Rkskaar Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det dreier seg ikke kun om å unngå mva. På play.com som er en av de store, holder til i Jersey, men sender ikke til Jersey. Er ikke det fordi de selger kun eksport/mva fritt? De kan vel ikke være så billige at de kan utkonkurere norske butikker, på tross av sikkert en kostbar utenlandsporto. Legger du til norsk mva så har man ca samme pris. Denne bør beholdes! ..eller fjernes for norske butikker også, så det blir like regler. Staten kan ikke gjøre forskjellbehandling, på bekostning av norske butikker. Utvalet i de utenlandske nettbutikkene er jo selvsagt større, men jeg tror ikke de fleste først og fremst bekymrer seg for utvalget, når de vil ha økt grensen til 1000 kr. Det bør legges opp til en enklere og rimligere fortolling av pakker til norge. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 På play.com som er en av de store, holder til i Jersey, men sender ikke til Jersey. Er ikke det fordi de selger kun eksport/mva fritt? Sett på www.cdon.com? Det er et godt eksempel på at det er mulig å selge spill billig (i alle fall til PC) også i Norge (antar de betaler norsk mva). Synes du vi burde fjerne fri-grensa på 3000,- for varer ført inn i landet selv også da? Utvalet i de utenlandske nettbutikkene er jo selvsagt større, men jeg tror ikke de fleste først og fremst bekymrer seg for utvalget, når de vil ha økt grensen til 1000 kr. Det bør legges opp til en enklere og rimligere fortolling av pakker til norge. Snakk for deg selv, dette dreier seg heller ikke bare om musikk/film/spill, det dreier seg om _alle_ varer. Jeg har mer enn en gang hatt lyst til å bestille varer fra utlandet (f.eks. div elektronikk) som ikke er å oppdrive i Norge. Som oftest slår jeg det fra meg pga. mva og avgifter som kommer. Det er ikke i første omgang musikk/film/spill jeg tenker på, disse kan man ofte kjøpe billig allerede nå (via f.eks. play.com/cdon.com). Det dreier seg om at staten setter en effektiv stopper for all handel med utlandet. Kan forstå en viss proteksjonisme, men jeg tror ikke Akers Mic går konkurs om frigrensen oppjusteres med noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Synes du vi burde fjerne fri-grensa på 3000,- for varer ført inn i landet selv også da? Jepp! Jeg kan ikke se noen grunn til å beholde denne grensen på 3000/6000 kr. Med unntak av den er praktisk for å holde fri flyt gjennom tollen. Hvorfor skal man kunne ta med seg tollfrie varer fritt til landet? De som ikke har råd til å reise, går glipp av denne muligheten å spare seg noen kroner. Men, det kan være det beste grunnlaget, til at pakke grensen heves til 1000 kr. Jeg er ikke kommunist, vil heller ikke ha toll/mva/skatt på alt mellom himmel og jord. Men syntes at slike smuthull, ikke slår ut helt rettferdig. La oss heller få lavere mva/skatt/toll generelt. Heves grensen til 1000 kr så kjøper jeg utenlands! Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Nå har de fått en mail fra meg også... Syns virkelig det er på tide at de hever den grensa, siden den har stått på stedet hvil i 28 år. Jeg handler en del med utlandet (mest elektronikk, men også en del bøker og filmer) siden det i dette pottitlandet enten er svinedyrt, dårlig utvalg eller begge deler. Jeg leste dessuten på Dagbladets hjemmesider (tror jeg) at det er butikker som beregner seg ekstra fortjeneste på varer fordi de vet at det blir ulønnsomt å importere det samme fra utlandet grunnet den berømte 200-kronersgrensen... I rest my case, som de sier. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Thy will be done... Ant thus It was Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Skatte, toll og momsreglene er helt syke... bare se på dette eksempelet. Tar her utgangspunkt i varer som skal selges til en kunde fra ett utenlandsk selskap som f.eks Sony, Philips, Canon e.l via en norsk butikk. Staten tar først toll/moms for varer importert til landet. Deretter tar de moms når varen selges fra importør til butikk. Til slutt tar de moms når varen selges fra butikk til kunde. I tillegg tar de rundt 30-40 prosent skatt av alt vi tjener. Høres ikke det sprøtt ut? En vare som koster 2000 i Norge kan ha kostet 1000 kroner fra fabrikken, og det er når det ikke er lagt på fortjeneste for verken importør eller butikk. Staten får altså i praksis 50% av vareverdien, og det etter de har trukket oss for noen tusenlapper på siste lønning. Rett meg hvis jeg tar feil, men det må jo være slik det foregår? Lenke til kommentar
adg Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Og der var mitt bidrag også send 8) Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Sendt til dem. HAdde vært gøy å sendt det som vannlig post også, koster litt mere men da MÅ di svare på det Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 De har vel ikke lov til å slette disse mailene uten å lese dem? Det er en offentlig etat, og e-post SKAL være sidestilt med vanlig post. Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Skatte, toll og momsreglene er helt syke... bare se på dette eksempelet. Tar her utgangspunkt i varer som skal selges til en kunde fra ett utenlandsk selskap som f.eks Sony, Philips, Canon e.l via en norsk butikk. Staten tar først toll/moms for varer importert til landet. Deretter tar de moms når varen selges fra importør til butikk. Til slutt tar de moms når varen selges fra butikk til kunde. I tillegg tar de rundt 30-40 prosent skatt av alt vi tjener. Høres ikke det sprøtt ut? En vare som koster 2000 i Norge kan ha kostet 1000 kroner fra fabrikken, og det er når det ikke er lagt på fortjeneste for verken importør eller butikk. Staten får altså i praksis 50% av vareverdien, og det etter de har trukket oss for noen tusenlapper på siste lønning. Rett meg hvis jeg tar feil, men det må jo være slik det foregår? Er ganske feil fordi både importør og butikk får tilbake momsen når de selger varen. Kan bare betale moms på en vare en gang. Er sluttbruker også en bedrift blir produktet utgiftsført og momsen blir tilbakebetalt. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Synes du vi burde fjerne fri-grensa på 3000,- for varer ført inn i landet selv også da? Jepp! Jeg kan ikke se noen grunn til å beholde denne grensen på 3000/6000 kr. Med unntak av den er praktisk for å holde fri flyt gjennom tollen. Hvorfor skal man kunne ta med seg tollfrie varer fritt til landet? De som ikke har råd til å reise, går glipp av denne muligheten å spare seg noen kroner. Det dreier seg ikke om "tollfrie" varer, det er snakk om mva. Toll og moms er to forskjellige ting. Moms er oftest allerede betalt i landet varen er kjøpt, dette kan trekkes fra mot at norsk moms betales, men det er tungvint (og ikke alltid så enkelt med varer bestilt over nettet). Så du vil fjerne 3000,- -grensa også, ja. Jo det hadde blitt fint. Det ville i alle fall være en idiotsikker måte å stoppe så godt som alle varekjøp i utlandet. Artig å stå i kø på tollstasjonen i timesvis hver gang du hadde kjøpt deg en CD-skive eller litt godteri i Strömstad. Jeg er ikke kommunist, vil heller ikke ha toll/mva/skatt på alt mellom himmel og jord. Men syntes at slike smuthull, ikke slår ut helt rettferdig. La oss heller få lavere mva/skatt/toll generelt. Heves grensen til 1000 kr så kjøper jeg utenlands! Da er du ikke rent lite inkonsekvent. Smutthull? Det er ikke et smutthull, det er en lov som bevisst er vedtatt fordi det skal være mulig å kjøpe ting andre steder enn i Norge. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 *sendt* Håper det blir noe av dette da :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå