Gå til innhold

Sinnsykt problem - Mister tilkobling til tjenester etter XX minutter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem som har gjort meg betydelig hårløs, da jeg i frustrasjon har revet ut det meste av hår. Problemet er som følger:

Jeg har 1 stk Windows XP-maskin (server) på DNS-adressen "tproxy.mine.nu", denne kobler jeg til via enten Remote Desktop eller Telenet/SSH. Maskinen jeg sitter på her, kjører Vista Ultimate 64bit (arbeidsstasjonen). I utgangspunktet fungerer dette fint, problemet er at etter XX-antall minutter maskinen (arbeidsstasjonen) har vært påskrudd, klarer jeg plutselig ikke lenger å koble meg til "serveren". Fra alle andre maskiner på nettverket mitt, går dette bra - det er altså på min maskin det ikke fungerer. Jeg har absolutt ingen ide om hva som kan være galt lenger, da jeg føler jeg har prøvd det meste. Ergo skriker jeg etter hjelp!

Jeg har prøvd følgende:

- Koble meg utenom ruteren

- Deaktivere brannmuren

- Avinstallere brannmuren

- Sette statisk IP-adresse på min maskin

- Koble meg til serveren med IP, og ikke DNS (ingen forskjell)

Ergo er det eneste som fungerer, restart av maskinen, inntil feilen skjer igjen - og prosessen starter omigjen.

Setter enorm pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter fryktelig mye leting, tror jeg har funnet feilen - den er tydeligvis DNS-relatert på noe vis. I.flg Network Monitor er feilen fordi maskinen prøver å koble seg til de aktuelle tjenestene via maskinen NetBios navn, noe som ikke fungerer. De gangene det fungerer, er det fordi maskinen IP-adresse står oppgitt som "source". Da er det bare å finne ut hvorfor dette skjer ...

Lenke til kommentar

Bumper denne, og klargjør litt.

Source hentes fra Network Monitor.

Når det fungerer:

Source: 10.10.10.50 (altså, min IP-adresse).

Når det ikke fungerer:

Source: Khadgar (altså, mitt maskinnavn).

Kan dette være problemet, og i så fall, hvordan løser jeg det? Jeg sitter altså totalt fast.

Edit: Legger til lenken hvor jeg beskriver problemet litt bedre, riktignok på engelsk.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...