Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette en person som burde bo i et bofellesskap?

Anbefalte innlegg

Eg bor i et bofellesskap der det bor tre stykker + meg da. Men eg har et lite problem med hun ene. I mai la hun seg selv inn på psykriatisk sykehus da det krasjet det for henne i topp etasjen. Nå e hun på rehablitering og kommer innom i ny og ne for å hente posten.Tydeligvis e det ikke første gangen dette skjer.

Hun gjør myyye rart. Som det å bruke en halvtime på å bestemme seg hvilken plate på konfyren hun skal bruke. Eller så kan hun sitte med peise i timesvis og ikke klare å bestemme seg for å røyke røyken eller ikke... Hun tar med seg kattene mine inn på rommet hennes uten å gi beskjed til meg og da eg endelig finner de inne på rommet hennes så e de ned røykt... Hun klarer ikke å holde kontroll på sine ting og andre sine ting og kommer med unnskyldninger om at hun glemte seg og beklager seg i lange baner...

Dette e bare noe av alt det rare hun kan finne på. Hun skremmer meg til tider for å være ærlig!

Så det eg då lurer på e: E en slik person egnet seg til å bo i et felleskap med andre?? Eller burde hun forbli der hun nå er: Psykriatisk sykehus??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat slik person som bør bo i et bofelleskap. Tenk hvordan det hadde blitt om hun bodde alene!

Kanskje bo på et hjem for sånne? Synes ikke oppgående skal få lide under hennes problemer. Jeg hadde ihvertfall tatt det opp.

Da hadde man aldri fått sjansen til å fungere normalt. Nei, vi må nok ta hensyn til at alle ikke er helt som en selv.

Lenke til kommentar

Så du mener at det skal gå på bekostning av sitt eget liv? Synes heller sånne folk burde kommer i et boforhold med slike som har samme problemer. Eller så burde familien ta vare på henne, synes det er lite uomtenksomt å la en som har slike problemer bo med oppegående.

Hvis vi skal ta hensyn til alle, så vil ikke samfunnet fungere.

Lenke til kommentar

Du legger ord i munnen min, men jo da... Det mener jeg faktisk. Hvis vi bare skulle stuet "dem" bort så hadde de aldri fått muligheten til å bli rehabilitert. Det er helt på jordet, synes jeg da, å ha slike meninger som at "slike personer" ikke skal ha omgang med "oss normale". Hvordan i helvete skal man lære seg å fungere i et normalt samfunn om man aldri får sjansen?

Hele det norske samfunnet er bygget på prinsippet om at vi skal ta oss av de som trenger det. Selvsagt skal vi ta hensyn. Og det å skille på "oss" og "dem" er så forbanna idiotisk. Dette er et menneske som alle andre. Hvordan vet du at det ikke er deg som sitter der om et par år? Du kan ikke utelukke det. Skulel vi da bare driti i deg kanskje? Det er tross alt det du fordrer her.

Lenke til kommentar
1. Så du mener at det skal gå på bekostning av sitt eget liv?

Kommer an på hva du mener med bekostning da. Å ha en nabo med psykiske problemer er ikke i seg selv nok til å få en forringet livskvalitet. Og folk med psykiske problemer er ikke de eneste som kan forårsake problemer i et bokollektiv. Det handler om å ta hensyn til folk og forsøke å gjøre det beste ut av det.

Det er ingen fasit her.

Lenke til kommentar

Høres bare ut som bagateller for min del. Du får si ifra til henne om ting som plager deg, det må hun tåle. Ellers så foreslår jeg at du flytter, dersom du ikke takler henne, fordi hun har ikke gjort noe graverende som tilsier at hun bør kastes ut. Alternativet er å behandle henne ordentlig, så er det faktisk gode sjanser for at hun blir bedre av det. Hun blir neppe bedre om du ser stygt på henne, evt. mobber henne ut av huset. Behandle henne med respekt og forvent det samme tilbake, så går det mest sannsynlig helt flott. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
hvis du har katter inne på et lite rom samtidig som du røyker mye blir de ned røykt.

Akkurat, tenkte litt på at det var det som mentes. Men det krasja med det at hun røyka i peisen.

Når det gjelder saken er den vanskelig. Hvilke forholdsregler må man ta seg i såfall. Hva med søvn? Sover hun? Og komfyrplatene, slås de av? Er det det som er skrekken hennes? Glemme dem på?

prøv å finn ut hva som er problemet hennes?

Lenke til kommentar

etter at hun er ferdig med behandlingen må dere ønske henne velkommen tilbake, men ikke se rart på ho. det er viktig å ikke se på hun som en freak, men behandle henne som et vanlig menneske. det er faktisk det hun er..

du takler det her. ikke lek ekspert!

Lenke til kommentar
Så du mener at det skal gå på bekostning av sitt eget liv? Synes heller sånne folk burde kommer i et boforhold med slike som har samme problemer. Eller så burde familien ta vare på henne, synes det er lite uomtenksomt å la en som har slike problemer bo med oppegående.

Hvis vi skal ta hensyn til alle, så vil ikke samfunnet fungere.

Da jeg gikk på høyskolen hadde vi et par utlendinger med dårlige norskkunnskaper med oss. Mye av studietiden ble brukt på prosjekter, med prosjektgrupper på en fem-seks personer, og siden det var lite interesse blant de andre prosjektgruppene for å ta dem med seg, gjorde like godt vi det. Og ja, som forventet bidro de langt mindre enn de andre i gruppen, men allikevel hadde vi ingen problemer med å få gode karakterer så lenge både "vi" og "de" gjorde litt ekstra innsats. Du mener kanskje at de burde gått på en egen skole for "sånne", men jeg synes det var helt greit. Det var forholdvis lite som skulle til for å gjøre en stor forandring i livet deres, og selv om det rent akademisk slo ut negativt har det som menneske slått ut desto mer positivt.

Det virker som det her bare er snakk om bagateller, og såpass må man da tåle. Gi litt av deg selv for å gjøre en annens liv ti ganger bedre.

Lenke til kommentar

ja, følg mitt motto: jo særere jo bedre. normale folk er så kjedelige..

se på dama som noe litt eksotisk. DU oppfører deg selvfølgelig som vanlig.

vet ikke jeg, men det hadde vært trist hvis dere kaster henne ut, det hjelper sikkert ikke på problemene hennes..

Spark henne ut før hun brenner ned huset eller noe lignende.

Og takk for dagens mest idiotiske post.

bare for å si meg enig liksom.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk hun har godt av å bo sammen med andre for å bli integrert, og bli trukket opp av dere andre. Det å ligge på psykiatrisk sykehus kan være en påkjenning fordi man alltid vil treffe personer som er sykere enn en selv, og dermed bli påvirket av disse på en negativ måte.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...