Gå til innhold

Hund innestengt i bur i 8 timer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hører stadig om folk som har hunden innesperret i bur i 8 timer om ganga 5 dager i uka. Grenser ikke dette til dyremishandling? Jeg synes dette er utrolig lang tid å være innesperret uten å kunne strekke seg ordentlig eller bevege seg. Jeg er klar over at noen hunder føler seg tryggere og mindre "lost" når de er i bur enn når de går fri... men 8 timer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig at dette høres ekstremt ut. Har du hund, må du sette av tid til hunden din, ellers burde du ikke vært en hunde-eier etter min mening.

 

Men det er kanskje snakk om mens personene er på jobb, og at da hunden føler seg tryggere i buret når eieren er på jobb. Et alternativ da er vel å la døra til buret være åpen, så hunden selv velger hvor den skal ligge. Eventuelt, la den være inne på ett bestemt rom, mens du er på jobb.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er noe feil jeg, når en hund trenger et bur for å føle seg TRYGG. Da har man kanskje ikke trent godt nok på å la hunden være alene hjemme?

 

Om man så skal velge å la hunden ligge åtte timer i bur hver eneste dag, så får man kjøpe et lite telt da, og slå opp på stua. Sånn at hunden kan ligge i alle mulige retninger samt ha tilgang til vann. Og så trene på at den skal kunne være uten buret senere.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig. Men la oss si at det er en dårlig eier i utgangspunget, som ikke har trent på å la hunden være alene hjemme (ja, det finnes. Og om de burde ha hund er en annen diskusjon), og derfor lar hunden være i bur. Det blir da feil spør du meg, noe jeg også sa tidligere. Alternativt kan man jo gjøre sånn som Juliess sa, å trene det av. Selv om det kanskje ikke alltid er like lett.

 

Men uansett, for å svare på spørsmålet tråden egentlig handler om: Ja, det grenser til dyremishandling etter min mening.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å ha hund hvis man stenger den inne i et bur mer enn halve dagen?

Si det. Det er utrolig mange som bruker buret som en lettvint løsning. Virker som man ikke kan kjøpe seg valp uten å få med et bur på kjøpet nå om dagen :p

Det er en "farlig" gjenstand syns jeg. Det begynner med at hunden kun skal være der når man reiser bort, og kanskje om natten frem til den sover hele natten gjennom. Så blir det istedet til at man putter den inn der fordi hunden maser når man skal spise en brødskive, hunden er litt hyper, man orker ikke gå tur fordi det regner og hunden er slitsom, man får besøk av noen venner og hunden hopper, man skal ta seg en dusj. Det blir mange timer i løpet av en dag!

Lenke til kommentar

Jeg syns bur virker så lettvint jeg. "vi kjøper et bur!". Hvorfor? DERFOR.

Kjenner flere som bruker bur, og noen av de har Bull Terrier aka altetende!! De har to valg; bur, eller la hunden spise opp alt mulig. Nå kommer det helt an på hvordan leiligheten er lagd, men barnegrind er jo genialt. Vi hadde det til våre hunder for mange år siden(rip). Hadde kun tilgang på et soverom eller to, og en stor gang.

Når jeg får meg enda en hund, en gang, kommer jeg kanskje til å skaffe et bur(det ser jeg jo an når den tid kommer). Det er for å skille valpen og Diesel om feks natta. Slik at det blir mest mulig ro, og ikke herjing..

 

Men å stenge inn bikkja i åtte timer? Nei, da får de heller skaffe seg en hamster syns jeg. Beklager. Jeg hadde aldri greid det.

 

 

edit;

ser nå at Juliess også nevner lettvint løsning :p

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Ja, det var lurt det med å bruke lekegrind/grind. Høres ut som et mye bedre alternativ!

 

Jeg vet ikke hvorfor folk har den i bur. For noen så er det vel fordi den tygger i stykker ting. F.eks er det hunder som oppfører seg bra mens eieren er hjemme, men når den har vært alene en stund så begynner den å kjede seg og tygger i gulv, klær, sko og alskens andre ting. Er det en måte å få hunden til å unngå dette på?

 

Jeg leste for lenge siden at det å ha på en radio kan forminske kjedsomheten/ensomheten, evt. det å ha flere dyr, evt. å få noen til å titte innom hunden hvis den skal stå alene dagen lang.

Lenke til kommentar

Jeg brukte hundegrind koblet til ett bur mens valpen min var liten og den skulle være hjemme alene sammen med den andre hunden min. Det var små hunder, og grinda og buret utgjorde ett stort og fint område hvor de kunne sove, gå og strekke på seg.

 

Nå er hundene mine løse mens jeg er på jobb. Det resulterte plutselig i en sofa med hull i (etter 8 skadefrie mnd) men jeg kommer ikke til å stenge de inne fordi - men jeg vurderer å avgrense området de er løse i når vi kjøper ny sofa, for å unngå at det samme skjer igjen.

 

Jeg bruker ikke bur annet enn til den ene hunden min når vi kjører bil. Den yngste hunden min er så flink i bilen at hun har bilsele beregnet på hund. Legger seg rett ned i setet og sover så fort vi begynner å kjøre.

 

Men det nevnes at det er dyremishandling å låse inn en hund i bur i 8 timer, og at hvis man ikke har tid til å ha hund, bør man ikke skaffe seg hund. Man har da ikke bedre tid fordi om hunden går løs i ett rom eller to? Noen har ganske store bur til hundene sine også, og jeg kan ikke se at dette er mer eller mindre mishandling enn om man har en valpegrind?

 

Kanskje trådstarter ikke vet hva en hund driver med mens eier er på jobb? Da jeg hadde hundene i grind mens jeg var på jobb overvåket jeg de via webcam. Begge hundene sov så godt som hele tiden (valpen var oppe ett par ganger og tisset og drakk før den la seg igjen) Så det er ikke slik at hunden MÅ ha tilgang til 2 soverom og en gang for å være lykkelig ;)

Lenke til kommentar
Kanskje trådstarter ikke vet hva en hund driver med mens eier er på jobb? Da jeg hadde hundene i grind mens jeg var på jobb overvåket jeg de via webcam. Begge hundene sov så godt som hele tiden (valpen var oppe ett par ganger og tisset og drakk før den la seg igjen) Så det er ikke slik at hunden MÅ ha tilgang til 2 soverom og en gang for å være lykkelig ;)

 

Tja, det er vel ikke noe fasitsvar på det? Noen hunder piper og bjeffer, andre sover, mens noen igjen ødelegger og "spiser opp" alt den finner, om den går løs. Ligger den i buret, er det vel ikke så mye galt den kan få gjort. Det jeg reagerer på er trange bur som gjør at hunden ikke kan bevege seg eller strekke seg ut... i 8 timer.

 

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at jeg leste noe om at det ikke er lov å holde hunder innestengt i bur "i lengre tid av gangen", og jeg lurte på hva "lengre tid" vil si.

Endret av Titanica
Lenke til kommentar

Men hvordan kan du si at folk som har hundene sine i bur mens de er på jobb bruker trange bur? Hva vet du og jeg om hva andre folk har?

 

Om hunden piper, hyler, bjeffer eller sover mens eier er på jobb avhenger av hvor mye eier har trent hjemme-alene trening med hunden.

 

Mine hunder legger seg til å sove i kurva på stua med en gang vi kommer inn fra morgenturen. Gløtter ikke på meg engang når jeg drar :) En gang har de ødelagt noe, og den dagen var det skikkelig møkkavær slik at jeg ikke hadde fått gått skikkelig tur med de.

Lenke til kommentar

Vi har hunden i bur, fungerer kjempegreit. Nå låner vi vistnok bare hunden, men likevel. Den er vant til å være i buret om dagene når eieren er på skolen, vi har ikke noe annet valg, ettersom at vi har andre dyr som hunden ikke reagerer helt bra på.

 

Det er en litt stor hund, men når den klarer å jage halen sin i buret, er ikke buret for lite.

 

Jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet, hunden liker seg i buret når vi ikke er hjemme, men om vi hadde hatt buret åpent, hadde den spist opp chinchillaene, før den hadde lagt seg i buret igjen.

Lenke til kommentar

"Hunden liker seg i buret". Det er så vanlig argument når man snakker om bur. Ja, klart den "liker" seg inni der - er det sånn at den har et valg om å gå ut av buret? Hvis du hadde satt døren åpen om morran før du dro, tror du hunden hadde valgt å ligge inni buret hele dagen da? ;)

 

Hadde jeg hatt chinchilla + hund som vil spise chinchilla hadde jeg valgt å sette dem på forskjelilge rom..

Lenke til kommentar

De er nok på forskjellige rom, Chillaene må være på stuen, mens hundet atm er lokalisert i buret på datarommet. Hunden kan ikke gå fritt der, det er per i dag, en umulighet. Videre så bor vi ikke i en alt for stor leilighet. Alternativet er å la hunden være på; badet som knappt er større enn buret, soverommet som er uaktuelt, eller på kjøkkenet. Derav får hunden være i buret sitt, vi kunne jo satt den fast ute, men det er i dag -8 grader, så det er heller ikke noe om å gjøre.

 

At hunden er i buret er helt i orden og ja, hunden hadde ligget i buret heledagen å ventet på at vi hadde kommet hjem, men mindre chinchillaene hadde skapt nyskjerrighet, noe de gjør.

 

Nå låner vi som sagt hunden og har ingen betenkligheter med å la den være i buret de 6timene som det ikke er folk hjemme.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan du si at folk som har hundene sine i bur mens de er på jobb bruker trange bur? Hva vet du og jeg om hva andre folk har?

 

Nei, det er vel en del av spørsmålet mitt.

 

Da har jeg mistolket førsteposten din.

 

Jeg klarte å tolke den til at du lurte på om det grenset til dyremishandling å ha en hund i ett lite bur hvor den ikke kan strekke seg i 8 timer.

 

Svaret på spørsmålet ditt er selvsagt JA - det er dyremishandling .

 

Men for meg virket det som du antok at alle som hadde hundene sine i bur på dagtid brukte små bur . Og derfor stilte jeg spørsmålet i quoten ovenfor.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan du si at folk som har hundene sine i bur mens de er på jobb bruker trange bur? Hva vet du og jeg om hva andre folk har?

 

Nei, det er vel en del av spørsmålet mitt.

 

Da har jeg mistolket førsteposten din.

 

Jeg klarte å tolke den til at du lurte på om det grenset til dyremishandling å ha en hund i ett lite bur hvor den ikke kan strekke seg i 8 timer.

 

Svaret på spørsmålet ditt er selvsagt JA - det er dyremishandling .

 

Men for meg virket det som du antok at alle som hadde hundene sine i bur på dagtid brukte små bur . Og derfor stilte jeg spørsmålet i quoten ovenfor.

 

Ok. Jeg burde kanskje stilt spørsmålet litt klarere. :) Er det noen som vet hvordan loven egentlig er ang. dette? Hva er et "stort nok" bur? Fint med en diskusjon rundt det uansett. Ser at noen er imot bur, mens andre synes det er ok. Det med å bruke webcam til overvåking er forresten en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...