VikingNor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Heisann, kjerringa sin bil går meg nervene. det er en opel astra 94 1.6. Problemet med den maijnnskjit bilen er at høyre bakdekk fryser bare det begynner og nærme seg minus grader ute.. hva kan jeg gjøre for at det ikke skal fryse. og hva kan grunnen være? er ett sant mareritt om morgenen og etter jobb, funker ikke og smekke til muttrene med hammer, + at muttrene har jo ikke direkte bra av at jeg slår på de, i rent gærnsinne i dag tok jeg øksa og smekka til felgene, de løsnet sånn smått etter det. men det er da fryktelig plagsomt og måtte gjøre det hver eneste gang felgen fryser? noen fler i samme situasjon?? tips takkes med stoooort TAKK Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 jeg er ingen mekaniker, men høres ut som om du ikke har noe fett\olje eller liknende igjeni drivaksel\aksel... stikk innom ett verksted og hør med dem. tipper det er en kjapp sak å fikse.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Først må du finne ut hva som fryser fast. Står håndbrekket på når dette skjer? Da kan det være at håndbrekkwire eller løpehullene for wiren må smøres. Lenke til kommentar
VikingNor Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 nå som du sier det, det tar 3 klikk i håndbrekke før det gir noe motstand.. sprang akkurat ut for og sjekke, og det hadde fryst seg igjen, men håndbrekke sto på. det står alltid på, kanskje bare ska droppe håndbrekk og bare la den stå i 1. gir? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 La bilen stå uten håndbrekk (dersom dette er trygt) til det blir mildt, og smør opp wirene og føringer for disse. Det KAN også være noe i selve trommelen som fryser, men der skal det ikke være fukt. Er det alltid på samme siden? Lenke til kommentar
VikingNor Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 ja det er alltid på høyre side, sikkert ett dumt spøsmål, men hva skal jeg smøre den med? er ikke noe særlig bilkyndig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 På en wire ville jeg brukt tyntflytende olje på sprayboks (WD40, 5-56 el. l.), på åpne føringer litt grease. Men jeg kan jo ta feil, kanskje noen har bedre forslag? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 høres ut som et typisk astra f-problem. mamma har hatt dette problemet med to forskjellige astra f-er, '92 og '95. den ene kranglet hun "litt" med merkeverkstedet og fikk det fikset, den andre brukte hun helt uten håndbrekk. fremdeles er det gøy å dra på håndbrekket ved parkering når hun sitter på - blir leven hver gang, det er visstnok "unødvendig," og at astra g er en helt annen bil har hun vanskelig for å skjønne, selv om hun godt kjente forskjell når hun byttet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Dette vil skje med alle biler under de "riktige" forutsetninger. Når du kjører i slaps eller vann og får sprut oppunder bilen, vil dette naturlig nok fryse dersom det blir kuldegrader før fukten tørker bort. Det er riktignok forskjell fra bil til bil med hensyn til hvordan bremsewirene er ført, og hvor mye de går i strømpe, og dette kan gi litt forskjeller. Lenke til kommentar
VikingNor Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 jeg kan si at jeg lot bilen stå i går uten håndbrekke på og i dag var det ikke noe problem, ikke så mye som en liten heng i dekket i det hele tatt. så det virker som problemet ligger i håndbrekket ja.. jeg må takke deg så mye zanta, uten en så enkel og grei svar så hadde jeg nok hatt problemet lenge og øksen hadde vært plantet i frontruta! så nå skal vi få smøret wiren så at den biten er i det minste gjort. så takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Ingen årsak! Dette er et vanlig problem når kuldegradene kommer, som du ser er det flere som har tilsvarende. Som regel er problemet størst når det skifter mellom + og - grader, når det er stabilt kaldt og tørt går det bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå