Gå til innhold

red ring of death umulig på de nye xbox'ene?

isaac elric

Anbefalte innlegg

Jeg trodde ikke at sånne garantier var tilbakevirkende.

Verste fall er dessverre altfor ofte tilfelle, og da blir det mer kranling om noen tusinger enn jeg gidder.

Men uansett: Microsoft burde skjerpe seg og bygge noe som varer til neste generasjons-konsoll. Men det er vel ikke i deres beste interesse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den måtte være tilbakevirkande sidan det var eit problem som dukka opp etter ei stund mens dei same maskinene framleis var i salg. Det er ein feil med konsollen, det har MS akseptert og difor heva garantitida på kun RROD-problemer med maskinene til tre år. Reklamasjonsretten har du alltid på alle maskiner.

Edit: Eg ser ikkje kva MS har gjort feil her, det er eit problem med dei første versjonane ja, men dei har jo tatt aksjon for å luke vekk dette problemet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Edit: Eg ser ikkje kva MS har gjort feil her, det er eit problem med dei første versjonane ja, men dei har jo tatt aksjon for å luke vekk dette problemet.

Etter at problemet ble kjent har Microfost gjort alt rett i forholf til kundene. De har satt opp gratis reparasjonservice, de har revidert maskinen 1000 ganger og aldri nektet for at det er noe galt. Om de slapp ut 360 med visshet om at det var feil med den en er annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Jeg trodde ikke at sånne garantier var tilbakevirkende.

Verste fall er dessverre altfor ofte tilfelle, og da blir det mer kranling om noen tusinger enn jeg gidder.

Men uansett: Microsoft burde skjerpe seg og bygge noe som varer til neste generasjons-konsoll. Men det er vel ikke i deres beste interesse...

Det er jo bare å ringe Xbox kundeservice. Forklar situasjonen så kommer DHL å henter boksen, så får du den ca. 3 uker etterpå. 3 uker uten xbox må da være verdt de 1000 kronene for en ny. Makan til forbrukersamfunn. Må da være grenser. :p

Lenke til kommentar

Jeg låner den tråden her litt, fikk akk "red ring of death" på min xbox. og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre, hvor skal den sendes? skal kablene være med? hva gjør jeg når ett spill er i maskinen? maksinen er max 2 måneder gammel.

Noen som vil forklare fort hva jeg skal gjøre?

Mvh

Lenke til kommentar
Jeg låner den tråden her litt, fikk akk "red ring of death" på min xbox. og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre, hvor skal den sendes? skal kablene være med? hva gjør jeg når ett spill er i maskinen? maksinen er max 2 måneder gammel.

Mvh

Ring Xbox-support, de kommer på døren og henter den. :wee:
Lenke til kommentar

Mvh

Ring Xbox-support, de kommer på døren og henter den. :wee:

hvor finner jeg nr til Xbox-support?

Lenke til kommentar
Bare sørg for å ikke sende med noen annet enn selve konsollen.

De jeg kjenner som har gjort de måtte vente noen uker på å få det tilbake.

F.eks en kis måtte vente mange uker på strømforsyninga si.

INNLEGG NR 10,000!

Skal jeg ta av/ut hardisken også?

Lenke til kommentar
Ingenting er umulig, men om det skulle skje så har du uansett 5 års reklamasjon i Norge.

Sånn som jeg forstår det av forbrukerportalens sider gjelder ikke rekamasjonsretten når produsenten tillbyr utvidet garanti, slik som MS gjør idag.

Sitat:

Garantitid og innhold

Garantier kan variere i innhold og omfang. En garanti som setter en kortere frist enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist, er ikke i strid med loven hvis den i denne perioden gir deg bedre rettigheter enn det loven gjør. Garantien kan f. eks omfatte enhver funksjonssvikt uavhengig av om det skyldes uriktig eller unormalt stor bruk fra din side, og en rustgaranti på en bil kan f.eks. få verdi hvis den dekker et lengre tidsrom enn det normalt vil ta før det utvikler seg rust.

Lenke til kommentar

Joda, den gjelder fremdeles. Garantier kan dekke alt fra sprekker i dekslet til en død Xbox 360, men trenger ikke vare i 5 år. Reklamasjonen dekker levetiden til produktet; om prodkutet ditt dør innen de 5 årene norsk lov har satt opp som forventet levetd.

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

Lenke til kommentar

Men hva da med produkter som har 2 års garanti? Som regel er jo de også elektroniske artikeler som ikke krever vedlikehold? Hvordan kan noen da ha 2 års garanti, når uansett reklamasjonsretten gjelder i 5? Slik som jeg forstår dette, er det pga de da tillbyr utvidet garanti i en kortere periode.

Lenke til kommentar

Syns det er uansett uholdbart at MS selger maskiner med så dårlig kvalitet fra starten av. Det er forskjell på slitasje etter normal bruk og direkte produksjonsfeil. Etter at jeg oppdaterte til den nye firmwaren har jeg mistet lyd via HDMI. De burde ha testet firmwaren ytterligere før de la det ut. Men det er så typisk MS å legge ut halvferdige ting, for så reparere det underveis.

Til sammenligning lever alle de andre konsollene mine i beste velgående (tilogmed forrige generasjon) med 0 reparasjonsbehov hittil. Jeg fikk Arcade versjon fordi dette skulle være brukte Xbox'er som led RROD, og dermed skulle disse være fikset fra fabrikken og solgt ut igjen "billig". Nå får jeg se om de har skjerpet seg - selv om jeg har mine tvil.

Dette er også grunnen til at jeg ikke fikk X360 før nå. Pga elendig kvalitet på hardware som ga RROD i rekke og rad. Jeg kjøper ikke beta-maskiner til fullpris.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Dumt for deg da, men jeg har aldri hatt noen problemer med min maskin.

Den har fått RROD en gang, og så har den vært perfekt.

Ikke stå å skrik og kall Microsoft både det ene og det andre når de faktisk viser at de bryr seg om kundene sine. Hvilke andre store selskap setter f.eks opp et så overlegent servicetilbud som dem?

Jeg fikk Arcade versjon fordi dette skulle være brukte Xbox'er som led RROD, og dermed skulle disse være fikset fra fabrikken og solgt ut igjen "billig".

Dette er bare hestedrit og blodløgner. Hvor har du fått det fra?

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Jeg fikk Arcade versjon fordi dette skulle være brukte Xbox'er som led RROD, og dermed skulle disse være fikset fra fabrikken og solgt ut igjen "billig". Nå får jeg se om de har skjerpet seg - selv om jeg har mine tvil.

Dette er også grunnen til at jeg ikke fikk X360 før nå. Pga elendig kvalitet på hardware som ga RROD i rekke og rad. Jeg kjøper ikke beta-maskiner til fullpris.

Selger de brukte xboxer som nye produkt? Nå klikker jeg snart! Får bare håpe den er god som ny... Jeg kjøpte også Arcade nå nettopp- fordi den var den billigtse utgaven med minst mulig ting jeg allerede hadde fra før. Det er allerede en ting jeg misliker med denne- lyset er på selv om den er slått av...

Det er nettopp dette som er sakens kjerne: Jeg kjøper en spillkonsoll. Jeg får en garanti/reklamasjonsrett på denne som jeg mot formodning kommer til å få bruk for. Da forventer jeg faktisk null problemer. Faktisk at jeg er lut lei av denne konsollen lenge før den slutter å virke. SLIK BURDE DET VÆRE. Ikke å måtte sende denne fram og tilbake til reperasjon, eller krangel om pengene tilbake fra selger; dette er nemlig til bry og irritasjon.

Microsoft skal ha skryt for at de tok affære etter den massive RRoD - saken som plaget mange. Misforstå meg ikke, MEN, jeg er enig med deg, morningstar665. Kvaliteten på XBox 360 er tvilsom. Dessverre. Forventet levetid på ett slikt produkt er 5 år. Da burde det vare minst såpass lenge. Gjerne lenger. Uten en eneste reperasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...