GrandMa Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvis jeg sitter 6 år ekstra på skolebenken for å bli lege synes jeg kun det er rett og rimelig at jeg skal kunne tjene mer enn den som gikk rett i jobb etter videregående. I tillegg ønsker jeg heller å ha et samfunn hvor de smarteste er leger og advokater, enn hvor de sitter i kassa på Rimi og liknende fordi det ikke er noe økonomisk poeng i å bli lege. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Nei, rettferdighet er det snakk om. Lønn etter innsats! Forøvrig kan jeg vel snike inn at Rødt har gått utrolig mye opp på meningsmålingene! Det er vel mest lekkasje fra regjeringspartiet SV. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 RU er ikke et kommunistisk parti; et veldig sosialistisk. Det som er poenget er ikke at man skal få belønning etter hvor smart man blir født; men etter hvor mye man jobber! Jeg har en god venn som er født med lærevansker og dysleksi. Han hadde i 8. klasse 3.2 i snitt, og dette med like mye jobbing som meg med 4.5. Dette gikk litt innpå, og han bestemte seg for å jobbe så hardt han kunne. Gutten gikk ut med 4.0 i snitt og søkte seg inn på bygg og anlegg. Han er enorm i alt han holder på med nettopp fordi han legger alt han har inn i det. Og når vi da får jobber. Jeg synes samfunnsfag er det kjekkeste som finnes, så jeg studerer statsvitenskap eller noe liknende på Univesitet, mens han går inn for å jobbe for å jobbe etter endt vgs. skal jeg da ha en høyere lønn enn han fordi jeg er født med andre gener!? Nei, rettferdighet er det snakk om. Lønn etter innsats! Forøvrig kan jeg vel snike inn at Rødt har gått utrolig mye opp på meningsmålingene! Hvor mange er det som har lærevansker og dysleski på en gang? De fleste har ikke noe særlig dysleski, og de fleste har ikke medfødt lærevansker. Ergo, det handler om innsats. Svært mange elever driter fullstendig i skolen, skaper bare trøbbel og får et dårlig snitt. De skaffer seg en bachlor såvidt og får nesten like høy lønn som en skoleflink elev som har jobbet bra hele skolegangen og får seg en doktorgrad. Det er ikke bare uretferdig at lønnen er omtrent det samme, men det er absolutt uøkonomisk i tilegg. Hvorfor skal elevene jobbe hardt på skolen, hvis de vet at det ikke betyr noe. Rødt ønsker å fjerne hele poenget med å være flink på skolen, og kommer til å sende Norge enda lavere enn det vi er nå. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 For det første er det rimelig døvt å redusere skoleprestasjoner til et spørsmål om innstats, camlon. Folk er forskjellige, har forskjellige forutsetninger, kan ikke trøskes gjennom samme skoleløp og bruker ulik tid på å oppnå samme prestasjoner. For det andre er det ytterst få (om noen) av dem som driter fullstendig i skolen på videregående som i det hele tatt begynner på universitetet. Og langt færre av dem oppnår en grad. For det tredje er det (alt etter yrke, naturligvis) såpass lønnsforskjell mellom bachelor og master, at lang høyere utdanning lønner seg fremdeles mer enn kort høyere utdanning. For ikke å snakke om at ting som karrieremuligheter, drømmejobb osv også kommer i spill når en snakket om hva som "lønner seg". Men ikke ta dette som forsvar av RU. RU er en gjeng grauthuer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 For det første er det rimelig døvt å redusere skoleprestasjoner til et spørsmål om innstats, camlon. Folk er forskjellige, har forskjellige forutsetninger, kan ikke trøskes gjennom samme skoleløp og bruker ulik tid på å oppnå samme prestasjoner. For det andre er det ytterst få (om noen) av dem som driter fullstendig i skolen på videregående som i det hele tatt begynner på universitetet. Og langt færre av dem oppnår en grad. For det tredje er det (alt etter yrke, naturligvis) såpass lønnsforskjell mellom bachelor og master, at lang høyere utdanning lønner seg fremdeles mer enn kort høyere utdanning. For ikke å snakke om at ting som karrieremuligheter, drømmejobb osv også kommer i spill når en snakket om hva som "lønner seg". Men ikke ta dette som forsvar av RU. RU er en gjeng grauthuer. Sa ikke at skolepresentasjoner følger 100% etter innsats, men i stor grad. Alle (ca 99%) kan klare å få seg en master om de faktisk jobber bra, men det gjør ikke de fleste. De fleste driter ganske sterkt i skolen. De jobber ikke i timen, de jobber ikke hjemme og gjør bare det de må. De synes skole er sykt kjedelig og unødvendig og lærer nesten ingenting. Jeg har tross alt gått på allmenn, og det er ikke mye arbeidsinnstats blandt elevene som jeg gikk sammen med. Synes du det er rettferdig at de skal få omtrent lik lønn som de som faktisk jobber bra. Det er ikke særlig stor lønnsforskjell mellom bachlor og master heller. Bare se her https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12463683 Lenke til kommentar
reverto Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Synes du det er rettferdig at de skal få omtrent lik lønn som de som faktisk jobber bra. Hva er det du sier, at en som har bachelor ikke har jobbet like bra som en med hovedfag? Nå sier jeg ikke at bachelor-studenten, som mest sannsynlig ender opp foran et mikroskop for å ta prøver til evig tid, skal ha likedan lønn som sivilingeniøren. Men å hentyde at sivilingeniøren på noen måte har jobbet bedre, bare fordi vedkommende gikk to år ekstra på skolen, er jo rimelig simpelt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Synes du det er rettferdig at de skal få omtrent lik lønn som de som faktisk jobber bra. Hva er det du sier, at en som har bachelor ikke har jobbet like bra som en med hovedfag? Nå sier jeg ikke at bachelor-studenten, som mest sannsynlig ender opp foran et mikroskop for å ta prøver til evig tid, skal ha likedan lønn som sivilingeniøren. Men å hentyde at sivilingeniøren på noen måte har jobbet bedre, bare fordi vedkommende gikk to år ekstra på skolen, er jo rimelig simpelt. Ingeniørfag krever sterke realfagskunnskaper, og for å få det må man jobbe hardt. En lett bachlor, eller et årstudium krever ofte ikke noen særlig forkunnskaper, og man kan komme seg igjennom den uten å gjøre noe særlig jobb. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Nå synes jeg du marginaliserer bachelorgraden i overkant mye, godeste camlon. Ikke føler jeg at du svarte på spørsmålet jeg stilte deg heller. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Vel, en del bachlorer og årstudiumer er lette. F.eks. kommer det utrolig mange dårlige lærere ut av lærerstudiet, og det er nok ikke den eneste. Hadde det vært litt krav på lærerstudiet, ville de ha strøket og aldri blitt lærere. Svaret på spørsmålet er nei. Det er ikke det jeg mener. Jeg mener at en del som tar bachlor eller årstudium, er dårlige elever som ikke har jobbet en dritt igjennom hele livet sitt. Jeg sier også at det er uretferdig at de får like høy lønn som elever som faktisk gidder å jobbe. Endret 2. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
reverto Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (...) er dårlige elever som ikke har jobbet en dritt igjennom hele livet sitt. Nuh vel. Deg om det. De har i hvert fall jobbet godt nok til å opparbeide seg en etterspurt kompetanse. Hva mer kan man egentlig kreve av dem? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) (...) er dårlige elever som ikke har jobbet en dritt igjennom hele livet sitt. Nuh vel. Deg om det. De har i hvert fall jobbet godt nok til å opparbeide seg en etterspurt kompetanse. Hva mer kan man egentlig kreve av dem? Grunnen til at de får jobb er heller fordi de ikke finnes noe bedre der ute. Det er f.eks. situasjonen i læreryrke. Mange får også ikke jobb og går istedenfor på trygd. Det er heller ikke sånn at skolesystemet var så ille i gamle dager. Vi vil nok oppleve konsekvensene av det senere. Jeg er bare imot at de som jobber bra skal tjene like bra som de som jobber elendig. Endret 2. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
reverto Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Nå er det grenser for hvor elendig dem kan ha jobbet da, hvis dem faktisk har klart krava. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 RU er ikke et kommunistisk parti; et veldig sosialistisk. Det som er poenget er ikke at man skal få belønning etter hvor smart man blir født; men etter hvor mye man jobber! Jeg har en god venn som er født med lærevansker og dysleksi. Han hadde i 8. klasse 3.2 i snitt, og dette med like mye jobbing som meg med 4.5. Dette gikk litt innpå, og han bestemte seg for å jobbe så hardt han kunne. Gutten gikk ut med 4.0 i snitt og søkte seg inn på bygg og anlegg. Han er enorm i alt han holder på med nettopp fordi han legger alt han har inn i det. Og når vi da får jobber. Jeg synes samfunnsfag er det kjekkeste som finnes, så jeg studerer statsvitenskap eller noe liknende på Univesitet, mens han går inn for å jobbe for å jobbe etter endt vgs. skal jeg da ha en høyere lønn enn han fordi jeg er født med andre gener!? Nei, rettferdighet er det snakk om. Lønn etter innsats! Forøvrig kan jeg vel snike inn at Rødt har gått utrolig mye opp på meningsmålingene! Hvor mange er det som har lærevansker og dysleski på en gang? De fleste har ikke noe særlig dysleski, og de fleste har ikke medfødt lærevansker. Ergo, det handler om innsats. Svært mange elever driter fullstendig i skolen, skaper bare trøbbel og får et dårlig snitt. De skaffer seg en bachlor såvidt og får nesten like høy lønn som en skoleflink elev som har jobbet bra hele skolegangen og får seg en doktorgrad. Det er ikke bare uretferdig at lønnen er omtrent det samme, men det er absolutt uøkonomisk i tilegg. Hvorfor skal elevene jobbe hardt på skolen, hvis de vet at det ikke betyr noe. Rødt ønsker å fjerne hele poenget med å være flink på skolen, og kommer til å sende Norge enda lavere enn det vi er nå. I min klasse på 24 hadde syv dysleksi og fire lærevansker. To av dem som hadde dysleksi hadde lærevansker i tillegg, så ikke kom her med den. Så ja, det handler bare om innsats men det var nå og det jeg prøvde å få frem i mitt forrige innlegg, jeg tror nesten du skal lese det på nytt. "Lønn etter innsats". Vel, en del bachlorer og årstudiumer er lette. F.eks. kommer det utrolig mange dårlige lærere ut av lærerstudiet, og det er nok ikke den eneste. Hadde det vært litt krav på lærerstudiet, ville de ha strøket og aldri blitt lærere. Svaret på spørsmålet er nei. Det er ikke det jeg mener. Jeg mener at en del som tar bachlor eller årstudium, er dårlige elever som ikke har jobbet en dritt igjennom hele livet sitt. Jeg sier også at det er uretferdig at de får like høy lønn som elever som faktisk gidder å jobbe. Haha, er det lett å få bachelor grad? Jeg ler, bedrevider. Og selvfølgelig er det lave krav til lærerstudiet med den lønnen! Helt elendig lønn, langt i fra statusyrke og jobb i ofte krevende miljø. Det er ikke rart det er få som vil bli det. Men vi er iallfall enig i at de som ikke jobber ikke skal få! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Med tanke på at 2-5% har dysleski, så overdriver du mengden som har dysleski i klassen dinn, eller så er det en spesiell klasse. Dysleski fører også bare til at du gjør det dårligere i språkfag, og dermed burde det ikke påvirke karakteren altfor mye. http://no.wikipedia.org/wiki/Dysleksi Lærervansker kan også være at man ikke er strukturt nok og ikke klarer å sette seg ned å jobbe. Det må ikke handle om at man har det arvelig. Jeg var enormt dårlig til å jobbe når jeg gikk på barneskolen, men det er jeg ikke nå lenger fordi jeg har trent meg opp til å jobbe og finne gode steder å jobbe. Hva er det med at du og han andre fyren har vanskligheter med å lese hva jeg skriver. Jeg skrev ikke at det er lett å å en bachlorgrad. Jeg skrev ikke at det er lett å få noen bachlorgrader. Jeg skrev at en del bachlorgrader og årstudiumer er lette, og det holder jeg fast ved. Jeg ga til og med et eksempel, og det var lærerstudiumet. Hvis du ikke klarer å svare på det jeg faktisk skriver klarer jeg ikke å ta deg seriøst. Iforholdtil uttdannelsen mange lærere har (jeg snakker ikke om lektorer), så fortjener de ikke høyere lønn. Endret 2. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) I forhold til innsatsen de gjør, og hvor viktige de er for samfunnet fortjener de høyere lønn. Endret 3. desember 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Sondre_e Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 I forhold til innsatsen de gjør, og hvor viktige de er for samfunnet fortjener de høyere lønn. Jeg syns også lønn skal bli sett ut i fra hvilket ansvar en jobb har. Dersom man sammenligner avisbud med en lege, er det en vesentlig forskjell dersom legen gjør en feil eller om avisbudet gjør en feil. Om avisbudet gjør en feil er det ikke mange som legger merke til det, men dersom legen gjør en fatal feil har det stor innvirkning på nære/familie til pasienten og ikke minst for legen selv. Personlig føler jeg ikke at vi ikke har så stort lønnskille mellom ikke utdannede og utdannede. Noe jeg også føler er at mange sammenligner lønnen sin med en lege og tenker ikke over at det er utrolig få leger som jobber kun 40-timers uker. Jeg er oppvokst i et hjem der den ene forelderen er lege, og det vanlige var at han dro på jobb før jeg sto opp for å dra på skolen og at han var hjemme i rundt 8-tida når han ikke hadde vakt. I tilegg hadde han vakt annenhver helg. Ut ifra de jeg kjenner idag, som har samme yrke er ikke det noe uvanlige tider. Da tenker jeg at man bør ha ekstra betalt for å ofre så mye tid som man ellers kunne hatt med familie/venner. Jeg syns du bør vente med å melde deg inn i et parti til du blir litt eldre og får enda litt mer erfaring. Jeg tror du vil føle et par år fra nå at du kan utrolig mye mer om de forskjellige partiene, og kanskje være sikrere på dine meninger. Dersom du går inn i et politisk parti nå tror jeg du vil låse deg mer til det partiets politikk og dermed ha problemer med å se på politikk fra andre vinkler enn det partiets ståsted. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Sondre: Jeg har legeforeldre, og jeg opplever det samme. Det er også viktig å tenke på at de fleste godt betalte jobber man kan nå med uttdanning, får ikke legelønn. De får normalt lønn på 500K trinnet. Ikke glem at jeg ikke sa at høyt uttdannete jobber gir 550K, men at godt betalte uttdannete jobber gir 550K. De fleste høyuttdannete jobber gir fra 350K-550K. Endret 3. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 At en godt utdannet jobb gir en lønn på ca 500k høres fornuftig ut for meg. Børsfantomene og alle bossene fra topptungene selskaper som gjør millioner i måneden derimot.. Fysjameg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) At en godt utdannet jobb gir en lønn på ca 500k høres fornuftig ut for meg.Børsfantomene og alle bossene fra topptungene selskaper som gjør millioner i måneden derimot.. Fysjameg. Å herre. Kan du venligst lese postene du kommenterer, takk. ikke glem at jeg ikke sa at høyt uttdannete jobber gir 550K, men at godt betalte uttdannete jobber gir 550K. De fleste høyuttdannete jobber gir fra 350K-550K. Synes, du er fortjent at de med masse utdannelse skal tjene nesten like mye som en person med omtrent ingenting av utdannelse. Jeg deler ditt syn at bosser og børsfantomer ikke bør tjene så mye, men det er devserre noe vi ikke kan gjøre noe med. Endret 3. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 At en godt utdannet jobb gir en lønn på ca 500k høres fornuftig ut for meg.Børsfantomene og alle bossene fra topptungene selskaper som gjør millioner i måneden derimot.. Fysjameg. Veldig, veldig grovt eksempel, men illustrer vel litt. Jeg har tusen kroner, du har tusen kroner. Jeg kjøper et sete på et tog. Du kjøper en saftbod. Ingen vil ha setet, det er masse gratis/billigere rett ved siden av. Folk er litt tørste hele tiden, du selger 5-6 liter om dagen (la oss si 50kr i verdi). Men plutselig er toget helt fullt, fordi det har gått ras over veien. En sliten herre kommer inn, ser et fullt tog, med unntak av mitt sete. Jeg sier: Beklager, men det er ingen flere seter igjen. Jeg kan selge deg plassen for 3000kr. Mannen er sliten og betaler derfor. Jeg har nå tjent 2000 kroner på setet. Du selger saft til en verdi av 50kr. Catch my drift? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå