Gå til innhold

Frp og Høyre må luke bort bitterheten for hverandre.

Anbefalte innlegg

Jan Erik Fåne (Tidligere Frp'r, nå Høyre-mann) skriver et interessant leserinnlegg i Dagbladet om relasjonen mellom Frp og Høyre som det er verdt å ta en titt på syntes jeg.

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/11/21/554913.html

Og jeg spør meg selv, er det virkelig ikke mulig å ta seg sammen for begge partiene, det står om regjeringsmakt her, og såpass må da være viktigere enn å krangle over "filleting". Det må da være mulig å prøve å få en bedre relasjon med hverandre, slik at man får bort de rødgrønne fra Regjeringen?

Fåne nevner endel interessante ting i innlegget sitt, som bl.a. at Høyre fortsatt ser på Frp som lillebror, selv om Frp de senere årene er blitt et større parti.

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av hovedproblemene som du nevner er at høyre ser på FRP som et mindre viktig parti enn Høyre. Det er ganske åpenbart at høyre ikke vil sitte i en regjering som minste parti. Noe som er veldig synd, og antagelig er en ganske stor brems for et borgerlig alternativ, for ikke å nevne konstant drittkasting i mediene.

Lenke til kommentar
Tanker?

Det er trist at sosialistene i FrP ikke blir med i den rødgrønne regjeringen - det er der de hører hjemme med sin styrekåthet og proteksjonisme. Med FrP i den rødgrønne suppa så hadde Høyre&Venstre fått en bedre sjanse til å fronte ansvarlig, ekte politikk fra høyresiden.

Det er også vanskelig å stole på FrP, som er skandalebefengt og vinglete. Hvem vet hvor de står om 6 måneder? Det er stor endring for tiden med finanskrise etc, så å forutsi FrP sin posisjon fremover er ikke noen enkel oppgave.

Når FrP i tillegg konkurrerer med Høyre om de samme velgerne, så blir det enda vanskeligere å samarbeide.

Lenke til kommentar
Hvor reelt et samarbeid på høyresiden på nasjonalt nivå er, kommer helt an på hvor blått Frp kan være.

De fremstår som gode sosialister, hvor de ønsker en sterk stat, der hvor staten skal bidra.

Som er et vel så "skremmende" for liberale mennesker, som et samfunn hvor staten og tar.

Frp ønsker sterkere privatisering, samt desentralisering av beslutninger, slik at flere avgjørelser taes på fylke - og lokalnivå. Så jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til det du skriver?

Tanker?

Det er trist at sosialistene i FrP ikke blir med i den rødgrønne regjeringen - det er der de hører hjemme med sin styrekåthet og proteksjonisme. Med FrP i den rødgrønne suppa så hadde Høyre&Venstre fått en bedre sjanse til å fronte ansvarlig, ekte politikk fra høyresiden.

Det er også vanskelig å stole på FrP, som er skandalebefengt og vinglete. Hvem vet hvor de står om 6 måneder? Det er stor endring for tiden med finanskrise etc, så å forutsi FrP sin posisjon fremover er ikke noen enkel oppgave.

Når FrP i tillegg konkurrerer med Høyre om de samme velgerne, så blir det enda vanskeligere å samarbeide.

Hva med å holde diskusjonen SAKLIG, og ikke spre rundt deg med sosialist-svada om Frp?

Du tror Høyre og Venstre kunne dannet regjering, seriøst? Høyre trenger Frp for å danne en borgerlig regjering, og det vet du. Så da får du bare bite i det sure eplet. Forskjellene mellom Venstre og Høyre finnes de også. Venstre er da tross alt et sosialliberalistisk parti.

Og ingen partier er perfekte. Kåre Willoch vinglet han også når det gjalt sosialkonservatisme i en debatt med Brundtland på 90-tallet bl.a.

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Jeg for min del håper at gapet består, og kanske også blir enda større. Da vil forhåpentligvis Høyre snu seg mot Venstre og sentrumspartiene og danne koalisjon med dem. Jeg anser ikke en slik koalisjon som noe ideelt styre, og stemmer selv ikke Høyre, men alt er bedre enn FrP i regjering.

Lenke til kommentar

Tror ikke Frp og Høyre passer helt sammen. Tror nok Høyre ligger mye nærmere Venstre og Krf politisk. Tror det hadde vært bedre at Høyre sammarbeidet tettere med Venstre og Krf og ville danne mindretalls regjering med dem. Er heller ikke så sikker på at AP og SV passer så godt sammen. Tror kanskje det er best slik det var før, der AP og Frp sto mer alene og Høyre, Venstre og Krf sammarbeidet. Jeg tror altså de mest sannsynlige statsminister kandidatene er Erna Solberg i en mindretalls regjering med Venstre og Krf, Stoltenberg i en ren AP regjering eller Siv i en ren Frp regjering. Noen som er enige/uenige? Skal sies at jeg ikke er så dreven politisk akkurat, er ikke helt gamle karen ;)

Lenke til kommentar
Hvor reelt et samarbeid på høyresiden på nasjonalt nivå er, kommer helt an på hvor blått Frp kan være.

De fremstår som gode sosialister, hvor de ønsker en sterk stat, der hvor staten skal bidra.

Som er et vel så "skremmende" for liberale mennesker, som et samfunn hvor staten og tar.

Frp ønsker sterkere privatisering, samt desentralisering av beslutninger, slik at flere avgjørelser taes på fylke - og lokalnivå. Så jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til det du skriver?

Hvordan kan FrP ønske at flere avgjørelser taes på fylkesnivå når de vil avvikles fylkeskommunen? De vil også slå sammen veldig mange kommuner, hvordan øker det desentraliseringen av beslutninger? Tvert imot. Sammenslåing av kommuner er jo ett omfattende tema, men å si at de ønsker økt desentralisering er jo feil.

De ønsker økt statlig kontroll på trygdeordninger og diverse sosialtjenester, ettersom "Dagens ordning bidrar til ulikt tilbud avhengig av bostedsadresse ".

Lenke til kommentar
Det er trist at sosialistene i FrP ikke blir med i den rødgrønne regjeringen - det er der de hører hjemme med sin styrekåthet og proteksjonisme.

Hva mener du med "proteksjonisme"?

Det er også vanskelig å stole på FrP, som er skandalebefengt og vinglete. Hvem vet hvor de står om 6 måneder?

Det er veldig enkelt. Før et valg vedtar partier nemlig et program for de neste årene. Så da kan du bare lese programmet for å finne ut hvor Frp ønsker å bringe landet disse årene, noe du tydeligvis ikke har gjort :)

Lenke til kommentar
Fåne nevner endel interessante ting i innlegget sitt, som bl.a. at Høyre fortsatt ser på Frp som lillebror, selv om Frp de senere årene er blitt et større parti.

Tanker?

Var ikke så lenge siden Frp var en god del større en høyre. Mener å huske at Erna Solberg sa at Det ikke var serlig bra for høyre å være i en regjering med bare to parti, der de var mye mindre enn FRP.

Det jeg syns er rart i norsk politik er at veldig få ( virker det som ) tenker PR. F.eks. SVere går jo nesten stadig ut og kritiserer egen regjering. Regjeringa ( rødgrønne ) la på en ekstra bensin og dieselavgift når fokuset på drivstoffprisene haglet som verst. Og så er det dette med H og Frp. Som sagt kjemper de hovedsakelig om de samme velgerene. Derfor kan det være litt politiskspill inne i bilde.

Og jeg spør meg selv, er det virkelig ikke mulig å ta seg sammen for begge partiene, det står om regjeringsmakt her, og såpass må da være viktigere enn å krangle over "filleting". Det må da være mulig å prøve å få en bedre relasjon med hverandre, slik at man får bort de rødgrønne fra Regjeringen?

Det er bra vi er objektive her :roll:

Lenke til kommentar
Det jeg syns er rart i norsk politik er at veldig få ( virker det som ) tenker PR. F.eks. SVere går jo nesten stadig ut og kritiserer egen regjering. Regjeringa ( rødgrønne ) la på en ekstra bensin og dieselavgift når fokuset på drivstoffprisene haglet som verst. Og så er det dette med H og Frp. Som sagt kjemper de hovedsakelig om de samme velgerene. Derfor kan det være litt politiskspill inne i bilde.

SV egner seg rett og slett ikke regjering. De er et perfekt opposisjonsparti da opposisjon til det etablerte dog er et av hovedpoengene i SV. Opposisjon generelt sett er det jeg mener mest definerer SV, og antagelig det de drar mest velgere på under en valgkamp. Når vi nå sitter med SV i regjering må de, som alle andre som sitter med makta, spesielt i en samarbeidsregjering svelge en god del kameler. Jagerflykjøpet er et godt eksempel. Tror nok SV taper noen velgere på flykjøpet, da spesielt de radikale på venstrefløyen som heller ser et sosialpolitisk og økonomisk samarbeid med Sverige foran et køp av (diskutabelt) teknisk mye bedre fly fra USA.

Et SV i opposisjon kunne i denne saken raslet med sablene og vært veldig høylytte i den offentlige debatten i sin motstand mot amerikanerne, men har ikke den sjansen i regjering og mister dermed mye av sin essens.

Lenke til kommentar

Hvordan kan FrP ønske at flere avgjørelser taes på fylkesnivå når de vil avvikles fylkeskommunen? De vil også slå sammen veldig mange kommuner, hvordan øker det desentraliseringen av beslutninger? Tvert imot. Sammenslåing av kommuner er jo ett omfattende tema, men å si at de ønsker økt desentralisering er jo feil.

De ønsker økt statlig kontroll på trygdeordninger og diverse sosialtjenester, ettersom "Dagens ordning bidrar til ulikt tilbud avhengig av bostedsadresse ".

Det med at Frp vil sammenslå flere kommuner ser jeg ikke noe negativt med, dette har blant annet blitt gjort i Danmark, der man i dag ikke har kommuner som er under 40.000. Jeg har ingen kilde på dette nå, men hadde forelesning fra tidligere fylkesmann i Vest-Agder som gjesteforeleser i Offentlig politikk, og han sa dette.

Frp ønsker desentralisering, og det har ikke noe med at man vil slå sammen flere kommuner. Man kan fortsatt ønske seg desentralisering av beslutningsmyndigheten, selv om en slår sammen flere kommuner. Litt rotete forklart, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener?

Det er bra vi er objektive her :roll:

Ser ingen vits i å være så veldig objektiv når jeg diskuterer poltikk. Og jeg må spørre deg om en ting. Trodde du virkelig, da du så trådens emne, at jeg var rødgrønn....? Jeg er blå.

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Det med at Frp vil sammenslå flere kommuner ser jeg ikke noe negativt med, dette har blant annet blitt gjort i Danmark, der man i dag ikke har kommuner som er under 40.000. Jeg har ingen kilde på dette nå, men hadde forelesning fra tidligere fylkesmann i Vest-Agder som gjesteforeleser i Offentlig politikk, og han sa dette.

Frp ønsker desentralisering, og det har ikke noe med at man vil slå sammen flere kommuner. Man kan fortsatt ønske seg desentralisering av beslutningsmyndigheten, selv om en slår sammen flere kommuner. Litt rotete forklart, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener?

Du ser ingenting negativt med det?

Rimelig dårlig å sammenligne med Danmark der man har en utstrakt lik demografisk situasjon uten store variasjoner. Noe som gjør det langt lettere å sentralisere beslutningsnivået uten at enkelte grupperinger blir sterkt tilsidesatt.

Det er jo ett av de aller største argumentene mot sammenslåingen, hvor legitim blir de nye kommunene, klarer de å opprettholde interessene til de ulike nye grupperingene. Det er en grunn til at det er relativ stor motstand mot sammenslåing: At avgjørelsesnivået er så nærme de som blir påvirket som mulig. Ved sammenslåing av kommuner, skaper man større avstand. Det er nettopp det som er sentralisering.

Når det gjelder at de ønsker desentralisering av beslutningsmyndigheten, hvor kommer da det sitatet jeg serverte ovenfor? "Dagens ordning bidrar til ulikt tilbud avhengig av bostedsadresse ".

Det er jo nettopp det som er saken, ulike bostedsadresser krever ulike typer tilbud, derfor man prøver å ha enkelte avgjørelser så nærme de som blir påvirket som mulig. FrP vil jo på enkelte områder akkurat det motsatte.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Mener å ha hørt om det med Danmark, jeg og. Sparer masse utgifter, men så må man passe seg for at det ikke blir postadressepolitikk.

SENTRAILSERING: LINK

Endret av Noko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...