neXon Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 har fått i oppgave å få 15 maskiner på internett med høg sikkerhet. hvilken linux versjon er best å bruke til dette. Og det bør ikke vere alt for komplisert å sette opp, siden jeg kan lite med linux. Og hva må krave til maskinen vere isåfall? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 har fått i oppgave å få 15 maskiner på internett med høg sikkerhet. hvilken linux versjon er best å bruke til dette. Og det bør ikke vere alt for komplisert å sette opp, siden jeg kan lite med linux. Og hva må krave til maskinen vere isåfall? Liten peil på linux og høyt nivå av sikkerhet er en dårlig kombinasjon. Lei inn en konsulent istedenfor er mitt tips. Hvorfor i all verden er subject "Proxy server"? Lenke til kommentar
neXon Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 har lyst til å prøve å sette opp en server og derette leige en "konsulent" som skal se over den etterpå. sikkerheten skal ikke vere så vanvittig høg, siden det er for adminstrasjon på en ungdomsskule Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Clarkconnect klarer sikkert jobben. Søk i forumet så får du vite mer. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Hm.. stygt sagt.. menneh hvis du spør om slikt her, så er det feil person som har fått oppdraget :/ Er fryktelig enklelt, men kan fort gå galt hvis man ikke vet hva man skal gjøre. -Dante Lenke til kommentar
hce Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 har fått i oppgave å få 15 maskiner på internett med høg sikkerhet. hvilken linux versjon er best å bruke til dette. Og det bør ikke vere alt for komplisert å sette opp, siden jeg kan lite med linux. Og hva må krave til maskinen vere isåfall? Last ned nettinstallasjon av Debian Linux fra f.eks. her. Innstaller en helt ren installasjon, dvs. unngå alle tilbud om ferdig installasjon fra installasjonsprogrammet. Gjør deg kjent med følgende programmer: apt-get og apt-cache tips: apt-cache search <program> apt-get install <program> apt-get update apt-get -u dist-upgrade Sett opp en ny kjerne med ipsec. Så setter du opp en god iptables for å være brannmur. Sett opp squid som proxy som alle maskinene "browser" igjennom, osv osv. Nå er det bare å dra på med overvåkning og kontroll Struper du for hardt mister du nett på innsida Tar nok en uke eller to å få alt opp og kjøre stabilt, gitt at du jobber med det hver dag. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Kjøp nyeste Linux Format og les "IP Tables in depth". Sto mye bra der Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Give him some slack guys .. Linux er saa utrolig enkelt aa bra at en vanlig normal datakyndig person kan lett sette opp ett skikkelig sikkert system. Noen nevner Clark Connect som er ett veldig bra og sikkert system. Soothwall er ogsaa veldig bra, men jeg vet ikke hvilken servicer du skal kjoere paa serveren din saa aa anbefale en distro til deg blir veldig vanskelig. Linux er saa sinnsykt godt dokumentert at selv mor kan sette opp ett sikkert system bare hun gidder aa lese litt i dokumentasjonen. Bare husk at det er veldig viktig aa foelge med paa oppdateringer som kommer til systemet ditt. Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 hvis du gidder å sette deg litt inn i linux, så er trustix secure linux å anbefalle. Ta også å les litt om iptables/ipchains ol. Trustix :: http://www.trustix.net Lenke til kommentar
iDude Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 har fått i oppgave å få 15 maskiner på internett med høg sikkerhet. hvilken linux versjon er best å bruke til dette. Og det bør ikke vere alt for komplisert å sette opp, siden jeg kan lite med linux. Og hva må krave til maskinen vere isåfall? Vil anbefale deg å starte med en "enkel" distribusjon først.. Mandrake/Suse/Redhat burde alle være gode alternativer, og kanskje Debian (aldri prøvd denne selv). Du kan sette opp iptables med rimelig enkle regler, og samtidig få god nok sikkerhet med disse distribusjonene. Men du MÅ lese litt for å kunne sette opp dette skikkelig... Prøv/feil, og returner med mer spesifikke spørsmål. Om du skal sette opp linux som router/brannmur er du nødt til å lære litt om linux... Når du har lært deg litt om Linux kan du sette opp en dedikert router/brannmur med en litt mer avansert distribusjon, om du føler det er nødvendig... Lenke til kommentar
Myrsnipe Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 har fått i oppgave å få 15 maskiner på internett med høg sikkerhet. hvilken linux versjon er best å bruke til dette. Og det bør ikke vere alt for komplisert å sette opp, siden jeg kan lite med linux. Og hva må krave til maskinen vere isåfall? Hvordan greide du å påta deg en slik oppgave hvis du ikke kan noe om det på forhånd??!?! Er ikke smart å bite over mer en det du greier... Når det er sagt, hvor lang tid har du på deg? Du burde sette deg ned på en maskin og lære deg hvordan du bruker linux selv før du setter opp flere maskiner. Anbefaller slackware 9.0, hvis du legger det in på en maskin som har mainstream componenter så burde det gå uten problemer ( Har desverre selv en litt billig løsning av en maskin så jeg fikk litt problemer, men tatt i betraktning at jeg greide å løse det selv uten å lese noen guider/howto'er så burde det være lett. btw er ikke noen linux guru, så jeg ser det som en stor bragd å kunne fikse maskinen selv, uten outsider hjelp. ) To norske raske mirrorer for slack.iso'er ( antar at du vet hvordan du skal brenne en iso... ) ftp://slackware.linux.no/pub/slackware/sl...ackware-9.0-iso ftp://ftp.rtfm.no/pub/slackware/slackware-9.0-iso Lenke til kommentar
neXon Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 har igrunnen ingen tidsfrist. Er ikke helt uerfaren med linux. har drevet på med Redhat,SuSE og Skolelinux, men jeg synest likevell at jeg kan lite. Men hvilke maskin krav annbefalest? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå