Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Polo med fastfrosne dører


TeVa

Anbefalte innlegg

Har en 95-mod Polo hvor dørene, ved minusgrader, fryser fast.

Det er ikke i gummilista, men slik jeg ser det, så er det selve åpne/lukke-mekanismen som fryser.

Får som regel låst opp med nøkkelen, men når jeg drar i håndtaket, så skjer det ingenting :hmm:

Når jeg så krabber inn fra bagasjen, så hender det at jeg får opp døre vha. det innvendige håndtaket. Men ikke alltid det heller.

Sist fikk jeg opp døra innenfra, men da ville faenskapet ikke smekke igjen :mad:

Når kupèen etterhvert blir varm, så går det greit.

 

Hørte en som nevnte at dette var "vanlig" med Polo.

Noen her som kan bekrefte/avkrefte dette ?

 

Noen som har en løsning på problemet ??

 

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørte en som nevnte at dette var "vanlig" med Polo.

Noen her som kan bekrefte/avkrefte dette ?

 

Var på verksted med arbeidsbilen min en Allroad Turbodiesel med samme problem, alle dørene fryser, også bakluka.

I følge verksmesteren er visst dette et kjent problem på VAG-produkter.

Dørpanelene måtte demonteres fordi det var mekanismen inne i døren som hadde frysi fast.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som du beskriver problemet, er det inne i dørene, og da hjelper hverken silikon eller låsolje. Dersom diffusjonssperren i døren(e) er blitt skadet, vil luften fra kupeen trekke ut gjennom dørtrekket og kondensere på delene i døra. Dette vil igjen gjøre at ting fryser. Ta av dørtrekket, smør godt opp alle ledd i mekanismene for både dørhåndtak inn- og utvendig, låser og vindu, og sjekk at diffusjonssperren er hel før du monterer dørtrekket på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er plasten som ligger mellom metallet i døren og dørtrekket, den skal hindre at luften inne i bilen trekker inn i døren.

 

Denne har tilsvarende funksjon som diffusjonssperren i huset ditt, som ligger bak plater/panel i yttervegger, og skal hindre at inneluften trekker ut i isolasjonen. Luften kan som kjent holde på en viss mengde vann, men dette er avhengig av lufttemperaturen, derfor måles dette i relativ luftfuktighet, og ikke i en absolutt måleenhet som for eksempel milliliter/kubikkmeter. Dersom det er +20*C i stuen din, og den relative luftfuktigheten er 50%, vil en temperatursenking gjøre at luften ikke klarer å holde på de absolutte fuktigheten etter at den relative luftfuktigheten når 100%. Dersom det er -20*C ute, vil ev. luft som trekker ut i isolasjonen innenfra kjøles ned etterhvert som den går gjennom isolasjonen, og på et eller annet nivå vil den kondensere til vann. Du ønsker ikke vann i ytterveggene dine, derfor har vi diffusjonssperre. Et annet eksempel for de som bruker briller: Du er ute i -20*C, og brillene er helt fine. Når du kommer inn i et rom med +20*C, dugger brillene. Hvorfor det? Jo, luften rundt brillene kjøles ned av glass og metall i brillene, slik at luften i umiddelbar nærhet av brillene får en relativ fuktighet på 100%. Da vil luften ikke kunne holde på fuktigheten lenger, og denne kondenserer på de kalde brillene. Ble dette forståelig, tro :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg vil anta at alle produsenter tar hensyn til dette under konstruksjon av døren, slik at deler som skal bevege seg ikke har kontakt med hverken hverandre eller oppheng på en slik måte at det skal kunne fryse fast. Jeg har hatt dette problemet på én av mine biler, og den hadde hatt en reparasjon av den døren som var problematisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...