xSotte Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Installerte nylig CPU, GPU og chipset vannavkjølere på den stasjonære PCen min. Hadde for noen dager siden problemer med at den ikke kjølte nok på idle så jeg tenkte det var pga luft i systemet. Holdt på med luftingen endel, men etter en stund så "gikk" slangen av slangenippelen til pumpa/resorvaret og det ble endel vann i PCen (tipper rundt 200ml vannsøl). Maskinen var frakoblet stikkontaken når dette skjedde og har latt den stå til tørk med en kupe varmer over natten. Dagen etterpå da jeg skulle starte den opp så kom problemene. Først så virket det som den skal starte opp (de første 3-4sec) så slår den seg av og derretter på igjen med noen sekunders mellomrom. Etter dette så går den, men ingenting skjer. Hører harddisken starter å spinne i noen sekunder. Får ikke skjermbilde. Standby LEDen lyser grønt på hovedkortet. Kan virke som det eneste som går er PSUen og pumpa til vannavkjølingen. Det kommer ikke lyd fra hovedkortet/speakers om at noe er problemer. I vannavkjølingsblandingen så har jeg Blåtind "batterivatten" med noen dråper PrimoChill Dye Bomb. Hovedkortet er av typen Asus P5k SE Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Lettere å få svar i "Maskinen funker ikke" tråden... Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Lettere å få svar i "Maskinen funker ikke" tråden... Visst du leste " Regler for denne kategorien " over "Maskinen funker ikke" så står det: "Om du er rimelig sikker på at problemet er tilknyttet en av maskinens komponenter (eksempelvis skjermkort) så post i de respektive kategoriene." Visst du ser i min post så viser jeg til mitt hovedkort (hint hint)p.g.a vannsøl fra vannavkjølingen. Visst jeg hadde posta dette på Hovedkortså hadde jeg nok blitt henvist til vannavkjølings avdelingen. Endret 25. november 2008 av xSotte Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Beklager, bare skom leste innlegget... Eneste jeg kan si er at jeg har hatt et hovedkort som har blitt ødelagt av vann selv uten at pcen var på... (kun pumpa som gikk) Det fikk jeg nytt på garanti, ettersom det ikke har funnet ut hva feilen er... Men da må jo hovekortet se ut som nytt også... Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Er vel ikke unaturlig at komponenter slutter å funke når man søler vann på det. Uansett, jeg hadde et par rambrikker uten kjølere som jeg sølte vann på. Bare tørka dem med papir, og de funka som bare det. Hvis du finskriver en mail litt, så er det nok gode sjanser for at du får kortet tilbake på garanti Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hvis du finskriver en mail litt, så er det nok gode sjanser for at du får kortet tilbake på garanti Eller bare si at hovedkortet rett og slett ikke funker lenger... Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Dette er destilert vann. Altså skal ikke lede strøm, men kan jo virke sånn siden kortet mest sannsynlig er ødelagt p.g.a vannsøl. Når det kommer til garanti så kjøpte jeg det i en butikk i Oslo sentrum som jeg ikke husker navnet på og kortet mangler en CPU og en Chipset kjøler nå. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Siden det ikke var rent vann må du rense maskinen før du kan få den til å fungere igjen. Sansynligheten er stor for at den vil funke om du plukker den i biter, og skyller hver bit i vann, lar det tørke og så setter det sammen igjen. Du bør plukke av kjølere før du skyller, spesielt på skjermkortet dersom den er heldekkende. Kjølerene setter du ikke på før etter at alt er tørt. Om du vil aksellerere tørkingen, så skyller du de etterpå med isopropanol. Ikke bruk varmluft eller annen lignende tørkehjelp. Vannet samler seg spesielt på følgende steder: - I PCI-slotter og lignende. Det kommer seg ikke ut på flere døgn om kortet som står i slotten ikke tas ut. - Under beinløse brikker, f.eks minnebrikker. Her er egentlig kjernen til problemet. Svært mange av brikkene som brukes for tiden er beinløse, og det er et lite mellomrom mellom dem på undersiden. Vann trenger seg inn der, og det kommer seg ikke ut igjen særlig fort. Endret 29. november 2008 av gxi Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 høres ut som om det er noe med hovedkortet. Hadde samme problem med mitt system(dog ikke vann involvert), det startet opp og gikk i 4-5 sek før det startet på nytt i en uendelig syklus. Endte med å sende det inn som garantisak og fikk det igjen noen måneder etterpå(pga grusomt treig nettbutikk). Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Ooog... hvordan endte denne sagaen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå