Gå til innhold

Maks lengde på sms?

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt, men finner bare dumme svar.. Finns det noen maksimum lengde på en sms-melding? Altså, vet at 1 sms er 160 tegn, blir delt opp i 2 eller flere meldinger ettersom hvor mange tegn jeg skriver osv. Men er det en maksumimsgrense på hvor mange sms-deler som kan sendes totalt?

Et lite eksempel: Jeg prøver å sende en sms fra min S.E. C902, og det står "SMS 9" mens jeg skriver. Ergo er det så mange tegn at meldingen har blitt delt opp i 9 sms'er. Burde det da være noe problem å sende denne meldingen til noen med en ny mobil (les: S.E. fra 2008) ?

Og er det noen ekstra kosnader utover at jeg betaler kr.0,59 pr sms-del?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde det var slik at de ble sendt som helt separate sms og så ble satt sammen i telefonen som mottok dem (pga. timestamp ellerno). Var borti en gammel telefon som mottok lange sms som flere separate sms. Isåfall skulle det være sender-/mottaker-telefonen som kunne sette en eventuell begrensning.

Lenke til kommentar
Del de opp selv. Det kuttes ned ganske kraftig på antall tegn når de blir delt opp.

Så du sier at jeg bør skrive 1 og 1 sms og sende?

Ja, det sier jeg. Om du vil ha mest for pengene dine, men her får du vurdere nytteverdien mot prisen. :)

Er en stund siden jeg sjekket det nå, men mener at det ble kuttet ned rundt 35 tegn per sms.

Lenke til kommentar

Tror det var mer før, da mottaker-telefoner ikke satte meldingene sammen selv...

Før fikk man jo en og en melding, der de begynte med "Delmelding Y av X" osv... Dette stod i meldingen, og tok derfor opp noen tegn.

Min telefon slår i hvertfall sammen lange meldinger til en lang en, selv om det i praksis er flere enn en sms.

Testet nå, og Atald har rett!

Når jeg skriver en melding kan jeg skrive 160 tegn, to meldinger ville da ideelt blitt 320 tegn, men jeg får bare lov å skrive 306. Altså går 14 tegn vekk, kanskje i skjult info om meldingen eller noe.

HTC Pharos

Lenke til kommentar

Jaok, tror jeg skjønner litt mer nå. De 14 tegnene du savner, blir brukt til å kode sammen meldingene, altså å fortelle mottaker-telefonen at det er en melding som består av 7 deler, som kommer, og dette er del 4. Hvis det blir sendt som separate deler, kan det bli tull hos mottakeren hvis han/hun får sms fra flere personer samtidig, eller at delene kommer i feil rekkefølge.

Men takk for hjelpen, folkens! Godt det er kjapp respons hos noen :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tror det var mer før, da mottaker-telefoner ikke satte meldingene sammen selv...

Før fikk man jo en og en melding, der de begynte med "Delmelding Y av X" osv... Dette stod i meldingen, og tok derfor opp noen tegn.

Det var akkurat samme greiene. Om man hadde en telefon som ikke hadde støtte for å automatisk slå sammen meldingene, viste den delmelding x av y eller lignende. Dette var altså noe telefonen viste, ikke noe som ble skrevet inn i meldingen.

Forøvrig mimrer jeg litt tilbake til tiden da jeg drev studerte fenomenet for å ha mulighet for å sende operatørlogoer som var så store at de måtte deles mellom flere meldinger. *sukk* good times.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En SMS er 160 tegn i standarden som norske operatører bruker. Alt over 160 tegn er en ny SMS.

Header osv blir ikke trukket ifra tegnene, disse sendes i predefined protokoller og det er kun innholdet i text feltet som blir regnet i disse 160 tegnene. To meldinger er altså 160x2=320 tegn, og du mister ikke tegn pga overhead.

Videre så kan man i teorien sende så mange kjedet SMS man vil, men det varierer fra håndsett til håndsett. Jeg testet med en K750i en gang i tiden, og kom til 10 meldinger før jeg ikke fikk mottatt fler. Men er du oppe i dette antallet kan du heller vurdere å sende en MMS med tekst, dette blir billigere.

For å låne litt fra Wiki:

"Depending on which alphabet the subscriber has configured in the handset, this leads to the maximum individual Short Message sizes of 160 7-bit characters, 140 8-bit characters, or 70 16-bit characters (including spaces)"

For de interesserte:

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_message_service

Lenke til kommentar

Det Hitman sier stemmer ikke. Meldinger lengre enn 160 tegn er beskrevet i samme artikkel som det linkes til:

Larger content (Concatenated SMS, multipart or segmented SMS or "long sms") can be sent using multiple messages, in which case each message will start with a user data header (UDH) containing segmentation information. Since UDH is inside the payload, the number of characters per segment is lower: 153 for 7-bit encoding, 134 for 8-bit encoding and 67 for 16-bit encoding. The receiving handset is then responsible for reassembling the message and presenting it to the user as one long message. While the standard theoretically permits up to 255 segments,[19] 6 to 8 segment messages are the practical maximum, and long messages are often billed as equivalent to multiple SMS messages. See Concatenated SMS for more information.

Uten denne tilleggsheaderen har ikke mottakerenheten noen måte å forstå at det er snakk om flere meldinger som skal settes sammen til en. Om man sender en lang melding i deler på 160 tegn, vil mottaker alltid motta meldingene som enkeltmeldinger, og ikke en lang melding.

Headerdata som brukes for "concatinated messages" er en del av UDH som spiser av selve payloaden på 140 byte (160 7-bit tegn) og ikke en del av selve meldingsheaderen.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...