Gå til innhold

Viktig å ha fri i startfasen når man får hund?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi nå bestemt oss for å få hund, det er en Border Collie.

Hunden er leveringsklar den 10. Desember, men vi stusser på om vi skal vente med å få den til vi har ferie, (den 19. Desember).

De 9 dagene før vi begynner på ferie, vil hunden være alene fra vi drar om morgenen i 7tiden til den første i familien kommer hjem i ca. 14 tiden.

Går det fint at man ikke har mulighet til å være med valpen hele dagen med en gang den kommer?

Takker for gode råd og svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å trene på å være alene hjemme er noe dere bør bruke god tid på, samt utvikle gradvis. Ikke dra fra en liten valp i 7 timer de første gangene den skal være alene hjemme. Dere bør heller ikke hoppe fra å klare å være alene i 5 min til å dra fra den i flere timer.

Det er en ting som tar tid å trene på, men er absolutt verdt det. Gidder dere å ta det rolig og venne hunden til å være alene og føle seg ok med det, vil dere få en hund som kan være rolig alene hjemme, og som ikke river ned tapeten selv om dere drar avgårde.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det går fint å dra fra valpen så mange timer med en gang. Det skal VELDIG lite til før valpen får separasjonsangst, og da kan dere få store problemer med å få den til å trives med å være hjemme alene senere.

I tillegg er det en krevende rase dere skaffer dere, så jeg håper dere har planer om å bruke hunden til mer enn turkammerat og kosehund :)

Har ikke noen mulighet til å ha med hunden på jobb? Eventuellt om ikke oppdretter har muligheten til å ha hunden 9 dager ekstra - slik at dere overtar hunden når dere har ferie ? Selv om det er kjipt for dere å vente 9 lange dager ekstra, tror jeg det vil være en enorm fordel for valpen, dersom alternativet er å sitte alene og redd hjemme alene i 7 timer med en gang i nytt hjem!

Lenke til kommentar

JA, det er møst å ha fri når det kommer valp i hus. Den kan ikke plutselig være alene i åtte timer. Da ender du opp med en hund som hyler hele dagen og som aldri kan være alene..

Hunden må også bli kjent med dere og omgivelsene. Det kan ta et par dager før valpen blir skikkelig husvarm :)

Den første tiden er viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...