Gå til innhold

Canon 70-200 f/4L IS VS 70-200 2.8

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvilket objektiv er best av de følgende?

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

eller

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

De ligger jo på så å si det samme i pris, så jeg lurte på hvilket som er best, og hva som eventuelt er forskjellen? (bortsett fra det innlysende)

Vennlig hilsen

Stian

Endret av Senitel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Hvilket objektiv er best av de følgende?

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

eller

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

De ligger jo på så å si det samme i pris, så jeg lurte på hvilket som er best, og hva som eventuelt er forskjellen? (bortsett fra det innlysende)

Vennlig hilsen

Stian

Er vel omtalt tidligere her på forumet f4 utgaven er nyere og blir av mange ansett som den beste og dens IS kompenserer for mindre lysstyrke,samt at den er betydelig lettere, f2,8 utgavens fortrinn er bedre lysstyrke som er en fordel der en ikke kan dra nytte av IS .

Lenke til kommentar

Den åpenbare forskjellen er IS, lysstyrke, størrelse, vekt. Siden du har gjort deg opp en mening om hva disse åpenbare faktorene utgjør for din type fotografering og behov, gjenstår det vel bare å si at optisk er disse meget gode begge to. f/4 IS utgaven trekker det lengste strået opisk. Så da er det opp til deg å velge.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye å tilføre ut over det de andre har sagt.

Jeg tenkte bare å utvikle tanken om behov litt mer: f2.8 er nyttig i tilfellene hvor du ønsker å fryse bevegelse i motivet. Hvis motivet rører på seg, hjelper det ikke med IS, da må du ha bedre lysstyrke og raskere lukkertid. Så f2.8-varianten kan være nyttig for eksempel til fotografering av innendørs sport.

Hvis utfordringen ved din type fotografering heller er din egen bevegelse når du holder kameraet, og du ikke kan bruke stativ, så kan f4.0 IS-varianten være mer aktuell. Det forutsetter da at motivet ikke er i rask bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...