int20h Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 RIAA vil stoppe studentene - også i Norge RIAA går hardt til verks mot studenter på såkalte studentbyer som bedriver piratkopiering og deling av musikk på nettverket. Det blir også bekreftet at norske høgskoler mottar oppfordring til å ta affære mot piratene. Les artikkelen her. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det er ikke akseptert fra vår side å kjøre servere på studentbyene som er aksessbare fra eksterne nett. Enkelte fildelingsteknikker er dessverre ikke mulig å sperre ute uten å kutte generell tilgang. Det er nødt til å være en balansegang slik at man ikke blokkerer for aksepterte tjenester. Jeg mener da bestemt at vi ved NTNU blir oppfordret til å utnytte nettverket vi har til rådighet, så det er helt tydelig at skolene ikke er samkjørte rundt om kring. Skal se om jeg finner hvor jeg leste det. Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 bare fint at RIAA ikke har makt i Norge, så dette er bare tomme trussler. men om de ansvarlige for nett til studenter vil ta affære så er det en annen sak. Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Står ingenting om opphavsrettslig materiell i it-reglementet for min høyskole. Dessuten må jo linja brukes. På linja jeg er tilkoblet er det uhyre sjelden at det er mer enn 50% load. Hva er da poenget med disse linjene? Lenke til kommentar
nuxofa Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Poenget er neppe at det skal være frisoner for organisert kriminalitet. Allikevel er det et faktum at de fleste store pirat organisasjoner har store distribusjonsnettverk basert på høyskole og universitets nett. Kan for eksempel nevne at NTNU / HIST var hovedbase for Razor 1911 i lang tid. Det burde være lett å begrense slike ting, og jeg tror administrasjonen ved høyskolene rundt omkring er naive eller rett og slett ikke bryr seg om hvilken trafikk som går på nettet deres. Allikevel vil jeg si det er meget dumt å sensurere universitets nett da de tross alt skal benyttes til studier. Vi har mye å takke entusiastiske studenter for når det gjelder software. - Nux Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det burde være lett å begrense slike ting, og jeg tror administrasjonen ved høyskolene rundt omkring er naive eller rett og slett ikke bryr seg om hvilken trafikk som går på nettet deres. Som administrator ved en høyskole kan jeg si deg at: vi ikke er naive, vi vet om all fildelingen som foregår og vi ønsker ikke den belastningen det er på den eksterne linja(mellom studentboligene bryr vi oss mindre om hva som skjer da ikke båndbredde er problem her). Men derimot det vi ikke gjør er: å legge oss på ryggen for RIAA og andre interesseorganisasjoner(her jeg jobber har vi bare hatt problemer med noen filmselskap), å begrenser (lovlige) tjenester ut mot internett eller å oppfordrer til eller tilrettelegger for ulovlig virksomhet. Tro meg, IT-avdelinga vet hva alle dere studenter driver på med. 8) (PS: dette er ikke noen offesiell mening som reflekterer den fra min arbeidsgiver, bare hva vi som jobber som administratorer synes om slike saker.) Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Dette er grunnen til at jeg altid kjører peerguardian Lenke til kommentar
Smb Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Heh... så vidt jeg veit, så er det ikke ulovlig å kopiere multimediafiler og gi dem bort til folk o.l. Det som er ulovlig er å selge kopiert materiale.... ("Arrester" meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg tror aldri RIAA kommer til å lykkes... fordi piratkopiering er et så pass stort problem at det nesten er umulig å få bukt det ned. Smb: du har altfor stor avatar Lenke til kommentar
Smb Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 hehe, mærka det, endran, driver å eksprimeterer litt.. 8) Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Hvorfor kan ikke RIAA gjøre noe fornuftig i stedet? Levende skjold i Bagdad kanskje? RIAA kan legge seg ned og dø. Får lyst til å piratkopiere som en gal bare på trass hver gang de åpner kjeften eller anmelder noen. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Hvorfor går RIAA ut med dette, de kan umulig fakke alle? Svar: Skremmselspropaganda, men jeg blir ikke skremt. Hvis de begynner å arrestere folk i Norge, går jeg bare over til freenet som er kryptert Lenke til kommentar
unwill Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Uff da, Skal de liksom ta fra oss friheten? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Uff da,Skal de liksom ta fra oss friheten? friheten til å stjele? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Hvis RIAA går inn på private (eller andre for den saks skyld) maskiner og sjekker etter såkalte piratkopier, har de gjort noe strengt ulovlig selv. Tar de deg, kan du kjøre en sikker sak tilbake. Det er ikke en gang sikkert at saken deres går igjennom ettersom de har brutt seg inn hos deg. Til dere som bruker ordet "stjele": Dette er ikke å stjele. Stjeler du noe fjerner du noe fra et sted og tar det sjøl. Det nærmeste du kan komme å stjele i denne sammenheng er om du heller kopierer noe framfor å kjøpe det. Studenter som det er snakk om her har uansett ikke råd til å kjøpe det de evt. laster ned! Det er også en stigende tendens at folk laster mere ned for å høre/ se ting før de kjøper det. Eller de hadde ikke kjøpt musikken/filmen uansett! La RIAA holde på; de skyter bare av seg hele hodet jo verre de blir. Løsninger som belønner kjøpere av originalvare finnes så og si ikke, iallefall ikke for musikk-CD'er...[/i] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 rent hypotetisk: 1. jeg går inn i en butikk 2. professoren fra futurama har laget en duplikator-maskin som jeg har "lånt" av ham 3. jeg kopierer 2 liter skummet kultur og 3 bokser tunfisk 4. jeg går ut av butikken uten å betale 5. matmangel i verdens fattige strøk er løst tillegg: anbefaller å lese nyeste gateavisa og artikkelen om situasjonistisk teori (fås kjøpt på narvesen for 25 kroner) Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 rent hypotetisk: 1. jeg går inn i en butikk 2. professoren fra futurama har laget en duplikator-maskin som jeg har "lånt" av ham 3. jeg kopierer 2 liter skummet kultur og 3 bokser tunfisk 4. jeg går ut av butikken uten å betale 5. matmangel i verdens fattige strøk er løst Vel, nå synes jeg ikke denne situasjonen kan sammenlignes helt... Ellers så kan det være greit å lese kronikken som ble skrevet i februar som omhandler dette temaet: http://www.hardware.no/nyheter/feb03/kroni...k_feb_2003.html Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 har naturligvis lest den, god artikkel Lenke til kommentar
Resus Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Skjønner ikke hvorfor de gidder å bry seg. Studenter har nok med å betale husleie, mat og øl. Så jeg tviler på at akkurat studentene er den gruppen hvor det er mest å hente. Hvis jeg skal ha et album fra en artist jeg liker, kan jeg godt laste ned albumet først, høre på det for så å gå i butikken å kjøpe det. Dessuten er det jo en håpløs kamp. For hver fildelingstjeneste de legger ned dukker det opp 10 nye. Hvordan skal de kunne stoppe FTP, DCC osv, osv. Ingen skal prøve å fortelle meg at de skal kunne følge med på all trafikken på intenett! Det er jo stakk om horrible megngder terrabyte i sekundet. Hvis de skulle klare å scanne deler av trafikken får vi jo bare begynne å kryptere det vi sender. De som har penger vil jo unasett kjøpe orginale plater for å ha i cd-hylla i stua. De eneste som tjener på dette er RIAA selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå