafo funker fint her. Sjekk med en lampeforretning for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Jeg hadde IKKE valgt 230 volt spotter. Bruker mye strøm, lyser lite, lav levetid og gir mye varme. Fordelen med 12 volt er mange. De mest opplagte er vel at enkelte 12 volt 20w pærer lyser like bra som en 50w 230v pære. En annen ting er at trafoen har en innebygget overophetings sikring som slår ut ved 55g. Noe som hindrer brannfare i taket. Det finnes dimmere som går opp til 420w som koster det samme som Elko sin som går til 315w.

Jeg ville montert spottene 50-60 cm fra veggen rundt stua, og ikke hatt noen mitt i rommet.

Pris ligger ofte på 1000 kr stk ferdig montert.

LED er for øyeblikket totalt ubrukelig da det gir utrolig stygt lys. Det kan dimmes, men beholder samme farge på lyset. Men det er liten tvil om at dette er fremtiden. Men vil nok ta noen år enda.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Har kun hvit mur i taket nå, trur du det ville ha fungert med en nedsenking kun en meter ut fra vegg rundt hele veggen ( det rosa på bilde) og la det hvite i mitten være somd et er?

Så mange CM ned man må og male alt hvitt?

Bruke sparkelsprøytet gipsplater.

Dette for å slippe å sneke hele taket + beholde noe av høyden i rommet.

post-64596-1227725537_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Har kun hvit mur i taket nå, trur du det ville ha fungert med en nedsenking kun en meter ut fra vegg rundt hele veggen ( det rosa på bilde) og la det hvite i mitten være somd et er?

Så mange CM ned man må og male alt hvitt?

Bruke sparkelsprøytet gipsplater.

Dette for å slippe å sneke hele taket + beholde noe av høyden i rommet.

Godt forslag. Slik er det ofte gjort når man ønsker spotter i ett tak med lydkrav også. Hadde jeg gjort det hos meg selv så ville jeg delt det litt mer opp. At spottene ikke går helt rundt stuen. Lagt 2 u er og gjerne 2 i midten på hver side. Jeg hadde lektet ned med 2"2 for så å lekte på kryss med 2"2 igjen.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg hadde IKKE valgt 230 volt spotter. Bruker mye strøm, lyser lite, lav levetid og gir mye varme. Fordelen med 12 volt er mange. De mest opplagte er vel at enkelte 12 volt 20w pærer lyser like bra som en 50w 230v pære.

Hvorfor det? Begge pærene er vel standard halogenpærer, hvor like mye av forbrukt effekt går til varme i stedet for lys, hvorfor skal en 20W lyse like bra som en 50W? Jeg har en 12V spotskinne, resten er 230V, men jeg synes er 35 W lyser som en 35 W uansett spenningen.

Lenke til kommentar
Jeg hadde IKKE valgt 230 volt spotter. Bruker mye strøm, lyser lite, lav levetid og gir mye varme. Fordelen med 12 volt er mange. De mest opplagte er vel at enkelte 12 volt 20w pærer lyser like bra som en 50w 230v pære. En annen ting er at trafoen har en innebygget overophetings sikring som slår ut ved 55g. Noe som hindrer brannfare i taket. Det finnes dimmere som går opp til 420w som koster det samme som Elko sin som går til 315w.

Jeg ville montert spottene 50-60 cm fra veggen rundt stua, og ikke hatt noen mitt i rommet.

Pris ligger ofte på 1000 kr stk ferdig montert.

LED er for øyeblikket totalt ubrukelig da det gir utrolig stygt lys. Det kan dimmes, men beholder samme farge på lyset. Men det er liten tvil om at dette er fremtiden. Men vil nok ta noen år enda.

Slenger meg på den, hadde ikke valgt 230v bare fordi det er litt lettere..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg hadde IKKE valgt 230 volt spotter. Bruker mye strøm, lyser lite, lav levetid og gir mye varme. Fordelen med 12 volt er mange. De mest opplagte er vel at enkelte 12 volt 20w pærer lyser like bra som en 50w 230v pære.

Hvorfor det? Begge pærene er vel standard halogenpærer, hvor like mye av forbrukt effekt går til varme i stedet for lys, hvorfor skal en 20W lyse like bra som en 50W? Jeg har en 12V spotskinne, resten er 230V, men jeg synes er 35 W lyser som en 35 W uansett spenningen.

Nei det er enorm forskjell på 12v og 230 volt. Det har med brenntemperaturen i pæra å gjøre. Derfor blir 12v så mye hvitere og gir derfor sykt mye mer lys. Den nyeste serien til Philips (husker ikke hva den heter) har en 20w pære som lyser like godt som en 50w 230v pære.

Så jeg vil påstå at 230 volt spotter er som å pisse i buksa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...