Gå til innhold

Vurderer å melde meg inn i politisk parti

Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker, men slik jeg oppfatter det så har jeg da gjort en innsats, og faktisk jobbet med de pengene jeg fikk, og jobbet for de pengene jeg tjente.

Du tar en fetter Anton, og kjøper et sete på toget. Du er heldig og får muligheten til å flå en stakkars mann når han kommer inn, og gjør stor profitt.

Du var heldig, og ble rik. Mannen var uheldig og ble flådd. Jeg jobbet hardt, men fikk praktisk talt ingenting. Slik vil vi ikke ha det.

Sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde du visste det? Jeg ville ihvertfall ikke uttalt om USAs skolepolitikk om jeg ikke hadde hatt peiling. Jeg har gått et år på Amerikansk videregående, og jeg vet at jeg gikk på en typisk amerikansk high school. Den var middels.

Det at du har gått der selv kan faktisk være en ulempe. Det er nemlig store forskjeller skoler imellom i samme land og endog samme by i de fleste land. Når man har gått på en skole får man lett inntrykket at slik er det overalt, og man generaliserer derfor alt for mye basert på sin praktiske erfaring.

Problemet ligger i at skolen lærer ikke elevene å tenke. Lekser teller altfor mye, og det fører til at man kan få god karakter bare av å gjøre leksene sine uten å gjøre det bra på prøvene. Et annet problem er at prøvene har helt like oppgaver som man får i lekse, sånn at hvis du pugger en metode, vil du klare å få god karakter på prøvene også. Når disse elevene får noen andre oppgaver enn de har pugget, klarer de ingenting. Fysikk er et fag som ikek kan være like mye pugg, og jeg husker det var svært mange elever som fikk elendige karakterer i fysikk, men ikke i matte selv om matten jeg hadde var 100 ganger hardere. Det er forsatt ikke sånn at mange elever setter uttdannelsen høyt, og de får gode karakterer, men nivået blir lavt generelt sett. At Norge klarer å komme under USA er fullstendig latterlig, og viser hvor dårlig norske elever er. Jeg kan tenke meg at den gjennomsnittelige norske elev klarer ikke en gang å forkorte (x² +2x +1) / (x+1) . At kvaliteten på realfagselevene, og forsovet noen andre studieretninger som historie er elendig, kommer til å slå tilbake på oss, fordi slik var det ikke for 30 år siden.

Her synes jeg du generaliserer alt for enkelt. Hva man faktisk gir på prøver i forhold til lekser er da veldig forskjellig fra skole til skole og tilogmed fra lærer til lærer. Jeg mener det er ganske stor forskjell på skoler innad i USA også.

Når det gjelder dette å tenke selv, så er det jo ikke det de beste skolene i verden satser på. Skolen i Sør Korea, Japan og Finland er jo rimelig gammeldagse puggeskoler. Det er jo nettopp dette med at skolene skal lære elevene og tenke selv og slikt som har ført den norske skole opp i et slikt uføre som den er nå.

Hvis jeg sitter 6 år ekstra på skolebenken for å bli lege synes jeg kun det er rett og rimelig at jeg skal kunne tjene mer enn den som gikk rett i jobb etter videregående. I tillegg ønsker jeg heller å ha et samfunn hvor de smarteste er leger og advokater, enn hvor de sitter i kassa på Rimi og liknende fordi det ikke er noe økonomisk poeng i å bli lege.

Hvor er begrunnelsene? Jeg tviler sterkt om de smarte noengang vil sitte i kassa på REMA. Det er nemlig direkte skadelig å ha jobber man er for overkvalifisert for. En person med høy IQ ville bli et psykisk vrak av å jobbe i kassa på REMA eller med renhold i mange år.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sitter 6 år ekstra på skolebenken for å bli lege synes jeg kun det er rett og rimelig at jeg skal kunne tjene mer enn den som gikk rett i jobb etter videregående. I tillegg ønsker jeg heller å ha et samfunn hvor de smarteste er leger og advokater, enn hvor de sitter i kassa på Rimi og liknende fordi det ikke er noe økonomisk poeng i å bli lege.

Hvor er begrunnelsene? Jeg tviler sterkt om de smarte noengang vil sitte i kassa på REMA. Det er nemlig direkte skadelig å ha jobber man er for overkvalifisert for. En person med høy IQ ville bli et psykisk vrak av å jobbe i kassa på REMA eller med renhold i mange år.

Kilde på det? At folk med høy IQ får psykiske problemer av å jobbe på REMA. For det tror jeg nemlig er det dummeste jeg har hørt. Godt mulig personen blir frustert eller liknende, men logikken din er sterkt generaliserende og det finnes nok av intelligente folk som jobber på REMA.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller si at det er urettferdig at folk som renholdere, burgerflippere og annet skal slite år etter år i en jobb de hater til luselønn slik det er idag. De med utdannelse har faktisk høyere livslønn enn de uten utdannelse slik det er idag i Norge. Det er jo slik at det er de jobbene som gir høyest inntekt som folk også trives best i.

Hvorfor er det urettferdig? Fordi de ikke har orket å gjøre lekser og fulgt med på skolen? Stakars dem, da får de kanskje bytte jobb istedenfor. Du må vel være en av dem.

En hver person kan vaske gulv og det er alltid en som gjør det for mindre penger enn deg.

Lenke til kommentar

McFly: Jeg har også snakket med folk fra andre deler av landet, på amerikanske forumer http://www.gamingw.net/ http://www.artofproblemsolving.com/Forum/index.php og i virkeligheten og jeg har ikke hørt om et eneste sted som ikke har fulgt det prinsippet. Det reflekteres i universitetene, hvor de også har lekser. Hvor mange skoler i Norge er det som gir poenng for leksene, og legger sammen alle poengene, pluss prøvene og får en karakter. Selv om skolene er forskjellige, så er det ofte ganske like også.

Østasiatiske skoler er kasnkje puggeskoler for norsk standard, men det er mye forståelse inn i bildet også. De asiatiske elevene på skolen min (går på internasjonal skole), er mye flinkere enn de andre elevene, og de forstår materialet. De har ikke bare pugget det. Arabiske skoler er puggeskoler, og de gjør det ofte dårlig. Den store forskjellen ligger i hvordan man lærer og i hvor hardt man jobber. Nordmenn jobber dårlig og ender dermed på bunnen. USA har et større problem med hvordan de lærer. På min skole var det vanlig å gjøre 1-2 timer med lekser hver dag, men det gjorde dem ikke flinke. Jeg har forklart hvorfor.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Kilde på det? At folk med høy IQ får psykiske problemer av å jobbe på REMA. For det tror jeg nemlig er det dummeste jeg har hørt. Godt mulig personen blir frustert eller liknende, men logikken din er sterkt generaliserende og det finnes nok av intelligente folk som jobber på REMA.

Slike påstander er da slettes ikke uvanlige. Jeg kan ikke huske på et eneste eksempel i historien på at smarte mennesker har stått i kø for å vaske gulv eller passe på maskiner. Dette skjedde ikke engang i den tidligere østblokken, hvor faglærte industriarbeidere gjerne kunne tjene mer enn de fleste høyt utdannete. Dette at folk kun tenker på penger i arbeidsvalg er jo kun en mørkeblå myte. All forskkning jeg har sett viser at selve jobben, hvor interessant den er, hvor behagelig den er og hvilken status den har er minst like viktig som lønna, om ikke mer viktig. De eneste intelligente menneskene som jobber på REMA er studenter som jobber der deltid under utdanning, så det regnes ikke. Strengt tatt, så er det få som jobber fulltid i slike jobber i voksen alder i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det urettferdig? Fordi de ikke har orket å gjøre lekser og fulgt med på skolen? Stakars dem, da får de kanskje bytte jobb istedenfor. Du må vel være en av dem.

En hver person kan vaske gulv og det er alltid en som gjør det for mindre penger enn deg.

Store forskjeller er urettferdig fordi man i utgangsnpunktet har liten kontroll over eget liv. Det å hevde at man har stor grad av kontroll over egen skjebne er direkte naivt, og ser bort fra veldig mye moderne vitenskap. Det at vi har fri vilje blir jo mindre og mindre sannsynlig hele tiden. Nå har man faktisk klart å vite at hjernen har tatt et valg før vi er bevisste på at vi har tatt det valget. Denne forskningen regner man med har vært et alvorlig slag mot troen på fri vilje.

Dette med å bare bytte jobb vil aldri løse fattigdomsproblemer, og er derfor irrelevante for debatten. Om noen i en dårlig jobb får en bedre jobb, så må jo bare en annen person ta den dårlige jobben istedet. Så på samfunnsnviå er ingenting endret.

Lenke til kommentar
McFly: Jeg har også snakket med folk fra andre deler av landet, på amerikanske forumer http://www.gamingw.net/ http://www.artofproblemsolving.com/Forum/index.php og i virkeligheten og jeg har ikke hørt om et eneste sted som ikke har fulgt det prinsippet. Det reflekteres i universitetene, hvor de også har lekser. Hvor mange skoler i Norge er det som gir poenng for leksene, og legger sammen alle poengene, pluss prøvene og får en karakter. Selv om skolene er forskjellige, så er det ofte ganske like også.

Østasiatiske skoler er kasnkje puggeskoler for norsk standard, men det er mye forståelse inn i bildet også. De asiatiske elevene på skolen min (går på internasjonal skole), er mye flinkere enn de andre elevene, og de forstår materialet. De har ikke bare pugget det. Arabiske skoler er puggeskoler, og de gjør det ofte dårlig. Den store forskjellen ligger i hvordan man lærer og i hvor hardt man jobber. Nordmenn jobber dårlig og ender dermed på bunnen. USA har et større problem med hvordan de lærer. På min skole var det vanlig å gjøre 1-2 timer med lekser hver dag, men det gjorde dem ikke flinke. Jeg har forklart hvorfor.

Hva med å vise til forskning istedet? Og ikke bare ren synsing du kommer med? Er vel heller snakk om at du er helt fanatisk i ønsket om større forskjeller, slik at du kan beholde de fordelene du har fått ved å bli født med sølvskje i munnen. Det å bli født inn i den øvre middelklassen er jo i seg selv tilstrekkelig for å havne der selv.

Det er derfor man trenger trygdeordninger for arbeidsføre slik at balansen på arbeidsmarkedet opprettholdes.

Mange rike har jobbet beinhardt for hver krone de har tjent

Dette er slik typisk fjortisfrepperretorikk. Du er vel ikke samme person som bruker den avataren på Kvinneguiden?

Lenke til kommentar

Slike påstander er da slettes ikke uvanlige. Jeg kan ikke huske på et eneste eksempel i historien på at smarte mennesker har stått i kø for å vaske gulv eller passe på maskiner. Dette skjedde ikke engang i den tidligere østblokken, hvor faglærte industriarbeidere gjerne kunne tjene mer enn de fleste høyt utdannete. Dette at folk kun tenker på penger i arbeidsvalg er jo kun en mørkeblå myte. All forskkning jeg har sett viser at selve jobben, hvor interessant den er, hvor behagelig den er og hvilken status den har er minst like viktig som lønna, om ikke mer viktig. De eneste intelligente menneskene som jobber på REMA er studenter som jobber der deltid under utdanning, så det regnes ikke. Strengt tatt, så er det få som jobber fulltid i slike jobber i voksen alder i det hele tatt.

Tror du det vil forbli sånn hvis lønna blir tilnærmet lik for alle? Jeg gidder hvertfall ikke gå 6-7 år på skole for å tjene like mye som noen som jobber på Rimi.

Lenke til kommentar
Tror du det vil forbli sånn hvis lønna blir tilnærmet lik for alle? Jeg gidder hvertfall ikke gå 6-7 år på skole for å tjene like mye som noen som jobber på Rimi.

Du kommer jo med et helt galt premiss, nemlig at det er bedre å jobbe på Rimi enn å gå på skole, og det er det jo ikke. Det å studere er ikke særlig hardt sammenlignet med å jobbe. For de aller fleste er studietiden faktisk en av de beste periodene i livet deres, hvor de treffer mange nye mennesker, har et rikt sosialt liv og generelt opplever mye. Det å jobbe på Rimi er derimot bare kjipt og ensformig, samt at man sliter på skuldre og bare elendighet.

Du ser fortsatt helt bort fra at hva man gjør på jobben er minst like viktig som lønna. Mennesket er rett og slett ikke skapt for ensformig arbeide, og derfor vil de aller fleste unngå ensformig arbeide slik som renhold og kassa på REMA om de kan. Det er jo mange som heller selger heroin enn å jobbe på kassa på REMA. Det sier litt om hvor attraktive folk synes de jobbene er.

Lenke til kommentar

McFly: Hadde jeg hatt masse forskning, som sa nøyaktig hvordan det amerikanske skolesystemet er bygget opp, skulle jeg gjerne ha linket til det. Grunnen til at jeg ikke linker til masse forskning, er fordi jeg ikke har tilgang til masse forskning og orker heller ikke å lese igjennom det. Det beste jeg har er dette http://en.wikipedia.org/wiki/American_school_system og hvordan SAT er bygget opp. Begge reflekterer poengene mine.

Det amerikanske skolesystemet er dårlig, fordi de har altfor mye fokus på lekser og for lite på prøver. De har også dårlig testing av deres evner, som skjekker mer om de gjør det de skal enn om de faktisk lærer stoffet. Det er også prøver du kan få til ved å bare pugge alt materialet.

Du kommer jo med et helt galt premiss, nemlig at det er bedre å jobbe på Rimi enn å gå på skole, og det er det jo ikke. Det å studere er ikke særlig hardt sammenlignet med å jobbe. For de aller fleste er studietiden faktisk en av de beste periodene i livet deres

Hva om jeg velger å begynne å jobbe i barnehage, siden jeg liker å passe på barn istedenfor å ta meg uttdannelse? Tjener Norge noe på dette? Hva om jeg stikker til utlandet, etter ferdig uttdannelse. Da har Norge brukt masse penger på å gi meg uttdannelse og får ingenting tilbake igjen. Hva om jeg velger å stoppe på bachloren, siden jeg kan få samme jobb med bachlor som master? Er det positivt for Norge?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Store forskjeller er urettferdig fordi man i utgangsnpunktet har liten kontroll over eget liv. Det å hevde at man har stor grad av kontroll over egen skjebne er direkte naivt, og ser bort fra veldig mye moderne vitenskap.

Uenig. Det kan nok være vanskeligere for noen enn for andre, men i bunn og grunn kan mye gjøres med en tung og målrettet innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...