Gå til innhold

Skape nye vesener...

Codeboss

Anbefalte innlegg

De som driver og kopierer sauer osv kan de lage nye skapninger? Eller forvri andre vesener så de blir en ny rase?

Dette virker kanskje som et litt sykt spørsmål men alle spørsmål burde spørres gode eller dårlige : )

Mvh Codeboss

Endret av Codeboss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid lurt på om det går an å (dette høres sikkert dritteit ut, og ja, det er morsomt, men sier det likevel) å krysse et menneske og f.eks en sau. Hvis et menneske har seksuell omgang med en sau, vil mennesket da kunne føde et levedyktig vesen? Eller om sauen er av hunnkjønn: Vil den kunne føde noe som er levedyktig? Tror jeg vet svaret allerede: Nei, det vil ikke fungere så bra. Men det hadde jo vært moro å prøve. (Moro og moro, fru Blom. Sikkert ganske risikofylt, men om man ikke prøver med en sau, finnes det alltid andre dyr. Aper f.eks. De ligger jo så nært menneskene i slekt, at vi sikkert kunne fått et steinaldermenneske om vi hadde krysset et menneske og en ape.) Ble litt useriøst, dette her, da, men hva tror dere?

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar
Jeg har alltid lurt på om det går an å (dette høres sikkert dritteit ut, og ja, det er morsomt, men sier det likevel) å krysse et menneske og f.eks en sau. Hvis et menneske har seksuell omgang med en sau, vil mennesket da kunne føde et levedyktig vesen? Eller om sauen er av hunnkjønn: Vil den kunne føde noe som er levedyktig? Tror jeg vet svaret allerede: Nei, det vil ikke fungere så bra. Men det hadde jo vært moro å prøve. (Moro og moro, fru Blom. Sikkert ganske risikofylt, men om man ikke prøver med en sau, finnes det alltid andre dyr. Aper f.eks. De ligger jo så nært menneskene i slekt, at vi sikkert kunne fått et steinaldermenneske om vi hadde krysset et menneske og en ape.) Ble litt useriøst, dette her, da, men hva tror dere?

Å krysse sauer med mennesker er umulig. Mennesker og sjimpanser kan muligens få avkom, da vi er mer like hverandre enn hest og esel er. Og hest og esel kan jo som kjent få avkom.

Lenke til kommentar

Trådstarter snakker om 2 helt forskjellige ting. Først snakker du om kopiering som jeg tolker som kloning.

Da lager du egentlig bare barn med deg selv, i og med at avkommet har eksakt lik din DNA. Mens under vanlig repproduksjon har den et utvalg av DNA fr abegge foreldre. kloning har ingenting med andre arter å gjøre.

Det andre du snakker om er fremavling. Mennesket har fremavlet flere underarter av husdyr og planter som vi bruker i industri. F eks er en tomat plante genmanipulert slik at tomatene blir større. Andre typer for avl er at menneskene kontrollerer hvilken individer som parer seg slik at det er økt sannysnlighet for ønskede gener.

Ser ikke hvordan disse tingene henger sammen.

Lenke til kommentar

Meget interessant. Spennende saker, dette. :) Husker jeg snakket litt med naturfaglæreren om disse tingene i fjor, men han hadde aldri tid til å snakke, så det var litt kjipt. I det hele tatt var han ikke en så veldig god lærer. (Uten at det egentlig hadde noe med denne saken å gjøre.)

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar

http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/sci_tech...000/2117263.stm

Frosker skal visst ha blitt født med for mange og for få bein, og mange andre mutasjoner pga forurensning fra oss mennesker. Vi kan jo si at vi har skapt "nye vesener" da.

Vi genmanipulerer mat hele tiden, som sagt tidligere, for å få maten større og saftigere. Da lager vi på en måte "nye planter". Noen har vel også noen genmanipulerte okser tror jeg. Hørte det på ungdomsskolen fra naturfaglæreren. De får visst ekstremt digre lår og mye kjøtt generellt på kroppen. Så mye at de ikke klarer å hamstre mat selv eller engang parre seg selv, så det er menneskene som holder de i live. Hadde det skjedd naturlig så ville de dødd ut meget fort via naturlig eleksjon.

Problemet er at vi kan ikke per dags dato, gå inn i DNA- koden til et dyr eller menneske, og så forandre et par bokstaver og legge til "kroppsdeler" der vi ønsker. Bare små biter av DNA- koden til et menneske veit vi hva betyr, og det veit vi ved å sammenligne DNA mellom mange mennesker og se hva folk har til felles og hvilket DNA de da har til felles. For eksempel, vi vet hvilke DNA et menneske skal ha på en viss plass for å være immun mot HIV/AIDS. Bare fåtall av folket har den mutasjonen og er det. Vi kunne kanskje endret dette DNA-et i spermen og laget et nytt individ som vi da har kunstig laget immun mot AIDS, altså kanskje, hvis vi har teknologien til det.

Men vi kan heller ikke "patche" DNA-et til et levende menneske, da alle cellene har en kopi av dette DNA-et så blir det problematisk å få endret alle. Et annet problem blir da og at når kroppen finner ut at noen celler begynner å få forandret DNA (patchen mot HIV), så vil det regne det som et fremmedlegeme og prøve å drepe det. Akkurat som kroppen bryter ned organer fra donorer med ulikt DNA. Identiske tvillinger kan donere organer til hverandre uten at det blir noe problem, mens bruker man andre donorer, så må man gå på "anti-støte-ut" medisiner resten av livet.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Om vi noen gang kommer til å knekke "DNA- koden" helt i fremtiden, så må vi vel finne ut om det er noe vi ønsker. Greit nok at det kan brukes til å kurere omtrent alt av sykdommer, akkurat som programmerere sitter å fikser feil i programmene de har laget.

Men hvor morro er det når man kan legge inn DNA- koden inn på en datamaskin, den simulerer litt celleaktivitet basert på det DNA-et og lager et identisk bilde av hvordan du skulle sett ut uten ytre påvirkninger den dag i dag. Fått datamaskinen til å sammenslå DNA-et med annet DNA, fex av kvinnelig kjønn, fått bilde av et forslag til sønn/datter, gjordt de forandringene du ønsker, og så fått ut det man trenger for å lage dette barnet.

Det kommer til å bli mulig en dag. Å reversere DNA- koden og finne ut hvordan cellene interpreterer dem er noe vi jobber med i dag, og vi veit allerede en god del om det, men en dag så kommer vi til å få et gjennombrudd som gjør at vi veit alt om DNA.

Å forske på DNA trenger du ikke en stor lab for å gjøre eller, er du smart, så oppfordrer jeg folk til å laste ned et menneskelig DNA, ja, du hørte riktig, du kan laste det ned her:

ftp://ftp.ensembl.org/pub/current_genbank/homo_sapiens/

Der er det litt over en gigabyte med tekstfiler hvor DNA-koden står som de 4 "stoffene" som 4 "bokstaver", sortert etter kromoson nummer. Finner du ut "systemet" i hvordan det funker så man kan utifra det klare å identifisere alt, så tror jeg du har jævlig mye penger resten av livet.

Noen forskere sier at de allerede har funnet ut mange av DNA-ets hemmeligheter. Visstnok skal det være et veldig avansert språk, og de har funnet ut hvordan det blir lest. Koden inneholder mange aspekter som er likt programmeringsspråk vi kjenner til på datamaskiner, for eksempel, noe DNA kan inneholde "referanser" til annet DNA, altså posisjonen på hvor det er, det finnes seksjoner som ikke blir lest/brukt i det heletatt. Disse seksjonene er tydelig merket med en spesiell sekvens kode først når de begynner, når seksjonen nesten er ferdig, og til slutt en sekvens med kode som markerer slutten.

Det finnes også kode som er hellig og tydeligvis danner grunnlaget for cellebaserte liv i å eksistere. Såkallt "the code someone wrote, it's messy, but it works as long as it remains unchanged". Det er visst 100% likt i alt fra planter og grass til mennesker og dyr. Det er visst "grunnkoden".

Du kan lese mer om det på google, veldig interessangt stoff å lese om.

Lenke til kommentar
www.genpets.com

Det der er noe jeg aldri har hørt om for å være ærlig.

Syns det virker litt for "spesiellt" til å være sant, jeg men. Kan umulig være/bli lov å selge organiske dyr (selv om de er genmanipulert) i plastpakker på vanlige butikker..? Virker altfor utrolig til å være sant. Dette er jo heller ikke noe som har blitt solgt enda, de sier at det er enkelte "beta testere" som har fått prøve de sålangt. Hadde nok blitt meget mye oppstyr rundt det dersom det var sant.

De må jo huske på at sålenge de baserer genene på dyr, så er det en skapning som kan føle smerte og har følelser og hjerneaktivitet som dyrene er basert på. En ville ikke tatt en kanin, dopa det ned og pakka det inn i en plasteske med intravenøs næring og solgt de på Brio.

Lenke til kommentar
Håper du at noen skal lage Uruk-Hai'er?

Hadde egentlig vært veldig morsomt hvis noen gjorde det... og det faktisk gikk an... Men er det mulig?

Eller hva med en Balrog?! Hadde vært enda morsommere... men det er trolig ikke mulig...

Endret av Codeboss
Lenke til kommentar
www.genpets.com

Syns det virker litt for "spesiellt" til å være sant, jeg men. Kan umulig være/bli lov å selge organiske dyr (selv om de er genmanipulert) i plastpakker på vanlige butikker..? Virker altfor utrolig til å være sant. Dette er jo heller ikke noe som har blitt solgt enda, de sier at det er enkelte "beta testere" som har fått prøve de sålangt. Hadde nok blitt meget mye oppstyr rundt det dersom det var sant.

De må jo huske på at sålenge de baserer genene på dyr, så er det en skapning som kan føle smerte og har følelser og hjerneaktivitet som dyrene er basert på. En ville ikke tatt en kanin, dopa det ned og pakka det inn i en plasteske med intravenøs næring og solgt de på Brio.

Er enig...

Men hvis det er sant, må jeg si det er både sykt og galt...

Men allikevel morsomt/interresant...

Endret av Codeboss
Lenke til kommentar
www.genpets.com

Er enig...

Men hvis det er sant, må jeg si det er både sykt og galt...

Men allikevel morsomt/interresant...

Det er selvsagt en hoax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...