peskungen Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hei! Helt utrolig nok har jeg problemer med php variabler... jeg får rett og slett ikke tak i dem :/ <?php $test = 'hey'; echo '<a href="#" onClick="test()">test</a>'; ?> <script language="javascript"> function test(){ alert(<?php echo $test; ?>); } </script> Dette ser jo forferdelig riktig ut for meg... Noen som ser hva som er galt? Lenke til kommentar
___ Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Dette hadde fryktelig lite med JavaScript å gjøre. Prøv i et forum som omhandler PHP... Werner Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Du har ikke definert hey som en variabel i javascriptet, skal du sende den med som en string må du legge fnutter ( ' ) rundt den. ( Se alert()-koden under. ) <?php $test = 'hey'; ?> <a href="#" onclick="test(); return false;">test</a> <script type="text/javascript"> function test(){ alert( '<?= $test ?>' ); } </script> Jeg har også fikset et par småting. "onclick" er XHTML-kompatibelt, det heter type="text/javascript", ikke language="javascript", anchoret returner false slik at du ikke får en # i adresselinja, anchoret er det ingen vits å echoe når du bare kan escape PHP-mode og skrive den ut normalt. Endret 23. november 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Dette hadde fryktelig lite med JavaScript å gjøre. Prøv i et forum som omhandler PHP... Werner øøøøh? what!? Har du i det hele tatt sett på koden og spørsmålet mitt? Jeg prøver å få tak i en variabel som jeg skal bruke i javascript.... Endret 23. november 2008 av peskungen Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Du har ikke definert hey som en variabel i javascriptet, skal du sende den med som en string må du legge fnutter ( ' ) rundt den. ( Se alert()-koden under. ) <?php $test = 'hey'; ?> <a href="#" onclick="test(); return false;">test</a> <script type="text/javascript"> function test(){ alert( '<?= $test ?>' ); } </script> Jeg har også fikset et par småting. "onclick" er XHTML-kompatibelt, det heter type="text/javascript", ikke language="javascript", anchoret returner false slik at du ikke får en # i adresselinja, anchoret er det ingen vits å echoe når du bare kan escape PHP-mode og skrive den ut normalt. Konge! Takker for andre tips og Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 NP, siden du bruker alert() regner jeg med at du ikke har funnet Firebug enda? Last ned Firefox (nettleseren jeg klart anbefaler å utvikle i), bruk add-ons-menyen eller google firebug (med Firefox) og legg til Firebug som en extention. (Legg samtidig inn Web-developer) Firebug aktiveres nede til høyre i nettleseren, og I stedet for alert() bruker du da console.log(). I Firebugs fane "console" ser du da stringen, nummeret eller objektet du la til i funksjonen uten at programmets flyt stoppes slik det gjør med alert(). Du kan som nevnt også skrive ut objekter, ikke bare stringer, og kan trykke på objektene for å se deres attributter. Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 NP, siden du bruker alert() regner jeg med at du ikke har funnet Firebug enda? Last ned Firefox (nettleseren jeg klart anbefaler å utvikle i), bruk add-ons-menyen eller google firebug (med Firefox) og legg til Firebug som en extention. (Legg samtidig inn Web-developer) Firebug aktiveres nede til høyre i nettleseren, og I stedet for alert() bruker du da console.log(). I Firebugs fane "console" ser du da stringen, nummeret eller objektet du la til i funksjonen uten at programmets flyt stoppes slik det gjør med alert(). Du kan som nevnt også skrive ut objekter, ikke bare stringer, og kan trykke på objektene for å se deres attributter. Dette er jo et mer php relatert spørsmål, men siden jeg har deg her så spør jeg her og Har du brukt zend framework. Bruker det nå og fikk problemer med å hente en php variabel fra viewet til javascriptet. Du har vel ikke noen ideer der og? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Desverre, på jobb (hvor jeg har lært meg PHP) bruker vi vårt eget MVC-rammeverk, så eneste jeg har gjort er å sett litt på ZFs kode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå