Gå til innhold

Kjøpe mobil m/abbonement som gave, hvordan?

Niram

Anbefalte innlegg

Heihei

Har sett litt på LG KU990. Den er tenkt som julegave til kjæresten. Hun har et abbonement hos telenor fra før, som jeg vet hun vil ha videre. Derfor vil det jo være veldig gunstig å kjøpe gjennom Telenors nettbutikk.

Problemet er at jeg ikke får bestilt tlf i mitt navn så lenge hun står som eier av abbonementet! Hvordan skal jeg få gjort dette? Er jo dumt å betale myyyye mer for en operatørfri tlf når hun uansett skal fortsette med avtalen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En løsning jeg selv vil benytte meg av når jeg nå kjøper meg ny telefon (er selv telenorforhandler) er å tegne nytt abo med binding som jeg ikke vil bruke. Hvis du holder tunga beint i munnen kan du spare noen hundrelapper på dette. Du må fokusere på totalprisen, altså det du totalt vil måtte betale for tlf i butikken pluss 12 mnd abonnement. Koster tlf over 2000 kr er det stor sannsynlighet at denne vil bli lavere ved tegning av f.eks. djuice Complete, Telenor Superpluss eller Telenor Super (hva du sparer mest på vil avhenge av de forskjellige telefonprisene, men akkurat nå har vel Telenor gratis etablering på djuice-abo, og generelt er det vel complete-prisene som gir best totalpris).

Cluet er at telefonen er ikke låst til et bestemt telefonnummer eller abonnement, men en evt lås er en fysisk sperre som ligger på telefonen, og innebærer at du må bruke et simkort fra telenor (telenor/djuice) på telefonen. Ved tegning av binding vil også telenor gi deg opplåskoden på dagen hvis du ringer og ber om den. Dette er strengt tatt ikke noe du trenger å bry deg med så lenge du likevel kun skal bruke Telenor med telefonen.

Da tegner du altså et nytt nummer på deg selv med binding (husk å si opp denne etter 12 mnd, evt gjør om til kontantkort så du slipper mnd faktura), som du i praksis ikke bruker, kun betaler mnd avgift på. Si at du skal kjøpe en tlf som koster 999 med djuice complete og 2899 uten abo. Det du da vil betale totalt med abo er 999 + 12*129 = 2547, som er billigere enn 2899. Forsikre deg om at nytt abo ikke medfører etableringsavgift, og du har dermed spart noen hundrelapper. Hvor mye du klarer å spare varierer etter telefon og tilbud. 12 mnd djuice complete-abo koster deg totalt 1548 kr, så du må legge dette til prisen du betaler i butikken for å få totalpris. I tillegg vil hun da få anledning til å beholde sitt gamle abonnement, som forhåpentligvis er billigere å bruke enn det du tegner binding på. Kan anbefale Telenor Frihet/djuice zero uten binding til bruk, dette er de rimeligste abonnementstilbudene uten binding fra Telenor i dag (med mindre hun har Frifiks fra før og klarer å bruke mindre enn 20 kr i mnd i tillegg til mnd avgift, men da er det nok like greit med kontantkort).

Kort oppsummert vil dette gjelde i de fleste tilfeller:

Tlf (til over 2000 kr oprinnelig) m/bind til djuice complete 12 mnd + djuice zero abo uten bind = billigere enn å kjøpe tlf uten bind, og høyst sannsynlig den billigste løsningen som telenorkunde :)

Husk også på å legge evt nytt nr inn i frifamilie, om du har frifamilie på ditt eget navn, slik at du får dette på samme regning (for bedre oversikt), samt at hun bør ha telenor mobilforsikring på det nummeret hun vil bruke til daglig.

Dette er ihvertfall min helt objektive anbefaling (som jeg har regnet ganske mye på), og når jeg bestemmer meg for hvilken telefon jeg vil ha, skal jeg ihvertfall handle nøyaktig som beskrevet.

edit: Du kan gjøre som nevnt i forrige innlegg, overføre abo til henne over jul, men da vil hun jo i praksis betale mesteparten av julegaven selv. I tillegg vil det aboet hun har fra før sannsynligvis være billigere å bruke enn det du bør tegne binding på for å oppnå best totalpris. Dette gjelder forøvrig ikke ved djuice nonstop, djuice control/control+ eller Superkontroll, da disse har samme mnd avgift med og uten tlf, så hvis hun har et av disse abonnementene kan du i bunn og grunn se bort ifra hele innlegget mitt. Da ville jeg latt henne kjøpe tlf selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da får hun vite det.

Og som sagt, og som du helt sikkert ser selv, så vil ikke min løsning lønne seg når hun selv har nonstop, siden mnd avgift der vil være den samme med eller uten telefon. Da vil bare mnd avgiften til det sekundære abonnementet komme oppå hennes egen mnd. avgift.

Hvis det er viktig at det skal være hemmelig, slik det ofte er med julepresanger, kan du få henne til å overføre eierskapet til deg. Dette kan gjøres hos en hvilken som helst telenorforhandler (ta henne med deg og ta med leg på begge), evt via kundeservice. Da skal du i samme slengen kunne registrere henne som betaler, slik at hun fortsetter å få sine egne regninger. Dette vil imidlertid gå ut over en evt. Frifamilie.

edit: Det blir vel da ingen hemmelighet at hun får telefon til jul, men det kan bli hemmelig hvilken ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...