Salt kjeks Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Finnes det noen side på internett hvor man kan finne fartsgrensene på sjøen? Tenker på hvor det er f.eks. 5 knops-sone rundt havner etc. Er det eventuelt et sted slike kart kan bestilles fra? Jeg har ikke funnet dette, men dette er absolutt noe som skulle vært veldig lett tilgjengelig for alle som ferdes på sjøen. Det er ikke alltid like selvforklarende hva som er "fartsgrensen", men bøter skal politiet dele ut... Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Enig med deg der, men er det ikke en fin regel av hvis du er rundt 50 meter fra land (eller innenfor) skal du holde 5 knop? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Tja, det er mulig at det finnes noe slikt, men dette tror jeg varierer en del. Det er vel ihvertfall slik i Oslofjorden og rundtom der? Her i Stavanger er det kun den innderste sonen av havneområdet hvor farten blir håndhevet (5 knop). Utenfor dette er det noen grenser som ikke blir håndhevet, så i praksis er det fri fart... Rutebåten gir gass til ca. 25 knop 2 min etter at den har gått fra kai, og da er den ikke langt fra land heller. Jeg savner klare regler å forholde meg til (ikke bare meg, andre også ). Lenke til kommentar
Penny Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Grizzlyx, her er for Stavanger. Krysser fingrene for at linken virker: Kart som pdf Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Tusen takk Kunne vært greit med hele Ryfylke også, men det er kanskje bare i helt her inne det er slike grenser? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kikket på lovdata nå og fant ikke en tilsvarende forskrift for Sandnes havnedistrikt. Hva de andre havnedistriktene i Ryfylke heter vet jeg ikke. Jeg vil tro det er fri fart alle noenlunde åpne områder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå