Gå til innhold

Overvektig 16 åring trenger hjelp til trenings program!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men tro meg...å begynne med løping når du er for tung det er ett helvette spec for leggene....

Har hatt det problemet en stund. Men det gjør mye mindre vondt nå, etter jeg har begynt å trene en gang i uka med innebandy :D

Trodde det var noe seriøst galt med leggene mine. Men nå som du sier det, så er det sikkert fordi jeg er overvektig :)

Takk så mye for det innlegget :thumbup:

Lenke til kommentar

Forslag er å kjøpe seg en boksepute og en matte eller noe mykt underlag. Kan fks på bokseputen kjøre intervaller der også som er sinnsykt tungt. Ta fks. 1-2 (venstre så et høyre rett frem slag) fort i 30 sek. Er ganske tungt. (glemte at du må ha boksebandasje og slaghansker også.) På matten tar du små situps etter hva du klarer, bro, osv. Et forslag er forresten å begynne å sykle. Mye bedre det enn å gå/jogge visst du ikke føler for det.

Lenke til kommentar
Forslag er å kjøpe seg en boksepute og en matte eller noe mykt underlag. Kan fks på bokseputen kjøre intervaller der også som er sinnsykt tungt. Ta fks. 1-2 (venstre så et høyre rett frem slag) fort i 30 sek. Er ganske tungt. (glemte at du må ha boksebandasje og slaghansker også.) På matten tar du små situps etter hva du klarer, bro, osv. Et forslag er forresten å begynne å sykle. Mye bedre det enn å gå/jogge visst du ikke føler for det.

HVor får man kjøpt dette? Må jeg ut med mye penger?

Uansett, takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å sykle, har trent så lenge jeg kan huske og siden du har problemer med å komme deg ut å løpe ville jeg anbefalt deg å sykle. For min del føler jeg at det går mye lettere å komme seg ut når man sykler, men som flere sier her burde du kutte ned på søtsaker. Jeg veit det er vanskelig, men det er det som er effektivt. Du kan heller prøve å spise mere frukt og grønt. Til middag ville jeg anbefalt deg til å spise fisk, kylling, pasta og ris dette er mat som ikke innholder så mye mettet fett(håper du har lært om dette på skolen), men inneholder flerumettet fett, proteiner og karbohydrater. Jeg vil ønske deg lykke til å sfølge opp hviss jeg kommer på noe mer. Stå på :thumbs:

Lenke til kommentar
Forslag er å kjøpe seg en boksepute og en matte eller noe mykt underlag. Kan fks på bokseputen kjøre intervaller der også som er sinnsykt tungt. Ta fks. 1-2 (venstre så et høyre rett frem slag) fort i 30 sek. Er ganske tungt. (glemte at du må ha boksebandasje og slaghansker også.) På matten tar du små situps etter hva du klarer, bro, osv. Et forslag er forresten å begynne å sykle. Mye bedre det enn å gå/jogge visst du ikke føler for det.

HVor får man kjøpt dette? Må jeg ut med mye penger?

Uansett, takk for svar :thumbup:

 

Det er avhengig av hva du ønsker.

For 500 kr kaan du få en bra boksepute med slaghansker på bruktmarked som finn.no

Men visst du skal ha nytt utstyr koster det ca: boksepute:700kr. slaghansker:2-400kr. bandasje-70kr. Matte er jeg ikke sikker på.

Sider du kan finne slike ting på er:

fighter.no

ulike sportsbutikker som fks. g-sport(www.gsport.no)

http://www.abilica.no/

http://www.mackinnon.no/

www.gym2000.com

Dette er nettbutikker (utenom g-sport) Men du kan også finne enkelte butikker rundt om i landet, (dette kan du sikkert finne på siden.)

Lenke til kommentar

Heisann! Kjempebra at du tar problemet på alvor og er gira på å gjøre noe med det :)

 

 

Nå har jeg selv aldri vært overvektig, men kan gi min uprofesjonelle mening om hva jeg mener du bør gjøre.

 

 

"Jeg trenger da hjelp med kosthold og et trenings program. :)

Jeg har 5*45min "trening" på skolen + 2 timer med trening på tirsdager (innebandy)."

 

Innebandy er god trening! Fortsett med det!

 

 

"Jeg er ikke så veldig lysten på å ut å jogge. Det er dessidert det værst som finnes for min del.

Jeg håper på MANGE svar med tips og råd.

Jeg vil ikke ha noen innlegg som dette: "du må bare ta deg i nakken og begynne å jogge og spise mindre godteri"

 

 

Okey, her kommer det du ikke vil høre. Du må ta deg i nakken, begynne å jogge og spise mindre godteri!

 

Jogging er vel den minst populære treningsformen. Først og fremst fordi det er en forferdelig følelse å løpe når du ikke har kondisjon. Jogger man skjelden/aldri i utgangspunktet vil man ha en mental sperre i hodet som holder deg i godstolen istedet for å pine deg gjennom en joggetur.

Jeg er veldig mye ute å jogger. Jogging kan til tider være tortur, men det kan også til tider føles helt fantastisk. Er en deilig følelse å jogge de dagene kroppen virkelig er i godlaget, og du klarer å løpe den faste løypa ekstra fort. Hvis du finner noen løyper med fin natur gjør det også opplevelsen mye bedre :) Jeg vet også hvor forferdelig det er å jogge når man ikke har kondis. Sist gang var nå i høst hvor jeg i August ikke kunne løpe på foten på to måneder pga en kraftig forstuelse. Kom i elendig form, og var lite motivert til å komme meg ut å løpe igjen. Jeg beit likevel tennene sammen og etter en måned med tortur kom jeg over "kneika", og jogging begynte å føles godt igjen. "No pain, no gain" synes jeg er et godt ordtak i denne sammenhengen, så lenge det ikke blir for mye pain :) Du må være villig til å ha det litt vondt! Et tips for å komme seg ut er å plustelig si til deg selv: Nå skal jeg jogge! Kle på deg og kom deg ut med en gang! Venter du begynner du automatisk å tenke ut grunner og unskyldninger for ikke å gå ut døra.

 

Når det gjelder deg, må du ikke finne på å begynne å jogge hardt med en gang. Du vil overbelaste muskelaturen din. Begynn heller med gåturer i moderat tempo. Begynn med 15 minutter annenhver dag, og utvid etterhvert. Har du noen løyper med en del oppoverbakker er dette kjempetrening. Først når du begynner å føle deg ordentlig komfortabel med rask gåing kan du begynne med korte lette joggeturer. Jobb deg fremover etter det. Du vil kjenne etterhvert på kroppen at den fungerer bedre, og vekta di vil sansynligvis begynne å gå sakte men sikkert nedover. Husk, ikke gå ut for hardt, kroppen din er ikke vant til løping, og du får lett belastningsskader.

 

Du sier du bor på landet? Å gå turer i skog og mark er kjempetrening for kondis og benmusklatur!

 

 

"Trenger motivasjon. Gruer meg veldig til vi skal ha bading på skolen i mars en gang."

 

Ikke tenk for mye på vekta. Kjenner flere overvektige personer som har kjempesuksess med jenter :)

Fokuser på å komme deg i form slik at kroppen din føles bra

 

 

"Mål: Bli slank, og bytte fettet ut med muskler."

 

Et fint mål, men tar tid, og krever en del av deg!

 

 

Så var det maten!

 

"Frokost: To kneip brødskiver med nugatti"

 

Vi stopper allerede her. Sløyf nugattien, og bytt det ut med et annet pålegg som ikke har så mye sukker i seg. Du kan også prøve å spise litt grovere brød. Fiber er bra for fordøyelsen, og demper sultfølelsen i løpet av dagen.

Bra at du spiser frokost! Er grunnleggende for å gå ned i vekt :)

 

 

"Lunsj: 4 kneip med smelta ost, grillkrydder og ketshup pluss at jeg ofte kjøper meg et horn eller en tebriks i kantina

Er egentlig ikke sulten, men føler et slags indre press på at jeg må ha det. (hørtes dumt ut)"

 

Høres ikke dumt ut i det hele tatt. Vi opplever alle fra tid til annen at vi vil ha noe godt, selv om vi ikke er sultne.

Igjen brød med mer fiber anbefales. Kan kansje være en ide å spise litt mindre til lunch, og heller spise en brødskive eller to mellom lunch og middag.

 

"Middag: Masse forskjellig. Mamma mat. Oftest poteter, gulerøtter div. kjøtt. Mye rart og varier."

 

Bra! God og variert kost er sunt for deg :)

 

 

"Ofte godteri om jeg får tak i. Føler meg avhengig av det rett og slett. Får svekka dømme kraft, og etter jeg har spist (ofte 2-300 gram) får jeg dårlig samvittighet og blir deppa og spiser litt til."

 

Her er du bare nødt til å virkelig ta deg selv i nakken! Du vil ikke gå ned i vekt så lenge du har denne uvanen. Kutt helt ut å kjøpe godteri, og ikke oppbevar noe hjemme. Hvis du vil skeie ut en gang i blandt, kan du ta en gåtur til butikken og kjøpe deg noe. En 10 km gåtur fortjener litt sjokolade :wee:

 

Vil også anbefale å ikke ta med penger på skolen i det hele tatt, ta med mat hjemmefra.

 

 

 

 

Så hovedlinjene for deg: Begynn å være i regelmessig fysisk aktivitet. I begynnelsen gåturer, og etterhvert løping. Sykling kan også være et alternativ, og hvis du skal noen plass, prøv å gå eller sykle dit isteden for å bli kjørt. Kutt ut godteriet! Få moren din til å kjøpe inn frukt, og alternativt snop som mandler. Spis heller et eple, og drikk et glass vann når godtesuget melder seg :wee:

 

 

Håper inlegget var til nytte :wee:

 

Ønsker deg all lykke videre!

Lenke til kommentar

 

Heisann! Kjempebra at du tar problemet på alvor og er gira på å gjøre noe med det :)

 

 

Nå har jeg selv aldri vært overvektig, men kan gi min uprofesjonelle mening om hva jeg mener du bør gjøre.

 

 

"Jeg trenger da hjelp med kosthold og et trenings program. :)

Jeg har 5*45min "trening" på skolen + 2 timer med trening på tirsdager (innebandy)."

 

Innebandy er god trening! Fortsett med det!

 

 

"Jeg er ikke så veldig lysten på å ut å jogge. Det er dessidert det værst som finnes for min del.

Jeg håper på MANGE svar med tips og råd.

Jeg vil ikke ha noen innlegg som dette: "du må bare ta deg i nakken og begynne å jogge og spise mindre godteri"

 

 

Okey, her kommer det du ikke vil høre. Du må ta deg i nakken, begynne å jogge og spise mindre godteri!

 

Jogging er vel den minst populære treningsformen. Først og fremst fordi det er en forferdelig følelse å løpe når du ikke har kondisjon. Jogger man skjelden/aldri i utgangspunktet vil man ha en mental sperre i hodet som holder deg i godstolen istedet for å pine deg gjennom en joggetur.

Jeg er veldig mye ute å jogger. Jogging kan til tider være tortur, men det kan også til tider føles helt fantastisk. Er en deilig følelse å jogge de dagene kroppen virkelig er i godlaget, og du klarer å løpe den faste løypa ekstra fort. Hvis du finner noen løyper med fin natur gjør det også opplevelsen mye bedre :) Jeg vet også hvor forferdelig det er å jogge når man ikke har kondis. Sist gang var nå i høst hvor jeg i August ikke kunne løpe på foten på to måneder pga en kraftig forstuelse. Kom i elendig form, og var lite motivert til å komme meg ut å løpe igjen. Jeg beit likevel tennene sammen og etter en måned med tortur kom jeg over "kneika", og jogging begynte å føles godt igjen. "No pain, no gain" synes jeg er et godt ordtak i denne sammenhengen, så lenge det ikke blir for mye pain :) Du må være villig til å ha det litt vondt! Et tips for å komme seg ut er å plustelig si til deg selv: Nå skal jeg jogge! Kle på deg og kom deg ut med en gang! Venter du begynner du automatisk å tenke ut grunner og unskyldninger for ikke å gå ut døra.

 

Når det gjelder deg, må du ikke finne på å begynne å jogge hardt med en gang. Du vil overbelaste muskelaturen din. Begynn heller med gåturer i moderat tempo. Begynn med 15 minutter annenhver dag, og utvid etterhvert. Har du noen løyper med en del oppoverbakker er dette kjempetrening. Først når du begynner å føle deg ordentlig komfortabel med rask gåing kan du begynne med korte lette joggeturer. Jobb deg fremover etter det. Du vil kjenne etterhvert på kroppen at den fungerer bedre, og vekta di vil sansynligvis begynne å gå sakte men sikkert nedover. Husk, ikke gå ut for hardt, kroppen din er ikke vant til løping, og du får lett belastningsskader.

 

Du sier du bor på landet? Å gå turer i skog og mark er kjempetrening for kondis og benmusklatur!

 

 

"Trenger motivasjon. Gruer meg veldig til vi skal ha bading på skolen i mars en gang."

 

Ikke tenk for mye på vekta. Kjenner flere overvektige personer som har kjempesuksess med jenter :)

Fokuser på å komme deg i form slik at kroppen din føles bra

 

 

"Mål: Bli slank, og bytte fettet ut med muskler."

 

Et fint mål, men tar tid, og krever en del av deg!

 

 

Så var det maten!

 

"Frokost: To kneip brødskiver med nugatti"

 

Vi stopper allerede her. Sløyf nugattien, og bytt det ut med et annet pålegg som ikke har så mye sukker i seg. Du kan også prøve å spise litt grovere brød. Fiber er bra for fordøyelsen, og demper sultfølelsen i løpet av dagen.

Bra at du spiser frokost! Er grunnleggende for å gå ned i vekt :)

 

 

"Lunsj: 4 kneip med smelta ost, grillkrydder og ketshup pluss at jeg ofte kjøper meg et horn eller en tebriks i kantina

Er egentlig ikke sulten, men føler et slags indre press på at jeg må ha det. (hørtes dumt ut)"

 

Høres ikke dumt ut i det hele tatt. Vi opplever alle fra tid til annen at vi vil ha noe godt, selv om vi ikke er sultne.

Igjen brød med mer fiber anbefales. Kan kansje være en ide å spise litt mindre til lunch, og heller spise en brødskive eller to mellom lunch og middag.

 

"Middag: Masse forskjellig. Mamma mat. Oftest poteter, gulerøtter div. kjøtt. Mye rart og varier."

 

Bra! God og variert kost er sunt for deg :)

 

 

"Ofte godteri om jeg får tak i. Føler meg avhengig av det rett og slett. Får svekka dømme kraft, og etter jeg har spist (ofte 2-300 gram) får jeg dårlig samvittighet og blir deppa og spiser litt til."

 

Her er du bare nødt til å virkelig ta deg selv i nakken! Du vil ikke gå ned i vekt så lenge du har denne uvanen. Kutt helt ut å kjøpe godteri, og ikke oppbevar noe hjemme. Hvis du vil skeie ut en gang i blandt, kan du ta en gåtur til butikken og kjøpe deg noe. En 10 km gåtur fortjener litt sjokolade :wee:

 

Vil også anbefale å ikke ta med penger på skolen i det hele tatt, ta med mat hjemmefra.

 

 

 

 

Så hovedlinjene for deg: Begynn å være i regelmessig fysisk aktivitet. I begynnelsen gåturer, og etterhvert løping. Sykling kan også være et alternativ, og hvis du skal noen plass, prøv å gå eller sykle dit isteden for å bli kjørt. Kutt ut godteriet! Få moren din til å kjøpe inn frukt, og alternativt snop som mandler. Spis heller et eple, og drikk et glass vann når godtesuget melder seg :wee:

 

 

Håper inlegget var til nytte :wee:

 

Ønsker deg all lykke videre!

 

 

Tusen takk for innlegget ditt. Helt fantastisk at du legger så mye arbeid i det.!!!!

 

Jeg har begynt med denne "onehundredpushups" treninga. Skal begynne på uke 2. Nå greier jeg 5 :D

Skal også begynne på styrketrening en gang i uka.(1 time).

 

Blir mye trening på en dag, men, men. 2 timer på skolen, det jeg gjør hjemme av pushups og manualer, 1 time med styrketrening på studio, og til slutt 2 timer med innebandy. Alt på samme dag :]

 

Jeg må bare takk alle utenom Mort83. Dere har gjort meg kjempe motivert. Jeg har virkelig tatt meg i nakken. SPiser godteri max 2 ganger i uka.

 

Men det du sier kdeliass om jogging, så er det vanskelig om vinteren hvor jeg bor. Det har kommet snø, det er is på veien. Så blir litt vanskelig. Men kan dog prøve å sykkle noen ganger i uka på den "innesykkelen" vi har her hjemme :)

 

Uansett, tusen takk. Det er på grunn av dere at jeg har tatt trening seriøst. Skal virkelig fortsette :D

 

Bare kom med flere tips, er hjertens takknemmelig for at dere bryr dere.

 

Beklager mye skrive feil !!

Lenke til kommentar
har ikke lest gjennom men meld deg inn på et treningsstudio, og få time med en veileder så vil h*n legge opp ett opplegg skreddersydd for deg. eventuelt en presonlig trener.

Det er ikke noe proft studio. Gammle aparater, og det er gratis. Man bare kommer der, trener, og stikker når man ønsker :)

Kunne ha trengt litt hjelp med teknikk. Er veldig skjeiv når jeg tar benkpress etc. De basic øvelsene.

Men som en sa, en som trener der 5 ganger i uka, at det ofte var sånn i begynnelsen. At man fikk bedre teknikk etterhvert. Så håper på det :blush:

Lenke til kommentar

Veldig bra, Dott. Du skriver hvor mye du trener på en dag, og det er faktisk mye. Men hvor mange dager i uka er det slik?

Godis 2 ganger i uka er også helt suverent. Og om noen uker er det sannsynligvis 1 gang. Utifra hvordan du forklarte før-situasjonen din tror jeg du vil se kjempeforandringer utover vinteren dersom du holder dette du nå er begynt på. Vekta kommer til å gå mye ned, styrken din opp, generell form betraktelig opp. Gratulerer! :)

Lenke til kommentar
Veldig bra, Dott. Du skriver hvor mye du trener på en dag, og det er faktisk mye. Men hvor mange dager i uka er det slik?

Godis 2 ganger i uka er også helt suverent. Og om noen uker er det sannsynligvis 1 gang. Utifra hvordan du forklarte før-situasjonen din tror jeg du vil se kjempeforandringer utover vinteren dersom du holder dette du nå er begynt på. Vekta kommer til å gå mye ned, styrken din opp, generell form betraktelig opp. Gratulerer! :)

Tusen takk :)

 

 

Kan skrive det jeg skrev på et treningsforum:

Jeg har nettopp begynt å trene. Dette fordi jeg er overvektig.

Jeg er 180cm høy og veier 97KG. og jeg er 16 år.

Kan starte med det jeg trener ATM:

Mandag:

Bare manualer og armhevinger hjemme. Bruker å ta 1set med 45rep på hver arm og 7.5kg. Dette gjør jeg som regel på kvelden.

Tirsdag:

1.5time med div. trening på skolen (gym). Klokka 19:00-20:00 driver jeg styrketrening på et treningsrom (ikke så mange aparater å velge mellom. Men det er "standar aparat")

Fra 20:00-21:40 spiller jeg innebandy med mannfolk. (svetter ganske bra)

Fra 21:40-22:00 Styrke på treningsrommet.

Onsdag:

Bare manualer og armhevinger hjemme. Bruker å ta 1set med 45rep på hver arm og 7.5kg. Dette gjør jeg som regel på kvelden.

Torsdag:

Bare manualer og armhevinger hjemme. Bruker å ta 1set med 45rep på hver arm og 7.5kg. Dette gjør jeg som regel på kvelden.

Fredag:

Ca. 2 timer med trening på skolen.

Hjemme: Bare manualer og armhevinger hjemme. Bruker å ta 1set med 45rep på hver arm og 7.5kg. Dette gjør jeg som regel på kvelden.

Lørdag:

Bare manualer og armhevinger hjemme. Bruker å ta 1set med 45rep på hver arm og 7.5kg. Dette gjør jeg som regel på kvelden.

Søndag:

Hvile

 

Målet mitt er å bytte ut fett med muskler, og håpet dere kan hjelpe meg med dette Smile

 

Benkpress: 3sett x 10rep med 30 Kg

Markløft: Max er 95Kg, har bare prøvd max, ikke trent enda. Hva tror dere jeg bør trene med?

Knebøy: Trener bare med stang forløbig. 20kg.

 

Har ikke peiling på teknikk, annet en på markøft.

Sier tusen takk på forhånd, til de som vil hjelpe meg :D

 

Jeg skal også begynne å trene med sykkel en 2-3 ganger i uka a 20min.

Endret av Dott^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...