Gå til innhold

Vurderer å melde meg inn i politisk parti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående kontrol over eget lic skrev jeg dette. Det er jeg ihvertfall ikke enig. Du har absolutt kontroll over ditt eget liv. Dette handler bare om å gidde å jobbe. Det er ikke vanskelig å få over 50 poeng hvis man faktisk jobber, men saken er at de færreste jobbeer ordentlig. At de ikke giderer å jobbe er deres egen skyld, ikke samfunnet. Dermed forjener de også suituasjonen de putter seg selv i senere. Alle vet at de bæør jobbe og alle har sjansen til å gjøre det. Det handler bare om hvor mye de gidder, og om de ikke gidder er ikek det samfunnet sitt feil. Jeg leste igjennom innlegget diott og var ikke enig.

Jeg ga en link til en tidligere tråd for å vise til mine argumenter mot slik kontroll. Kan ikke se at du besvarte noen av de argumentene........

Lenke til kommentar

Et lite eksempel på at utdanning lønner seg økonomisk, har jeg laget her.

Ola begynner å jobbe etter videregående og får en gjennomsnittelig industriarbeiderlønn på 280.000 kroner i året. Kari begynner på universitetet etter videregående og ender 5 år senere opp med en sivilingeniørlønn på 330.000 kroner i året. Begge beholder de disse lønningene fram til pensjon.

Når Kari er ferdigutdannet står hun 500.000 kroner i minus på grunn av studielån. På samme tid har Ola rukket å tjene seg opp 1,4 millioner kroner. Differansen mellom de to er på 1,9 millioner kroner. Når Ola og Kari går av med pensjon derimot kommer differansen til å være på 250.000 kroner i Kari sin favør.

Det er forskjellen mellom en trygg og utrygg alderdom.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ting å merke seg ved eksempelet mitt.

1. Størrelsen på studielånet ble oppjustert for effekt og praktiske årsaker.

2. Sivilingeniører tjener raskt mer enn 330.000 kroner i året.

Igjen valgt av praktiske årsaker og for å være på den sikre siden.

Alternativt kan man ta utgangspunkt i snittet mellom menn og kvinner sin gjennomsnittslønn i 2007, på henholdsvis 546.000 i året for dem med mer enn fire års høyere utdanning og 363.000 i året for dem med bare videregående skole. Differansen dem i mellom er svimlende 6.054.000 fram mot pensjon, eventuelt 5.554.000 justert for (et overdrevent) studielån.

l_nnsforskjeller.bmp

Men igjen, ja, skjønner - det er størrelsen på forskjellen mellom dem du ikke liker. ;)

Lenke til kommentar
Ja, man får lønn etter hva slags arbeid man gjør, men forskjellen mellom jobber som man kan få ved å kunne omtrent ingenting og jobber som krever masse jobb er for liten. Det fører til at folk ikke tar skolen seriøst, og det uretferdig.

Nja i noen tilfeller er jeg enig, men jeg synes det er bra vi ikke har for store forskjeller i Norge. Overflod av penger gjør ingen lykkelige, men det er klart at man ikke kan ha lik lønn til alle, det er ikke noe jeg ønsker heller. Alt handler ikke om penger, det handler også om å få en jobb som er utfordrende.

Jeg ser dessuten ikke hvorfor vi bør jobbe så ekstremt hardt. De som har kapasitet og ønsker det kan selvsagt, men man blir neppe særlig lykkelig av det.

Lenke til kommentar
Nei, rettferdighet er det snakk om. Lønn etter innsats!

Ah, så hvis noen gjør en elendig jobb, så skal de likevel få veldig godt betalt hvis de jobber som besatt?

Ja, de prøver i allfall. Og man lærer av sine feil, gjør man ikke det kan man se etter noe annet! ;)

Jeg skal bygge hus til deg. Full pris. Gjør det noe om det er skeivt? Trenger jeg EGENTLIG isolasjon?

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...