Martin-sama Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hei! Jeg har foreløpig et 2.0 anlegg og ønsker meg 5.1. Jeg vet bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, og håper på hjelp. Det jeg har foreløpig er: Denon AVR 1905 reciever sammen med et par Dynavioce F-6. Jeg vet det er dumt å ha denne forsterkeren til bare to høyttalere, derfor jeg vil ha 5.1. Jeg kan veldig lite om dette emnet, men er dette en god reciever? Eller burde jeg selge den (evt. hvor mye?) og kjøpe en annen? Høyttalerene er jeg passe fornøyd med, eneste er at man kan høre summing hvis alt er på, men ikke noe spilles, men det er kanskje normalt? Jeg har også en CD-spiller, det vet jeg ikke om jeg trenger. Er ikke spesielt lydmann, og har tenkt til å kjøpe ny DVD-spiller, så da tror jeg CD-spilleren kan gå. Det er en Denon DCD 425 (er den bra? hvor mye kan jeg få for den?) Hvis utstyret jeg har er greit og kan utgjøre et bra hjemmekinosystem, hva burde jeg oppgradere med? Hvilke bakhøyttalere, center og subwoofer? Vil ikke bruke mye penger på dette, hvis jeg skal kjøpe sub, center og bakhøyttalere, vil jeg nødig ryke på mer enn 4000 kroner, helst mindre! Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Receiveren din er god vil jeg påstå. Jeg har hatt noe liknende selv. Hvis du er fornøyd med høyttalerne er det jo ikke nødvendig å bytte de. En brukt CD-spiller er ikke lett å selge mener jeg. Dette er jo en komponent som slites veldig fort. Særlig når den er så billig. Veldig mye kan du ikke regne med å få for den. Hvor kjøpte du front høyttalerne? Du kan jo enkelt og greit dra tilbake dit å kjøpe surround og senter høyttalere + en subwoofer av samme merket. Endret 25. november 2008 av Sveinung Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) De kjøpte jeg brukt, ser ikke ut som det er så mange nettbutikker som fortsatt selger det. Hadde vel en liten hype da de kom ut. Men noe som likner? Rimelig høyttalere, men som kan levere god 5.1 lyd? Finnes jo flere merker i den litt lavere prisklassen, hvilket er å anbefale? Noen erfaringer om Patos? Denne pakken her virker jo veldig rimelig? Er min reciever bedre enn denne? Den koster jo 3500,- alene, og her får du med 5.0 sett til 4000? Synes det virker litt rart Hvordan er disse høyttalerene? Sjekket prisen på centerhøyttalere, der var det mange som er i min prisklasse; Argon, Cerwin Vega, Dali Concept CT pg Paradigm. For å få best mulig surroundlyd, ikke bare høyst mulig, hva burde jeg gå for? Vil heller ha lydkvalitet enn veldig mye volum (hvis det er noe særlig forskjellig på det i denne prisklassen) Endret 25. november 2008 av Martin-sama Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Får jo kjøpt Dynavoice på www.surround.no, får full 5.0 pakke til 2500-3000. Jeg har Patos pakken, men med en H/K AVR 255 forsterker. Høyttalerene er ikke spilt inn enda og har egentlig ikke fått brukt dem så mye...bare hatt anlegget i en uke da. Er uansett fornøyd så langt, men så har jeg heller ikke noe sammenligningsgrunnlag fordi det er mitt første anlegg. Virker dog ikke som om det er kjempemye bass i høyttalerene, så jeg må nok supplere med en sub etterhvert. XTZ lager bra subber tror jeg og selges også på Surround, samme som Dynavoice. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 Okei, takk for svar Har sett litt på forskjellige senterhøyttalere og bakhøyttalere nå. Har det mye å si om front, senter og bakhøyttalerene er av forskjellige merke? Har som nevnt Dynavoice F-6 foran, og står mellom disse til å ha som senter og bak: Senter Dali concept center Cerwin-Vega CLS-215 Paradigm Cinema 110C Argon 6250C Bakhøyttalere Argon 6210S eller 6220 Paradigm Cinema 70 eller 90 Dali Concept 1 kompakt Dere ser sikkert at jeg vil bruke minst mulig penger utifra valgene her, hehe. Hadde satt stor pris på om noen har formeninger om noen av disse jeg har valgt ut og hvilke jeg bør velge? Skal i hovedsak brukes til spill og film, vil ha god lyd framfor høy lyd. Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Slik jeg har forstått burde i hvert fall fronter og senter være av samme merke, eller i hvert fall ha veldig lik lydsignatur Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Ja, okei. Men er vel ikke noe problem med en Dynavoice Magic C-4 i front, skal fungere greit den. Av bakhøyttalerne da? Burde jeg kjøpe sånne små satelitthøyttalere? En venn av meg har et par gulvhøyttalere som han ikke bruker, tror jeg kan kjøpe de for en billig lenge, lurer på om det er proson eller no. Vil det være bedre enn sånne små? Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Har lest at mange anbefaler å gå opp en klasse i senter, dvs C-6 istedet for C-4. Ang. bakhøytalere har jeg egentlig ikke mye peil, kommer sikkert an på størrelsen på rommet og om forsterkeren klarer å dra store bakhøyttalere også. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Ja, okei. Da bytter jeg nok senter, C-5 var jo ikke så fryktelig mye dyrere. Takk for tipset Jeg tror de bakhøyttalerene er forholdsvis like de Dynavoicene jeg har. Hvordan finner jeg ute om forsterkeren klarer å dra dette? Endret 1. desember 2008 av Martin-sama Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg kjører kombo med F6 og concept ct. Lydbildet er overbevisendes og sømløst etter mine erfaringer. Autosetup er jo helt klart en fordel jeg har dratt nytte av, men jeg anbefaler det allikevel på det varmeste. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Ja, okei. Autosetup er vel min reciever litt for gammel til tror jeg. Får se om det blir en Dali Concept eller Dynavoice C-5. Men en av de blir det nok i hvert fall Er mest usikker på bakhøyttalere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Bakhøyttalerne jobber utrolig lite i forhold til senterhøyttaleren, så det er der jeg ville lagt brorparten av pengene hvis jeg måtte prioritere. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Ja, okei! Jeg håper å få kjøpt et par gulvstående høyttalere av en kompis, blir sikkert ikke dyrt. Men det jeg tenkte var at det kan bli vanskelig for meg å få skikkelig sømløst lydbilde med Concept ct uten autosetup? Og det kan være greiere med en C-5? For den er vel mer lik lyden i F-6 i utgangspunktet. Men hvis Concept er bedre og jeg enkelt kan stille den riktig inn, går jeg vel for den! Hvordan kan jeg vite hvor mye forsterkeren min klarer å levere? Den har visst 110 w per kanal med 6 ohm motstand og 80 w per kanal med 8 ohm motstand. På Dynavoicen står det 125w som maks ut, og impedans på 4-8ohm. Hva er greia her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg håper å få kjøpt et par gulvstående høyttalere av en kompis, blir sikkert ikke dyrt. Men det jeg tenkte var at det kan bli vanskelig for meg å få skikkelig sømløst lydbilde med Concept ct uten autosetup? Og det kan være greiere med en C-5? For den er vel mer lik lyden i F-6 i utgangspunktet. Jeg tror strengt tatt ikke dette kommer til å bli et problem. Før jeg fikk Yamha-receiveren, brukte jeg en Harman/kardon, og denne hadde ikke autosetup. Resultatet var uansett bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå