BBernes Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Piratkopiering av musikk har faktisk fjernet all markedsmakt fra forbrukerene, fordi forbrukere generelt kopierer en god del musikk. Hehe Var trøtt og litt over "idealistisk" . Sankket ikke om en nedgang men en 100% kjøps stopp fra alle forbrukere i hele verden. Da ser du sikkert hva jeg mente . Men det er dessvere ikke mulig , så jeg inser at slaget er tapt. Når det blir forbudt med mp3 ripping i norge sender jeg inn alle mine CD'r for di de er kjøpt på falske premisser. Innser at jeg ikke kommer noen vei med det heller , men jeg blir så forbannet på RIAA. De som laster ned all sin musikk taper ikke noe på alt dette , det er kun den "ærlige" forbruker som taper. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 dette liker jeg : http://www.hardware.no/nyheter/mai03/riaa_...a_lawsuit1.html dere som er så forbanna på over at det ikke skal være mulig og laste ned programvare og musikk, husk at det er noen som prøver og ha dette som et levebrød. Det er tross alt penger vi lever av og ikke vær så naiv at du tror du slipper unna med tyveri. (kall det va du vil men har du ikke kjøpt det er det stjålet) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 kall det va du vil, men har du ikke kjøpt det er det stjålet latterlig Lenke til kommentar
airguard Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 er det ? Alle som har et produkt de har jobbet med har også et ønske å leve av det, har du noensinne jobbet/prøvd eller driver for deg selv og fått til noe er du stort sett enig. Det er ikke latterlig ! (livet er hardt) Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 01000001000000000010100100001000010000©® er mitt koster deg hundre spenn hvis du har dette på hardisken din Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 livet er hardt livet er ikke hardt dersom du sitter hele dagen på ræva foran en skjerm og spiser mat utfra apetitt og ikke hunger. la meg sitere: "hunger is natural, it is nature's signal that the body needs food. Appetite is unnatural, for it only represents a wish to satisfy the overstimulated palate." Selvarajan Yesudian Lenke til kommentar
airguard Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 ikke alle som jobber sitter på ræva ! du har tydligvis erfaring på det motsatte utifra posten din. Jeg mener det jeg sier, og de som ikke liker at piratkopiering blir slått hardt ned på har "ugler i mosen" Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg mener det jeg sier, og de som ikke liker at piratkopiering blir slått hardt ned på har "ugler i mosen" den er altfor drøy, jeg f.eks. bruker så å si kun freeware + gnu-lisensert programvare dessuten, "piratkopiering" er et ord som kapitalens advokater bruker, det er lett å bli smittet av slikt og dermed også deres anskuelse av temaet. jeg forsøker å være bevisst på dette med makt over modeller Lenke til kommentar
Fuel Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Og kopiere musikk fra venner er jo fullt lovlig i norge Jeg er ikke student, men laster en del fra nettet for det. Har hørt seriøst på, og byttet musikk fra tidlig på 70-tallet. Dette er ikke noe nytt. Vi kopierte fra hverandre med KASSETTER (tenk DET!!!!) allerede da!!!!!. 8) Har også masse videoer jeg har kopiert fra VHS. Tenk DET! Jeg hører og ser på alt mulig, og jeg har stort sett råd til det jeg har lyst på, men det hindrer meg ikke fra å ha lyst på filmer etc. som ikke er lansert her på berget enda. Og jeg skaffer meg dem!! Men de filmene jeg er virkelig inntr. i, ofte etter å ha sett "piratkopier" av, kjøper jeg orginalene av når de endelig blir tilgjengelig her i butikkene.Å kontrollere fildeling over internett er like håpløst som det var å forby salg av KASSETTER i sin tid Det nytter ikke med Napster-Kazaa etc. forbud, da må også ftp forbys. DET skulle jeg ha likt å sett. Da må jo alle hardwareprodusenter legge ned supportsidene sine. Et av de mest markante bandene mot fildeling er Metallica, men etter det jeg så på TV her om dagen selger de enda over 1 mill. eks. av The Black Album i året, tross fildelingen som gjør den tilgjengelig hvor som helst. Tror nok ikke at studentmiljøenes fildeling utgjør noen virkelig trussel mot den internasjonelle underholdningsbransjen, heller at denne økonomiske globaliseringen der enkelte interesseorganisasjoner's ønske om total kontroll over våre forbrukervaner utgjør en større trussel mot den enkeltes frie valg. Lenke til kommentar
Fuel Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Det finnest en del folk som ADRI kjøper spill eller musikk, og det er uretferdig for dem som betaler for den Lenke til kommentar
airguard Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg mener det jeg sier, og de som ikke liker at piratkopiering blir slått hardt ned på har "ugler i mosen" den er altfor drøy, jeg f.eks. bruker så å si kun freeware + gnu-lisensert programvare dessuten, "piratkopiering" er et ord som kapitalens advokater bruker, det er lett å bli smittet av slikt og dermed også deres anskuelse av temaet. jeg forsøker å være bevisst på dette med makt over modeller pokker heller heraldo sorry, jeg er vist litt for kvass i kveld. Du er grei nok, og jeg tok vel litt hardt i her. håper vi fremdeles kan poste og være venner på all måter. Jeg burde antakelig sagt piratkopiering først freeware og linux stuff er greit nok jeg tenkte mer på musikk, filmer, og programvare som folk har sliti for Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 jeg har hatt noen dårlige innlegg i denne tråden, må bli flinkere til å debattere uten å miste hode helt. jeg lover bedring Lenke til kommentar
unwill Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Noen spørsmål: Er det greit å laste ned f.eks. en Friends episode fra nettet ? Og Er det greit å ta det opp på video fra TV2 ? Er det greit å ta opp radio musikk på MD? Er det greit å lage det du hører på radioen til mp3 ? Og er det greit å lage en kopi av Ringenes Herre som du har ? Er det greit å laste ned en filmen Ringenes Herre hvis du allerede har kjøpt den? Er det greit å laste ned to tårn hvis du skal kjøpe den? Er det greit å laste ned et dataspill for å prøve den og se om den er verdt pengene ? Og til slutt, er en musikk CD verdt 150 kr ? Lenke til kommentar
Fuel Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Noen spørsmål: Er det greit å laste ned f.eks. en Friends episode fra nettet ? nei Og Er det greit å ta det opp på video fra TV2 ?ja Er det greit å ta opp radio musikk på MD? ja Er det greit å lage det du hører på radioen til mp3 ? ja Og er det greit å lage en kopi av Ringenes Herre som du har ? ja Er det greit å laste ned en filmen Ringenes Herre hvis du allerede har kjøpt den? ja Er det greit å laste ned to tårn hvis du skal kjøpe den? ja Er det greit å laste ned et dataspill for å prøve den og se om den er verdt pengene ? nei Og til slutt, er en musikk CD verdt 150 kr ? ja (men den hadde nok hvert billigere om folk hadde kjøpt den Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 ang stjeling tyveri= ta et produkt uten å betale for det produkt= en gjenstand eller åndsverk Musikk/film= åndsverk Når du kjøper en film/sang/spill kjøper du et åndsverk eller rettighet til å høre/se på det. Du kan kopiere det så mye du vil til eget bruk. Men med en gang du gir vekk/selger en kopi av dette noe som vil si at du beholder den ene du kjøpte selv blir dette tyveri. Da du kjøper en lisens for en sang/film er det kun den som har denne som kan bruke den. Du har ingen rett til å videreselge denne uten tillatelse fra distributør. Laster du ned noe fra nettet så er det oxo tyveri pga du kopierer noe uten tilatelse fra distributør. Ikke betaler du noe heller. Idag er det vel kun musikk/film/spill/bøker/photo og slik som kan betraktes som åndsverk hvor du kan kjøpe lisens for å bruke det til eget bruk. Alle åndsverk kan kopieres i dag med enkle midler. Kopimaskin/digital kopiering m.m. Det er fremdeles ikke mulig så vidt jeg vet å kopiere andre ting som biler melk .brød og slike produkter. Men får å være ærlig så driter jeg oppi RIAA. Bare prøver å se litt objektiv på dette med piratkopiering vs stjele. Har masse kopierte mp3 jeg film og spill har jeg oxo. Men jeg driver ikke å videre selger noe da syns jeg grensen er nådd. Lenke til kommentar
AMDturbo Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 RIAA vil stoppe studentene - også i NorgeRIAA går hardt til verks mot studenter på såkalte studentbyer som bedriver piratkopiering og deling av musikk på nettverket. Det blir også bekreftet at norske høgskoler mottar oppfordring til å ta affære mot piratene. Les artikkelen her. Jeg er ingen ekspert MEN: Det er ett lite problem her, og det er viss teknologien gir plateselskapene muligheten til å programmere CDene slik at avspilling må godtas av dem hver gang (enten over nett, eller som et innebygd program i programmet). Dersom denne sjekkfunksjonen blir kryptert, og det brukes et kodenøkkelsett som rulleres med en egen innebygd styring, som er fullstendig random og ikke mulig å aksessere. Da vil det i prinsippet være mulig å luke ut kopier, problemet er å lage kodenøkkelsettet med styring som ikke er mulig å aksessere. Men uansett er ikke studentene de største synderne, de tjener ikke engang penger på dette. Dra til østen RIAA, der kjøper en som regel piratkopier dersom en prøver å kjøpe noe, enten mobiltelefon, VHS eller CD. AMDturbo Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg er ingen ekspert MEN: Det er ett lite problem her, og det er viss teknologien gir plateselskapene muligheten til å programmere CDene slik at avspilling må godtas av dem hver gang (enten over nett, eller som et innebygd program i programmet). Dersom denne sjekkfunksjonen blir kryptert, og det brukes et kodenøkkelsett som rulleres med en egen innebygd styring, som er fullstendig random og ikke mulig å aksessere. Da vil det i prinsippet være mulig å luke ut kopier, problemet er å lage kodenøkkelsettet med styring som ikke er mulig å aksessere. Jeg forstår ikke helt poenget ditt, men prøver å svare likevel Selv om teknologien gjør at de må godkjenne hver gang man spiller av en CD, så vil det fortsatt være mulig å ta opp signalet som sendes fra CD-spiller og videre til forsterker. Så lenge du kan snappe opp signalet før det gårr inn i selve spolen på høytaleren så vil du kunne være i stand til å lage en nærmest perfekt kopi. Den kopien vil ikke være kodet på noen som helst måte og du vil da ikke være avhengig av oppkobling mot plateselskap. Derfor vil alle pengene selskapene har brukt påp å utvikle denne teknologien være bortkastet. Jobben til plateselskapene må ikke være å lage det vanskelig å kopiere, men lukrativt å kjøpe. Lenke til kommentar
Ingen Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 . Men uansett er ikke studentene de største synderne, de tjener ikke engang penger på dette. Dra til østen RIAA, der kjøper en som regel piratkopier dersom en prøver å kjøpe noe, enten mobiltelefon, VHS eller CD. AMDturbo Så enig så enig. En ting er å dele ting som en av partene "burde" ha kjøpt, en annen er å selge det uten vederlag til opphavsperson (om jeg ser litt reaksjonært på det). En annen ting er at det vil være mulig å omgås et slikt system også. "Life finds a way", som de sier. Lenke til kommentar
AMDturbo Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg forstår ikke helt poenget ditt, men prøver å svare likevel Selv om teknologien gjør at de må godkjenne hver gang man spiller av en CD, så vil det fortsatt være mulig å ta opp signalet som sendes fra CD-spiller og videre til forsterker. Så lenge du kan snappe opp signalet før det gårr inn i selve spolen på høytaleren så vil du kunne være i stand til å lage en nærmest perfekt kopi. Den kopien vil ikke være kodet på noen som helst måte og du vil da ikke være avhengig av oppkobling mot plateselskap. Derfor vil alle pengene selskapene har brukt påp å utvikle denne teknologien være bortkastet. Jobben til plateselskapene må ikke være å lage det vanskelig å kopiere, men lukrativt å kjøpe. Mulig.... det er nok alltid en mulighet å omgå det på. støtter ihvertfall forslaget om billigere CDer. AMDturbo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå