potteper Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 jeg vil bytte mit hovedkort for det begynner å knitrer når den jobber lit hardt(spille), så jeg fikk kjøpe et av en venn av meg, det er ikke så nytt men det lager ikke lyd. det jeg lurte på var om hvis jeg bytter hovedkorte og lar alle mine gammle komponenter være, vill da alt funke som før eller hva må jeg gjøre for at det skal funke? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Du har ikke kommet med noen relevante opplysninger. Fra og til hvilket hovedkort bytter du? Hva mener du med funke som før? Lenke til kommentar
potteper Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Du har ikke kommet med noen relevante opplysninger. Fra og til hvilket hovedkort bytter du? Hva mener du med funke som før? Ja vet det ikke var så bra sakt, men han som har hovedkortet bruker ikke det så han vet ikke hvordan det er xD Jeg har et MSI K8N Neo (MS-7030) Det jeg mente med funke som før, Var om det er bare ta det gammle ut, nye inn å koble til alt av ledninger, og slå på. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Det spørs hvor nytt/gammelt hovedkortene er. Så lenge begge hovedkotene har samme tekniske spesifikasjoner skal det ikke være noe problem. Men har til eksempel det ene hovedkortet DDR mens det andre benytter DDR2, vil du ikke kunne bytte deler til eller fra. Det samme gjelder også andre komponenter som type skjermkort og type prosessor socket. Er de ikke kompatible, er det ingenting du kan gjøre. Eneste som lager lyd på et Hovedkort er chipset viften (bitteliten vifte på hovedkortet) For å få den stillegående, kan du bytte Ut denne viften med en passiv kjøler. Enkel, god og billig kjøler er; Zalman NBF47 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Går greit om du bytter til et annet identisk hovedkort. Om det bare er et hovedkort som støtter de andre komponentene dine, men med f.eks et annet brikkesett vil du muligens måtte legge inn operativsystem på nytt. Men ellers så er det bare plug and play Siden du ikke har oppgitt hvilket hovedkort du bytter til er det da ikke engang mulig å si om hovedkortet støtter komponenrene dine, som du heller ikke har oppgitt. Lenke til kommentar
potteper Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Går greit om du bytter til et annet identisk hovedkort. Om det bare er et hovedkort som støtter de andre komponentene dine, men med f.eks et annet brikkesett vil du muligens måtte legge inn operativsystem på nytt. Men ellers så er det bare plug and play Siden du ikke har oppgitt hvilket hovedkort du bytter til er det da ikke engang mulig å si om hovedkortet støtter komponenrene dine, som du heller ikke har oppgitt. Ok men da må jeg vente til jeg finner det ut Lenke til kommentar
potteper Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Går greit om du bytter til et annet identisk hovedkort. Om det bare er et hovedkort som støtter de andre komponentene dine, men med f.eks et annet brikkesett vil du muligens måtte legge inn operativsystem på nytt. Men ellers så er det bare plug and play Siden du ikke har oppgitt hvilket hovedkort du bytter til er det da ikke engang mulig å si om hovedkortet støtter komponenrene dine, som du heller ikke har oppgitt. Ok men da må jeg vente til jeg finner det ut Bytte til et K8M SLI ( MS-7185) Går greit om du bytter til et annet identisk hovedkort. Om det bare er et hovedkort som støtter de andre komponentene dine, men med f.eks et annet brikkesett vil du muligens måtte legge inn operativsystem på nytt. Men ellers så er det bare plug and play Siden du ikke har oppgitt hvilket hovedkort du bytter til er det da ikke engang mulig å si om hovedkortet støtter komponenrene dine, som du heller ikke har oppgitt. Ok men da må jeg vente til jeg finner det ut Bytte til et K8M SLI ( MS-7185) med prossesor Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det vil da ikke fungere da dine komponenter er sokkel 754 og det nye hovedkortet er sokkel 939. Lenke til kommentar
potteper Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Det vil da ikke fungere da dine komponenter er sokkel 754 og det nye hovedkortet er sokkel 939. Men hva mener du. Jeg jeg har et hovedkort, skjermkjort, prossesor og ram i min gammle pc, det jeg vil gjøre er og ta hovedkort skjermkort og prossesor(står i det nye)og sette det i mit kabinett det eneste gamle som er igjen er harddisken (med operativsystemet) + at jeg skal ta en til harddisk i. Det jeg lurer på er. hvis jeg har gjort alt dette (koblet harddisken til det nye hovedkortet og alle nye deler) må jeg da F.eks innstalere windows xp på nytt. Er 939 socket nyere enn 754 Endret 25. november 2008 av philipl Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Ett sånt rent ut bytte er fullt mulig uten problemer. Det er godt mulig at OS må reinstalleres, men det får du prøve, anbefaler det i allefall siden du kan sitte igjen med mye grums og eldre drivere. Og ja, Socket 939 er nyere enn 754, men begge er faset ut og for gamle etter dagens standard. Nå er det Socket AM2+ som gjelder hos AMD men AM3 kommer, og Socket 1366 hos Intel. Lenke til kommentar
potteper Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Ett sånt rent ut bytte er fullt mulig uten problemer.Det er godt mulig at OS må reinstalleres, men det får du prøve, anbefaler det i allefall siden du kan sitte igjen med mye grums og eldre drivere. Og ja, Socket 939 er nyere enn 754, men begge er faset ut og for gamle etter dagens standard. Nå er det Socket AM2+ som gjelder hos AMD men AM3 kommer, og Socket 1366 hos Intel. Så Jeg MÅ ikke innsatlere OS på nytt da Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 I teorien? Nei, I Praksis? Kanskje men du må prøve. Om du bytter til annet brikkesett la oss si fra Nvidia til AMD så blir det krøll og du må mest sannsynlig reinstallere OS. Bytter du fra Nvidia til Nvidia så går det som oftest bra eller fra AMD til AMD. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det vil da ikke fungere da dine komponenter er sokkel 754 og det nye hovedkortet er sokkel 939. Men hva mener du. Jeg jeg har et hovedkort, skjermkjort, prossesor og ram i min gammle pc, det jeg vil gjøre er og ta hovedkort skjermkort og prossesor(står i det nye)og sette det i mit kabinett det eneste gamle som er igjen er harddisken (med operativsystemet) + at jeg skal ta en til harddisk i. Det jeg lurer på er. hvis jeg har gjort alt dette (koblet harddisken til det nye hovedkortet og alle nye deler) må jeg da F.eks innstalere windows xp på nytt. Er 939 socket nyere enn 754 Skjermkortet må byttes, fra AGP til PCI Express x16. K8N Neo K8N SLI Som andre har nevnt, det burde gå bra å bytte til hovedkort med brikkesett fra samme produsent uten videre - i ditt tilfelle blir det Nvidia til Nvidia Sjekk også i BIOS at SATA-kontrolleren kjører i Legacy- eller Compatibility-modus, dvs. ikke AHCI-modus. Men, det kommer an på hvilken OS-lisens du har også, fordi en OEM-lisens kan være problematisk mht. prosessor-bytte: Microsoft views the CPU as the one remaining base component that still defines that original computer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå