Gå til innhold

RIAA vil stoppe studentene - også i Norge

Anbefalte innlegg

Dersom de skulle klare å legge ned all P2P aktivitet ville folk gå over til private FTP'er som i "gamle dager"...

Da har disse piratjegerne ingen sjans til å vite hva som foregår siden man gjerne må ha bekjentskaper for å få tilgang...

Det film og musikkbransjen burde gjøre er å lage en lignende teknologi selv, hvor man kan laste ned til en billig penge, siden de slipper distribusjonskostnader med cd og dvd. Håpløst at de ikke skjønner dette...

De overdramatiserer også kraftig av hva de tror de taper på dette, det høres ut som det er et problem for de, men det tror jeg det faktisk ikke er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åååå, som jeg hater RIAA. De kan brenne i helvete. Når adsl eller liknende kommer hit så er det ingenting igjen og laste ned, hvis RIAA skal drive på slik. Men de har ingen makt her i norge så de kan bare gå og gjemme seg.

Lenke til kommentar
Dersom de skulle klare å legge ned all P2P aktivitet ville folk gå over til private FTP'er som i "gamle dager"...

Da har disse piratjegerne ingen sjans til å vite hva som foregår siden man gjerne må ha bekjentskaper for å få tilgang...

Hvis de hadde fått til dette hadde RIAA vunnet en enorm seier! Poenget med private FTP-servere er ikke bare at RIAA må kjenne noen som kjenner noen, men det må også enhver annen også. Slik det er nå kan hvem som helst logge seg på KaZaA og laste ned og dele sanger helt uten videre. Stopper man alle fildelingsnettverk tør jeg vedde på at piratkopieringen går ned rundt 95%.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke student, men laster en del fra nettet for det. Har hørt seriøst på, og byttet musikk fra tidlig på 70-tallet. Dette er ikke noe nytt. Vi kopierte fra hverandre med KASSETTER (tenk DET!!!!) allerede da!!!!!. 8) Har også masse videoer jeg har kopiert fra VHS. Tenk DET! Jeg hører og ser på alt mulig, og jeg har stort sett råd til det jeg har lyst på, men det hindrer meg ikke fra å ha lyst på filmer etc. som ikke er lansert her på berget enda. Og jeg skaffer meg dem!! Men de filmene jeg er virkelig inntr. i, ofte etter å ha sett "piratkopier" av, kjøper jeg orginalene av når de endelig blir tilgjengelig her i butikkene.Å kontrollere fildeling over internett er like håpløst som det var å forby salg av KASSETTER i sin tid :p Det nytter ikke med Napster-Kazaa etc. forbud, da må også ftp forbys. DET skulle jeg ha likt å sett. Da må jo alle hardwareprodusenter legge ned supportsidene sine. Et av de mest markante bandene mot fildeling er Metallica, men etter det jeg så på TV her om dagen selger de enda over 1 mill. eks. av The Black Album i året, tross fildelingen som gjør den tilgjengelig hvor som helst. Tror nok ikke at studentmiljøenes fildeling utgjør noen virkelig trussel mot den internasjonelle underholdningsbransjen, heller at denne økonomiske globaliseringen der enkelte interesseorganisasjoner's ønske om total kontroll over våre forbrukervaner utgjør en større trussel mot den enkeltes frie valg.

Lenke til kommentar

Slik nettverket på gjøvik har vært i høst/vinter er jeg kjempeglad for at

noen tok tak og fikk kloa i 3 stk. personer som sto for 70 % av all trafikken på studentnettet.

Det var til tider så tregt at f.eks og laste ned en pdf fra fronter på 1mb tok 1 time :(

Det og kunne bruke nettet til vanlig studentbruk var med andre ord umulig, og da er det bedre og stenge for ulike typer FTP virksomhet.

Kom ikke her med frihet, dette er relativt og vil alltid bli utnyttet av noen og gir ikke akkurat frihet til andre.

fra en nedlastings hastighet på ca 0,9 -2kbs er den nå tilbake på ca 40kbs noe som er litt mere levelig. (I begynnelsen av agust var den oppi i 400kbs før de fleste studentene kom :) )

Lenke til kommentar

noen tok tak og fikk kloa i 3 stk. personer som sto for 70 % av all trafikken på studentnettet.

Det var til tider så tregt at f.eks og laste ned en pdf fra fronter på 1mb tok 1 time :(

1 time på på 1 MB? Hva slags nettverk sitter dere på? Hubbet 10 Mbit fordelt på 48 personer? Her går 1 MB på ca 1 sekund, og på større filer oppnår man raskt 6-8 MB/s fra ftp.uio.no

And by the way: Hvem trenger tjenester som KaZaA når man har en så glimrende ting som nettradio? Har nesten sluttet å høre på vanlig MP3 etter at jeg kom på et skikkelig bredbånd... pop, rock, jazz, metal, trance, dance, listetopp... alt i 128-192 Kbps MP3-kvalitet og fullstendig lovelig, selv i RIAA sine øyne.

Lenke til kommentar

1 time på på 1 MB? Hva slags nettverk sitter dere på? Hubbet 10 Mbit fordelt på 48 personer? Her går 1 MB på ca 1 sekund, og på større filer oppnår man raskt 6-8 MB/s fra ftp.uio.no

radiolink 10mb/s i teorien :)

som jeg sa sto 3 personer for 70 % til 80 % av traffiken med server virksomhet og låste nettverket helt.

det er teoretisk på 10mb/s og det funket sånn til september da startet probemene.

Men uansett til høsten blir det fiber og egne linjer til hver hybel, da kan ikke noen "stjele" hastigheten min uansett.

Lenke til kommentar

And by the way: Hvem trenger tjenester som KaZaA når man har en så glimrende ting som nettradio? Har nesten sluttet å høre på vanlig MP3 etter at jeg kom på et skikkelig bredbånd... pop, rock, jazz, metal, trance, dance, listetopp... alt i 128-192 Kbps MP3-kvalitet og fullstendig lovelig, selv i RIAA sine øyne.

vel, det har vært mye trøbbel for nettradioer i det siste (i allefall i usa, skal mantro hva digitally imported skriver f.eks.

digger nettradio selv, min klare favoritter er her:

http://www.tellusradio.no/

(se under "redaksjoner" på venster side)

Lenke til kommentar

Rimelig lei av at folk kaller piratkopiering for tyveri. Det er snakk om brudd på opphavsrett, du kan ikke bli dømt for tyveri om du så kopierer og deler ut hver eneste låt og film som er laget! At noen her bruker ordet "stjele" viser vel bare at f.eks. RIAA har lykkes i noe, å villede folk til å tro det er snakk om tyveri. Fint om folk hadde holdt seg til riktige termer. Ja, det er ulovlig, men nei, det er _ikke_ å stjele!

Dessuten er det lov å laste ned film/musikk i Norge (varer kanskje ikke så lenge riktignok).

Lenke til kommentar
Forbrukere er den dummeste rasen i verden ,

IKKE kjøp produktene før RIAA skjerper seeg .

RIAA lever av kunder og uten kunder ingen RIAA .

Ta dere samme vi har all makt .

Og på den måten får RIAA et enda bedre argument og påstår at nedgangen i salget skyldes piratkopiering. Dette er en sak som er umulig å hindre ved å blokkere produkter. Uansett hva som skjer kommer RIAA til å legge skylden på fildelingstjenester. Går salget ned er det tjenestene sin skyld, står det stille vil de si at " hadde det ikke vært for KaZaA hadde salget gått opp", og går salget opp vil man si at "salget ville vært enda høyere uten disse piratene"

Som du ser, det vil være umulig å vinne en slik krig mot en fiende som kun ser på salget og har funnet en syndebukk. Man trenger helt klare regler, og med RIAAs lobbyvirksomhet og alt for store pengebinge er det lite trolig at vi noen gang vil få det

Lenke til kommentar
fatter ikke hvorfor ikke RiAA gjør noe mer nyttig, som f.eks. prøve å fjerne den ENORME mengden våpen i USA. Dessuten har jo bare CD-salget (inkl. DVD) _økt_!

RIAA sin jobb er ikke å gjøre noe nyttig, de er en interesseorganisasjon for de største plateselskapene...

CD salget falt faktisk med 4-5% i 2002, med det er sannsynlighvis på grunn av nedgangstider (tross alt kraftigste fallet på børsene siden 1929). Sannsynlighvis vet RIAA at dette er en av årsakene men det er uvesentlig for dem. Så lenge de kan fremstille det som at det er P2P/fildeling som er årsaken er det hensiktsmessig for dem.

Når det gjelder DVD har salget økt ganske kraftig men det er fordi det er et nytt format; mange gamle titler som har blitt gitt ut som kjøpe-DVD og at VHS er på vei ut.

[/offtopic]

Og i USA har de fakstisk ikke så mange flere våpen pr. innbygger enn det vi i Norge har; det er bare det at bruken av våpnene er litt annerledes...

[/offtopic]

Lenke til kommentar

Likte spesielt det sitatet her jeg:

The people who run these (campus) networks know full well what they are doing--operating a sophisticated network designed to enable widespread music thievery. The lawsuits we have filed represent an appropriate step given the seriousness of the offense", sier president i RIAA, Cary Sherman, til Cnet.

Men herregud da. Ikke kom å si at uninett er bygget for å distribuere mp3! RIAA er jo helt på trynet når de i det hele tatt tør å påstå noe sånt

Lenke til kommentar

Og på den måten får RIAA et enda bedre argument og påstår at nedgangen i salget skyldes piratkopiering. Dette er en sak som er umulig å hindre ved å blokkere produkter. Uansett hva som skjer kommer RIAA til å legge skylden på fildelingstjenester. Går salget ned er det tjenestene sin skyld, står det stille vil de si at " hadde det ikke vært for KaZaA hadde salget gått opp", og går salget opp vil man si at "salget ville vært enda høyere uten disse piratene"

Som du ser, det vil være umulig å vinne en slik krig mot en fiende som kun ser på salget og har funnet en syndebukk. Man trenger helt klare regler, og med RIAAs lobbyvirksomhet og alt for store pengebinge er det lite trolig at vi noen gang vil få det

Jeg mener ikke at folk skal kopiere musikken

(jag laster ikke ned en sang)

Jeg mener bare at alle i verden skal slutte og kjøpe produktene

til plateselskapene kommer og spør "hvordan vil dere ha det?".

Det er de eneste selskapene som bare kjører over sine forbrukere

jeg skjønner ikke at folk godtar slik oppførsel.

Lenke til kommentar
[...]

tror du missforstod litt der, poenget er at uansett hva som skjer kommer RIAA til og fortsette sitt korstog mot diverse tjenester som _kan_ bli brukt til piratkopiering. Og det som er det verste er at med en nedgang av solgt musikk vil tolig også artistene gjøre seg selv mer avhengig av RIAA(og diverse kopibeskyttelse), så faktisk tror jeg en eventuell boikott ville vert mot sin henikt i utgangspunktet(selv om piratkopieringa av musikk ikke hadde økt).

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at folk skal kopiere musikken

(jag laster ikke ned en sang)

Jeg mener bare at alle i verden skal slutte og kjøpe produktene

til plateselskapene kommer og spør "hvordan vil dere ha det?".

Det er de eneste selskapene som bare kjører over sine forbrukere

jeg skjønner ikke at folk godtar slik oppførsel.

Tror du missforstår litt her. Ingen har en komplett oversikt over hvor mye musikk som blir kopiert, og kommer det en nedgang vil RIAA aldri innrømme at det er forbrukerene som boikotter deres medlemmer grunnet RIAAs forferdelige handlingsmetoder, men vil gi piratkopiering 99% skyld for nedgang. Uansett hvordan utviklingen i salget av musikk går framover vil RIAA si at hadde det ikke vært for piratkopiering hadde salget vært mye høyere. De kunne økt prisen på per kopisikrede CD til 1000 kroner og si at de piratkopieringen har skylda, og fortsatt få amerikankanse og europeiske politikere til å tro på dem.

Piratkopiering av musikk har faktisk fjernet all markedsmakt fra forbrukerene, fordi forbrukere generelt kopierer en god del musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...