..Bjørnar.. Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nå har det blitt så mange tråder med spørsmål i hytt og pine fra min del, så da kan jeg like gjerne ta en oppdatering og oppsummeringsrunde før jeg stiller videre spørsmål om min vei mot hjemmekino. I utgangspunktet var jeg altså interessert i å kjøpe meg en surroundforsterker/receiver som skulle brukes med mine eksisterende billighøyttalere av typen jeg har til et "surroundanlegg" jeg kjøpte på Elkjøp for et års tid siden. Alternativene ble til slutt mange, og i prisklassen 6000 - 9000 kr ble så mangt vurdert: Denon AVR-2809 Yamaha RX-V1800 Onkyo TX-SR706 Onkyo TX-SR806 Pioneer VSX-LX51 Pioneer VSX-LX60 NAD T755 Etter mye om og men følte jeg at jeg hadde landet på et valg som innebar 0 kompromisser i forhold til min egen smak i lyd og muligheter; Denon AVR-2809. Bestilt, dukker snart opp! På høyttalersiden sto valget først og fremst mellom 5.1 system med satelitter og woofer eller 5.0 system med gulvstående høyttalere. Etter innledende runde ble det bestemt at 5.0 og muligens etterhvert en .1 ble veien å gå. Alternativene var: Dali Concept 6 pakke Jamo S606 pakke Dynavoice M-65 pakke Dali Blue 6006, 5005 og C1000 pakke (brukt) Så ble det altså brukt, og jeg angrer ikke. Og da trodde jeg at den vanskelige delen var over, men nei.. Neste spørsmålsrunde til de som måtte ha noe på hjertet: Spacere mellom forsterker og tuner. Jeg vil forsikre meg om at receivere får nok luft, men må ha tv-tuneren over. Noen tips til praktiske klosser/annet å bruke mellom? Kabler. Tips til høyttalerkabler/dimensjon? Tips til HDMI-kabel? Har "forskjellen" på kabler mye å si? Spikes. Høyttalerne står på parkettgulv. Hvordan bør de plasserer på gulvet? Spikes, gummiknotter, annet? Andre tips mottas med takk, bilder dukker opp etterhvert som jeg får ting ordentlig på plass! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) "Supra Ply 3.4 S" er en god høyttalerkabel fra velkjente svenske Supra. Denne kabelen er skjermet (i motsettning til mange andre kabler) og har et tversnitt på 3,4mm^2. Det er normalt å ha et tversnitt på 2,0mm^2 og oppover på gulvstående høyttalere (som du har kjøpt), så denne vil gjøre jobben bra. Når det kommer til HDMI-kabler, kan du kjøpe de billigste du finner, da det ikke er noen forskell i det hele tatt. Det eneste stedet jeg kan se det er forskjell er på holdbarhet. Men så lenge du ikke tar kabelen ut og inn flere ganger til dagen går det greit. Biltema er et stikkord her. Høyttalerne kan med fordel settes på spikes, men husk parkettbeskyttere! Endret 25. november 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Dette blir kanskje off topic, men akkurat hvorfor burde høytalerne plasseres på spikes? Lenke til kommentar
magnus90 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 For å unngå vibrasjoner mellom høyttalere og underlaget. Vibrasjonene kan påvirke lyden og lydbildet, mener jeg. Spikes er vel det beste, spesielt for gulvstående. Hva slags andre alternativer til spikes har man ellers? Personlig har jeg brukt myk, feit dobbeltsidigteip under den ene høyttaleren min (kef coda 8, btw) og bare en plate bølgepapp under den andre. Virker som at det går greit, har ikke merket noen vibrasjoner. Vurderer spikes, men høyttalerne er allerede plassert litt for høyt. En mulighet hadde vel vært å tilte dem litt nedover? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva slags andre alternativer til spikes har man ellers? I mitt anlegg fungere dempeputer bedre enn spikes. Jeg har ikke testet det selv, men det skal gå an å lage dempeputer selv ved å klippe ut passelige stykker fra et sitteunderlag. Frode Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Da skal jeg kikke litt på kabling i dag. 1,5 m HDMI til 139 kr på biltema er kjøpt Har også handlet inn spikes og parkettbeskyttere, så gjenstår det egentlig bare å se hvordan det fungerer kontra tykke møbelknotter. Eneste virkelige dilemmaet mitt nå, 3 timer før forsterkeren dukker opp, er hva jeg kan bruke som spacere mellom forsterker og tvtuner? Tvtuneren er så liten og smal at jeg ikke kan plassere forsterkeren oppå den, men da trenger jeg noe som kan fikse tilstrekkelig plass mellom dem så forsterkeren får nok luft og plass. Er dette noe man får kjøpt? Eller er det noen geniale hjemmemekkløsninger ute og går? EDIT: Se neste innlegg.. Endret 28. november 2008 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Du kan jo forsåvidt bruke små høyttalerspikes til det også... De leveres vel med dobbelsidig tape? -C- Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Ringte HiFi Klubben. De har det de mener i mange tilfeller er et bedre alternativ til spikes. Han mente det var greit å prøve begge deler. Videre spurte jeg litt om høyttalerkabel, hvor de hadde en ... interessant(?) teori. Han mente at tykkelsen på kabelen ikke hadde stort å si for anlegget mitt før jeg nærmet meg 2x0,5 kvadrat. Kabeltykkelse var i altfor mange tilfeller oppskrytt mente han, og han anbefalte meg å bruke min 2x0,75 kvadrat kabel en uke eller to, så skulle jeg ta med meg kabelen til han og fortelle hva jeg syns var bra og hva jeg savnet i lydbildet så skulle han kunne plukke ut en kabel som gav meg lyden jeg ville ha. Tanker? Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Du kan jo forsåvidt bruke små høyttalerspikes til det også... De leveres vel med dobbelsidig tape? -C- Det er en tanke. Spikesene jeg kjøpte var til å skru inn i høyttalerne mine, så måtte funnet et alternativ av den universale typen da. Er det noen nettbutikker som har mye slikt tilbehør? Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Da er alt oppe og går, Harmonyen programmert for nytt oppsett og lyden fyller hele huset på et blunk! Det ble spikes under hver gulvstående, det fungerte så mye bedre enn uten at jeg ikke orker bryet (uff..) med å teste andre alternativer. Nå er det svært moro å være meg her! I morgen blir det "I am legend" på BD. Hva spacerproblemet angikk teipet jeg sammen to og to telys med svart teip og stablet en slik sak i hvert sitt hjørne under tuneren. Fungerer utmerket. Var hjemme hos min gamle far en tur i dag og hjalp han med å kalibrere sitt Bose Lifestyle 48 II. Det var skuffende spe lyd i forhold.. Takk for hjelp og svar! Slenger ut et bilde eller to i morgen! Nå er det kvelden og mørkt.. Endret 30. november 2008 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 *Mine innlegg* Gleder meg til å se bilder i morgen Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Bilder kommer seint, men godt! Tenkte lissom jeg skulle finne no "før" bilder, og det fant jeg først i kveld. De er av den typen som ble tatt som forsøksbilder når forloveden kjøpte seg fisheye til speilreflekskameraet, men dog. Nå er jo ikke dette noen "årets hjemmekino"-utfordrer akkurat, men om jeg skal si det selv så blei det #¤&% bra! Kjøpte kabelkanaler i gummi fra Biltema til å klistre på veggen (klistret over gulvlista hele veien rundt til venstre surroundhøyttaler) og la høyttalerkablene i dem så blei de "borte" de også. I tillegg fikk jeg ordnet litt i alt kabelrotet bak tven og greier, buntet sammen, kjøpt kortere kabler her og der så jeg slipper så mye hengende rundt og så hjelper det at det nå bare går en kabel fra alt stæsjet nede og opp til tven da! Det neste på programmet nå er nytt TV-bord. Noen som har tips til et bord, fortrinnsvis svart, på bredde 1m eller smalere? Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Dette ble mye bedre! Sjekk ut Living, de har mange TV-bord i alle ulike størrelser. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Sitter å koser meg med AC/DC Black Ice her nå, men nok et spørsmål dukker opp: Bi-wiring. Frontene mine støtter det, støtter Denon AVR-2809 dette, hvordan kobler jeg og er det noe å vinne på dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Hvis den støtter det, og hvordan du kobler opp, står i brukermanualen. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Altså.. Den brukermanualen har jeg bladd i, men jeg finner jo ikke et ord om bi-wiring. Men forsterkeren min har utgang for front A og front B. Kan jeg koble venstre A og venstre B på venstre høyttaler og høyre A og høyre B på den høyre? Noen som har erfaring med bi-wiring og Denon 2809? Hvordan står det til når jeg i tillegg har 4ohms høyttalere? EDIT: Brukermanualen nevner dog noe om bi-amping via alternativ assign av "surround back". Da er det greit å legge til at jeg først nå forsto hva som er bi-wiring og hva som er bi-amping. Bi-wiring driter jeg i, tror det er mye som skal til før jeg får noe ut av det. Men har det noe for seg å bruke "surround back"-kanalene på forsterkeren til "bi-amp" av høyttalerne mine? Og hvordan slår det ut at de er i 4ohm? Lar det seg gjøre uten å ødelegge noe, og vil jeg ha noe igjen for det? Endret 7. desember 2008 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå