Gå til innhold

Hund innestengt i bur i 8 timer


Anbefalte innlegg

Den "nye" hundeloven i sverige sier dette:

 

Bruk av bur til hund.

 

Hund får ikke holdes i bur unntatt i følgende tilfeller:

 

Under utstillinger, konkurranser og prøver samt under trening til konkurranser. Buret skal da være tildekket på minst to sider og hunden skal luftes minimum annenhver time.

 

Under transport i forbindelse med konkurranser eller trening kan hunder overnatte i transportburet.

 

I forbindelse med jakt kan hunder holdes i bur inntil 8 timer pr. døgn dersom de luftes hver 3. time eller oftere.

 

Forbindelse med transport kan hunder holdes i bur. Dette må ikke overstige 3 timer dersom bilen er parkert.

 

Hunder som ikke kjenner hverandre skal ikke holdes i samme bur uten tilsyn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Den "nye" hundeloven i sverige sier dette:

 

Bruk av bur til hund.

 

Hund får ikke holdes i bur unntatt i følgende tilfeller:

 

Under utstillinger, konkurranser og prøver samt under trening til konkurranser. Buret skal da være tildekket på minst to sider og hunden skal luftes minimum annenhver time.

 

Under transport i forbindelse med konkurranser eller trening kan hunder overnatte i transportburet.

 

I forbindelse med jakt kan hunder holdes i bur inntil 8 timer pr. døgn dersom de luftes hver 3. time eller oftere.

 

Forbindelse med transport kan hunder holdes i bur. Dette må ikke overstige 3 timer dersom bilen er parkert.

 

Hunder som ikke kjenner hverandre skal ikke holdes i samme bur uten tilsyn.

 

Takker!

Høres ut som Sverige har endel strammere regler enn hva som gjelder Norge da.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er forkastelig å ha en hund i små bur (tenker da på reisebur som er så små at hunden kun kan stå og ligge og ikke kan gå rundt) i timevis hver dag. Ja, er enig i at dette er dyremishandling. Jeg synes hundeloven i Sverige hørtes veldig bra ut og håper vi får noe sånt i Norge også.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det skulle vært regler bare for å HA hund! Ulovlig å ha hund hvis f. eks. har drevet med kriminalitet etc.! Jeg forstår at det ikke vil fungere.. det finnes "viktigere" saker! Jeg forstår det :). Men kunne ønske det fantes et lite hundepoliti ^^.

 

Bur ja... ufff. Tenk om hunden må drite.. Virkelig! MÅ han gjøre det i buret.. Uff.... Jeg ville heller at bikkja gjør det i huset for å si det rett ut...

Lenke til kommentar
Jeg syntes det skulle vært regler bare for å HA hund! Ulovlig å ha hund hvis f. eks. har drevet med kriminalitet etc.! Jeg forstår at det ikke vil fungere.. det finnes "viktigere" saker! Jeg forstår det :) . Men kunne ønske det fantes et lite hundepoliti ^^.

 

Bur ja... ufff. Tenk om hunden må drite.. Virkelig! MÅ han gjøre det i buret.. Uff.... Jeg ville heller at bikkja gjør det i huset for å si det rett ut...

 

Så om noen kjører for fort, eller snyter skatt og blir tatt for det skal de kunne bli nektet hund?

Ville blitt et umulig og totalt feil steg å gå etter min mening, og ingenting tyder på at kriminelle nødvendigvis er dårligere hundeeiere enn andre.

En hundelov har derimot norge trengt lenge, og det er vel kun et spørsmål før vi får det nå som svenskene har skjønt det.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det skulle vært regler bare for å HA hund! Ulovlig å ha hund hvis f. eks. har drevet med kriminalitet etc.! Jeg forstår at det ikke vil fungere.. det finnes "viktigere" saker! Jeg forstår det :) . Men kunne ønske det fantes et lite hundepoliti ^^.

 

Bur ja... ufff. Tenk om hunden må drite.. Virkelig! MÅ han gjøre det i buret.. Uff.... Jeg ville heller at bikkja gjør det i huset for å si det rett ut...

 

Så om noen kjører for fort, eller snyter skatt og blir tatt for det skal de kunne bli nektet hund?

Ville blitt et umulig og totalt feil steg å gå etter min mening, og ingenting tyder på at kriminelle nødvendigvis er dårligere hundeeiere enn andre.

En hundelov har derimot norge trengt lenge, og det er vel kun et spørsmål før vi får det nå som svenskene har skjønt det.

 

For vel være et lite eget rammeverk der da :s.

Tenker på jævli kriminelle idioter som driver med vold etc. skal få ha hund! Jævla psykopatene!

Lenke til kommentar

(Jeg er midt i eksamensstria så ikke forvent noe stor debatt fra min side)

 

Jeg bare ville nevne at bikkja mi er alene i bur når jeg er på skole. Dette fordi den trenger det for sitt eget beste. Før dere kommer og hyler at vi har for lite alene hjemmetrening eller at jeg er for dårlig å ta bort alt i huset så den ikke kan spise seg i hjel, så vil jeg bare si: Sorry folkens. Jeg eier bikkja, jeg vet hvordan den fungerer og det samme gjør alle andre som har vurdert og hjulpet meg med problemene våre.

 

Det er mange som har Labrador som kjenner til problemet med over orale hunder, rasen er umettelig matglad. Jeg har fått et individ som ikke bare er umettelig matglad, men umettelig ORAL. Den må bare ha noe i munnen hele tiden. Bruke tenna eller tunga. På natten har vi nå gått fra bur fordi vi hører om bikkja begynner å hoppe på speilgarderoben eller gnage på vegger og tak, men når vi ikke er der så er vi ikke der. Vi har mange ledninger som ligger langs lister, andre elektriske apparater rundt om kring og vi har ÅPEN løsning så det er ikke ei forbanna dør å lukke.

 

Jeg synes det overdrives mye i dagens samfunn. Du skal ikke røre bikkja di, du skal ikke si nei, du skal ikke ditt og datt. Forstå meg feil, jeg er like opptatt av dyrevelferd som alle dere andre. Jeg har blitt mobbet for mitt engasjement for dyr, jeg er medlem av dyrebeskyttelse og miljøbeskyttelse. Nettopp derfor gjør jeg dette for både meg og hunden. Vi trenger en gjensidig sikkerhet for at den ikke spiser seg i hjel, enten ved å knuse speil og spise det, spise trevirke eller bite over ledninger og få støt.

 

Så, åpne øya og se litt lengre enn konstant overdrivelse av dyrevern. Verden er 3D, det er flere dimensjoner og gråtoner av alt. Jeg ville f.eks ikke puttet hunden i buret på denne måten hadde den vært av en annen personlighet. Noen hunder sliter jo mer med å være alene, og igjen kan du ha en rase som sies å være uavhengig men et individ som kanskje sliter litt. Det er jeg klar over, og jeg er glad at jeg har en hund som er slik den er. Hvis ikke måtte den rett og slett ha blitt omplassert, og det ville vært trist for alle parter.

 

EDIT: skrivefeil

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Synes det er helt greit jeg Green Machine, og ingen andre er i bedre posisjon til å se hva hunden trives med enn deg.

Hadde jeg hatt en hund som tygget i vei på inventar og møbler ville nok jeg også vurdert bur når jeg ikke er hjemme også.

 

Er blitt litt for mye hysteri rundt burbruk og tråden her kan i visse tilfeller gjenspeile litt av dette hysteriet.

Det er plutselig blitt dyreplageri å ha en hund i bur, og da kan man jo lure på om de samme menneskene mener hunder har lidd i hele perioden før klikketrening, ikke ta i hunden og anti-burbruk trenden slo til for fullt.

Selvsagt vil en hund sikkert trives enda bedre med masse plass til å romstere på i huset/leiligheten, men å ta det til at den mistrives på nivå med dyreplageri blir i de aller fleste tilfeller for dumt.

 

Er man på jobb eller skole, og man har hunden i bur hjemme er man forpliktet til å komme hjem å få luftet den osv så den ikke blir stående i alt for mange timer, men en hund overlever helt fint i bur 5-6 timer uten å ta noen skade av dette.

Selvsagt må det innlæres som alt annet, men dyreplageri er det på ingen måte.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som en enkel løsning som passer hundeeier mye bedre enn hunden om man setter den i bur en hel arbeidsdag - hver dag. Kanskje sover også disse hundene i bur om natten fordi man ikke tar seg arbeidet med hverken å trene dem til å være stuerene eller å trene dem til å takle å være alene. Hvor stor del av hundens liv tilbringer den da i bur? 16-17 timer av døgnets 24 timer? Pluss selvsagt også når man støvsuger, når hunden er ekstra vill, når man får besøk osv. Da ser jeg rett og slett ikke hvorfor man har skaffet seg hund, hvis man ikke vil ta seg arbeidet er å ha den, men bare plasserer den i et bur når den er "til bryderi".

 

Jeg er klar over at alle som bruker bur ikke har det på denne måten, men når man får slengt "hysteri" og "tror hunder har lidd før klikkertrening" etter seg, så ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skal generalisere tilbake.

Lenke til kommentar
For meg høres det ut som en enkel løsning som passer hundeeier mye bedre enn hunden om man setter den i bur en hel arbeidsdag - hver dag. Kanskje sover også disse hundene i bur om natten fordi man ikke tar seg arbeidet med hverken å trene dem til å være stuerene eller å trene dem til å takle å være alene. Hvor stor del av hundens liv tilbringer den da i bur? 16-17 timer av døgnets 24 timer? Pluss selvsagt også når man støvsuger, når hunden er ekstra vill, når man får besøk osv. Da ser jeg rett og slett ikke hvorfor man har skaffet seg hund, hvis man ikke vil ta seg arbeidet er å ha den, men bare plasserer den i et bur når den er "til bryderi".

 

Jeg er klar over at alle som bruker bur ikke har det på denne måten, men når man får slengt "hysteri" og "tror hunder har lidd før klikkertrening" etter seg, så ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skal generalisere tilbake.

 

Du mener jeg genraliserer ved å skrive at jeg synes det er blitt litt for mye hysteri rundt burbruk.

Og ved at jeg stiller et spørsmål om man mener hundene led før i tiden da man ikke hadde klikketrening osv.?

 

Tror kanskje du skal lære deg hva generalisering er jeg da, og kanskje ikke overdrive så veldig neste gang ;)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Selvsagt overdriver jeg (forhåpentligvis). På samme måte som det er en stor overdrivelse å spør om man trodde hunder hadde det vondt før klikkertrening kom. (Jeg har selv aldri engang tatt i en klikker).

 

Men det ikke-overdrevne faktum er likevel at hvis en hund tilbringer 8-9 timer i bur hver hverdag når eier er på jobb så blir dette store deler av hundens liv. For store etter hva jeg anser som et bra hundehold.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Selvsagt overdriver jeg (forhåpentligvis). På samme måte som det er en stor overdrivelse å spør om man trodde hunder hadde det vondt før klikkertrening kom. (Jeg har selv aldri engang tatt i en klikker).

 

Men det ikke-overdrevne faktum er likevel at hvis en hund tilbringer 8-9 timer i bur hver hverdag når eier er på jobb så blir dette store deler av hundens liv. For store etter hva jeg anser som et bra hundehold.

 

Jeg spør bare for de man kan begynne å lure, da spesiellt om man leser på Canis osv om hundene faktisk led før klikkeren kom.

 

Nå er jeg enig i at 8-9 timer er for lenge å holde en hund kontinuerlig i bur, men 5-6 timer maks uten lufting kan de fint tåle.

Jeg bruker ikke bur i det hele tatt, men ser ikke noe galt i at folk bruker det forsvarlig heller.

De du sikter til i ditt litt overdrevne innlegg tror jeg ikke en gang gidder å lese hundeforum, da de tydeligvis ikke interesserer seg veldig mye for hunden og dens beste uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har vært med på burdiskusjon før, og da kom vi frem til at vi hadde ulik oppfatning om hva vi mente med "bur". Selv snakker jeg om reisebur som er av en slik størrelse at hunden kan såvidt stå og strekke ut bena, kanskje i beste fall ta et steg eller to frem eller tilbake. Slikt mener jeg er altfor lite til å ha hunden i flere timer hver dag. 5-6 timer hver hverdag synes jeg da er for mye.

Lenke til kommentar
Hvorfor må du se det verste i bur da? Hvorfor må du putte noe ganske urealistisk inn i hodet ditt i en diskusjon om en sak?

 

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å finne en sammenlikning, men det er litt som å tro det verste om alle du møter. Tro at alle vil rane deg fordi de i teorien kan.

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å "se det verste i bur"? Vil du utdype? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...