Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Blåskjerm under vista innstallering

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har siden i mars hatt en meget stabil pc. Kjører Vista home premium 64 bit, dual core, xfx nforce 680 HK og 4 GB ram. Men, i det siste har pc blitt tregere så jeg tentke å legge inn vista på nytt.

Men det er lettere sagt enn gjort. Når jeg har kommet til fullfører instalasjonen så kommer blåskjermen. Dette har skjedd 8 ganger. Jeg hadde ikke tidligere problem med å legge inn Vista, jeg gjorde det blant annet for 4 uker siden på en eldre IDE disk, men slettet den grunnet dårlig ytelse på disken. Men nå får jeg altså ikke lagt inn Vista.

Den eneste hardware endringen jeg har gjort å bytte ut en gammel IDE brenner med en ny sata brenner. Kan dette være en årsak til alle probleme? Den sata brenneren satt jeg inn for en uke siden og det første som skjedde var at bootmgr forsvant. Det ordna jeg via Vista plata. Etter dette ble vel maskinen litt rar, og jeg fikk en del blåskjerm når jeg spilte lotro.

Feilmeldinger der kunne være windows sys 32K, eller non codepage in a blah blah. dere har sikkert sett de før.

Er det en dårlig blanding å kjøre Sata og IDE disk på samme PC? Bør jeg fjerne den gamle IDE diske? (brukes bare til lagring).

Det skal sies at jeg etter å tatt ut 3 av 4 ram brikker og deaktivert IDE disken så fikk jeg lagt inn VISTA på normal måte. Men når jeg setter inn rambrikkene og IDE disken så kom trøbblet tilbake. Jeg har vel ingen grunn til å tro at det skyldes rambrikkene side pc'en har vært så stabil så lenge, men heller kombinasjon av IDEdisk/sata brenner.

Skal bytte sata brenneren i dag, bare for å teste ut om det kan hjelpe.

Vurderer også å oppdatere BIOS.

sorry hvis dette ble en litt trøblet post.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør jeg kjøre memtest med alle brikkene i eller en og en? vil programmet gi noen indikasjon på hvilken ram-brikke det er feil på?

Jeg har liksom ikke tenkt på minne som roten til det onde her siden pc'en har vært stabil så lenge, men det kan vel oppstå skade/problem med en ram-brikke over tid som alt mulig annet.

Lydkortet mitt er Creative X-FI. Kan dette skape trøbbel ved installering av Vista, eller er det senere med tanke på drivere?

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Oppdatering: Har bytta Sata brenner og satt i en ny.

Fjernet X-FI kortet og fjernet driverne til det.

Holder nå på med å oppdatere VISTA til den store gullmedaljen.

Virker veldig bra så langt. Har også alle 4x1 gb ram brikkene i. Blåste vekk støv etc, og fjernet en liten chip-sett vifte som kun lagde mye lyd.

Nå patcher jeg lotro, installerer diverse andre programmmer og spiller warhammer.

Håper at dette skal være nok til å fremprovosere diverse feil hvis de skulle være til stede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...