Gå til innhold

Program språk mot server og klienter

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg har ikke noen programmerings erfaring i fra tidligere. Har bare jobbet litt med HTML i forbindelse med min hjemmeside. Men det er ikke noe avanserte greier.

Jeg jobber til daglig med AD og klienter i vårt miljø, og det jeg er på jakt etter er å hente ut mer info ifra klienter og spesiellt AD.

Min tanke er at våre brukere skal kunne finne fram maskin navn og annet teknisk info på maskinen med ett museklikk. Jeg har funnet noen VBScript som har gjort dette lett..

Men min tanke er også at jeg skal hente ut mer info i fra AD. Som feks når en bruker logger seg inn på en maskin + hvilken maskin brukeren logger seg inn på. Og at vi evt kan søke på en spesiell maskin og se hvilken bruker som er logget inn der og når.

Jeg har mulighet til å søke via registeret og slikt,men jeg skal prøve å gjøre dette litt mer proft!

Så her kommer egentlig mitt spørsmål; Hvilket språk skal man begynne å lære seg?

Jeg ser at mange bruker VBS til spørringer til AD og klienter.

Men jeg får også anbefalinger å lære meg visual c++?

Noen som har erfaringer med spørringer mot AD og språk som passer der?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mot AD fungerer VBS helt greit. Hvis du er driftspersonell kunne du med fordel lært deg PowerShell og brukt det til å spørre mot AD. PowerShell kan du bruke til mye mer og er et kjempefint verktøy for å lette adminstrasjonen av en maskinpark.

Ellers fungerer alle .NET språkene flott mot AD, bruk noe som heter System.DirectoryServices. Hvis du er vant til VBS er vel VB.NET det nærmeste for deg.

Ellers har Lisp mange gode egenskaper, men god integrasjon mot Active Directory er ikke en av dem. Noe spesielt godt nybegynnerspråk er det igrunnen heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...