Gå til innhold

Overvektig 16 åring trenger hjelp til trenings program!


Anbefalte innlegg

Noen andre forslag? :)

 

Forslag til snopet: Istedenfor å ta en pose godteri, så fyller du gjerne opp en flaske med vann eller melk, jus alt etter som. (best med vann)

Jeg vil da mene at det er mye bedre å pimpe på vann enn å ete på snop. Ta fks små flasker, da må du gå litt før du kan fylle på nytt. Eller stor flaske visst du ikke gidder :D

 

Endelig et nyttig innlegg. Skal gjøre det, tror det kommer til å fungere også :)

 

Mener det skal fungere ja :) eneste er at du må noen ganger mer på do :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, Dott^, men alt du får i fra et forum; det må du bare ta med en klype salt.

 

Jeg liker spesielt ikke den styrketreningen du utfører hver eneste dag. Du burde heller øke på med flere set og kjøre styrketrening 3 dager i uka. Da enten man-ons-fre eller tir-tor-lør. Det er også smart å starte med færre set/reps, for å øke progresivt. Blant annet det militære er fan av slikt.

 

I starten hvor styrken din er ganske lav i forhold til den massen du bærer på, så kan det være veldig gunstig å trene få set til utmattelse, framfor mange set med forhåndsbestemte reps.

 

F.eks. kan du kjøre 4-5 uker med 1 set på armhevinger, liggende chins i bom, dips og sit-ups. Så øker du til 2 set på disse, men du kjører med litt mindre utmattelse. Etter 3 uker øker du til 3 set, så 2 uker senere til 4 set, så 1 uke senere til 5 set osv. Disse manualene dine burde du bare legge på hylla, i alle fall for nå. Å trene med kroppsvekta er mye bedre, selvom det kan være tungt. Skulle du f.eks. bare klare 1 armheving, så hjelper det faktisk. Om en uke klarer du kanskje 2 1/2, så to uker senere klarer du 5.

 

---

 

Når det gjelder kosthold, så har du mange feil. Det beste er å ikke gape over for mye i starten. Det ser det ut som du har gjort. Du bør ikke forvente at du skal gå fra usunn og overvektig, til sunn og normalvektig på noen uker. Det handler om å ha realistiske mål.

 

Smågodt er den dummeste (?) synderen man kan ha i et kosthold. Det smaker ikke godt, det ser ikke godt ut, det lukter ikke godt og det koster penger - som du aldri får noe igjen for. Det er ren fysisk og psykisk avhengighet. Det beste og mest brukte tipset mot søtsug er frukt, grønnsaker og vann! Hver gang du kjenner suget, så bruker du en av disse tre. Du bør forresten ikke drikke for mye vann, spesielt ikke om du har et dårlig kosthold. Isberger salat inneholder 85-90% vann. Så du får ganske mye vann igjennom kostholdet.

 

En viktig ting å huske på: Det sunne kan godt smake ekkelt i starten, men innen kort tid så vil kroppen bli vant også til den maten. Slik den en gang i tiden ble glad i drittmaten.

 

---

 

Fysisk trening (kondisjon) er langt vanskeligere å gjennomføre enn å endre på kostholdet sitt. Dessuten er sistnevnte vitalt, om du trener mye - eller lite. Han som sa at så lenge du jogger 1 time om dagen, så kan du spise hva du vil. Han har feil. Det er et elendig tips.

 

---

 

PederHA: Du får fortsette med dine teorier for deg selv. Spesielt den delen med mye mer proteiner enn karbohydrater. Er kun ekstremdietter o.l. som driver med slikt, og da gjelder det ikke for mennesker som samtidig utfører store mengder med hard trening. Forresten, så må du gjerne vise meg dette rene kjøttet, og hvor blir det av fisk? Det er få lærde som strides om nyttigheten av å spise fisk hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Beklager, Dott^, men alt du får i fra et forum; det må du bare ta med en klype salt.

 

Jeg liker spesielt ikke den styrketreningen du utfører hver eneste dag. Du burde heller øke på med flere set og kjøre styrketrening 3 dager i uka. Da enten man-ons-fre eller tir-tor-lør. Det er også smart å starte med færre set/reps, for å øke progresivt. Blant annet det militære er fan av slikt.

 

I starten hvor styrken din er ganske lav i forhold til den massen du bærer på, så kan det være veldig gunstig å trene få set til utmattelse, framfor mange set med forhåndsbestemte reps.

 

F.eks. kan du kjøre 4-5 uker med 1 set på armhevinger, liggende chins i bom, dips og sit-ups. Så øker du til 2 set på disse, men du kjører med litt mindre utmattelse. Etter 3 uker øker du til 3 set, så 2 uker senere til 4 set, så 1 uke senere til 5 set osv. Disse manualene dine burde du bare legge på hylla, i alle fall for nå. Å trene med kroppsvekta er mye bedre, selvom det kan være tungt. Skulle du f.eks. bare klare 1 armheving, så hjelper det faktisk. Om en uke klarer du kanskje 2 1/2, så to uker senere klarer du 5.

 

---

 

Når det gjelder kosthold, så har du mange feil. Det beste er å ikke gape over for mye i starten. Det ser det ut som du har gjort. Du bør ikke forvente at du skal gå fra usunn og overvektig, til sunn og normalvektig på noen uker. Det handler om å ha realistiske mål.

 

Smågodt er den dummeste (?) synderen man kan ha i et kosthold. Det smaker ikke godt, det ser ikke godt ut, det lukter ikke godt og det koster penger - som du aldri får noe igjen for. Det er ren fysisk og psykisk avhengighet. Det beste og mest brukte tipset mot søtsug er frukt, grønnsaker og vann! Hver gang du kjenner suget, så bruker du en av disse tre. Du bør forresten ikke drikke for mye vann, spesielt ikke om du har et dårlig kosthold. Isberger salat inneholder 85-90% vann. Så du får ganske mye vann igjennom kostholdet.

 

En viktig ting å huske på: Det sunne kan godt smake ekkelt i starten, men innen kort tid så vil kroppen bli vant også til den maten. Slik den en gang i tiden ble glad i drittmaten.

 

---

 

Fysisk trening (kondisjon) er langt vanskeligere å gjennomføre enn å endre på kostholdet sitt. Dessuten er sistnevnte vitalt, om du trener mye - eller lite. Han som sa at så lenge du jogger 1 time om dagen, så kan du spise hva du vil. Han har feil. Det er et elendig tips.

 

---

 

PederHA: Du får fortsette med dine teorier for deg selv. Spesielt den delen med mye mer proteiner enn karbohydrater. Er kun ekstremdietter o.l. som driver med slikt, og da gjelder det ikke for mennesker som samtidig utfører store mengder med hard trening. Forresten, så må du gjerne vise meg dette rene kjøttet, og hvor blir det av fisk? Det er få lærde som strides om nyttigheten av å spise fisk hver eneste dag.

 

Et nydelig innlegg. Et av de få gode desverre!

Skal ta det til eteretning ;)

 

 

Her kan du se kostholdet mitt. Det som jeg bruker nå, men bare ca ca. Trenger litt hjelp til det.

 

Men enda en gang, takk for et nydelig innlegg :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Greit å få i seg et proteinrikt måltid 1-2 timer etter du har trent. Husk og ikke spis noe med mye karbohydrater før du legger deg, for kroppen trenger ikke så mye energi når den er i hvile modus. Men musklene trenger proteiner for å bygge muskler selv om du er i hvilemodus. Så egg til kveldsmat er nok bra :) Ikke tren de samme musklene 2 dager på rad, for de trenger tid til å bygge seg opp igjen. Det var en feil jeg gjorde noe som endte opp i at jeg måtte ta en 2 ukers pause. Noe som ikke er så bra når du endelig har tvingt deg selv til å starte.

 

Men husk og unn deg noe godt da, så lenge du ikke unner deg noe godt hver dag :p Skal starte å trene igjen jeg også nå, har ikke trent skikkelig på minst 2-3 måneder, så blir nok hardt :(

 

Stå på og lykke til!

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Greit å få i seg et proteinrikt måltid 1-2 timer etter du har trent. Husk og ikke spis noe kaloririkt før du legger deg, for koppen trenger ikke så mye energi når den er i hvile modus.

Tullball! Kcal inn vs kcal ut! Har ingen ting å si når du inntar de forskjellige måltidene. Hvordan tørr folk å slenge bullshit ut på nettet?

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med vekten min. Sist jeg veide meg var i sommer, og da veide jeg 94 kilo. Og nå, etter å ha fryktet å gå på vekten, fant jeg ut at jeg veier 105 kilo. Og siden jeg er 188 cm høy og 18 år, blir jeg da, i følge BMI ansett som overvektig. Jeg har da bestemt meg for å gå inn for å forandre kosthold, samt at jeg skal prøve å komme meg mer i fysisk aktivitet i fritiden. Problemet mitt har alltid vært motivasjon, og siden jeg alltid et utslitt etter jobb (jobber som eletriker-lærling) føler jeg at jeg ikke orker å komme meg til noe treningsstudio. Men med tanke på kostholdet vet jeg aldri når nok er nok. Jeg vet ikke hva som er bra å spise på skive/knekkebrød og jeg har ikke kontroll på hva som blir laget til middag (mor som lager:P). Derfor har jeg alltid gitt opp etter kun noen få uker de gangene jeg har begitt meg ut på trening og omlegging av kosthold.

 

Men nå er det nok! Jeg hadde aldri trodd jeg skulle komme over 100 kilos-grensen, men nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet her jeg sitter. Føler meg dårlig hver gang jeg tar et glass brus, eller tar en bit sjokolade. Jeg begynner altså med blanke ark, og det første jeg har bestemt meg for er å bytte ut brus med vann, og sjokolade med diverse frukter og grønnsaker. Jeg har også hørt at det er lurt å spise mindre, litt oftere.

Jeg har heller aldri spist frokost, og måltidene mine består av:

 

Lunsj klokken 11.00

4 grovbrødskiver med enten leverpostei, salami eller fårepølse. Ingen smør.

 

Middag klokken 16.00

Det meste mor klarer å koke sammen. Blir ofte koteletter, kylling og av og til biff. Som oftest med poteter/ris og salat på siden.

 

Kvelds klokken 20.00

4-10 grovbrødskiver med krydderskinke, leverpostei, salami eller fårepøse. Ingen smør her heller.

 

Jeg har da ikke god innsikt på hvor mye energi, proteiner osv. man burde få i seg per måltid, og hvilken mat som inneholder gode mengder. Jeg spør da her, i denne tråden, om noen har forslag på hva jeg kan erstatte/legge til for å få et bedre kosthold.

Jeg skal også prøve å få meg litt mosjon, og om dere hadde noen forslag her også, hadde det vært supert.

 

PS: jeg har sett igjennom tråden, og skriver innlegget mitt etter det jeg husker å ha lest.

Lenke til kommentar
Greit å få i seg et proteinrikt måltid 1-2 timer etter du har trent. Husk og ikke spis noe kaloririkt før du legger deg, for koppen trenger ikke så mye energi når den er i hvile modus.

Tullball! Kcal inn vs kcal ut! Har ingen ting å si når du inntar de forskjellige måltidene. Hvordan tørr folk å slenge bullshit ut på nettet?

 

Hvis jeg spiser kalorier til frokost vil jeg bruke opp disse iløpet av dagen pga. av aktivitet. Men hvis jeg spiser dette rett før jeg legger meg vil de ikke bli brukt opp.

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
nei, det er det totale forbruket som gjelder ikke når du spiser dem

 

Så hvis jeg får i meg prot/karbo shake 3 kvart etter trening så har det samme virkning som om jeg tar den 5 min før jeg sovner?

 

Edit: Hver gang jeg har sakt kalorier har jeg ment karbohydrater :p

Endret av Andie93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...