Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva kan jeg gjøre for å få raskere wlan-hastighet?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker wlan hjemme, og registrerer via diverse "speedometre" på internett at hastigheten er klart lavere på nedlasting.

Bruker NextGenTel som leverandør, og har ADSL Mega Fri Fart, som har en teoretisk nedlastingshastighet på 20 000 kb/s. Oppgraderte fra ADSL Mega 4500 med 4500 kb/s.

Med LAN har jeg målt hastigheten til ca 10 000 kb/s, men med wlan ligger den på ca 4500-5500 kb/s. Har testet på tre bærbare Acer-PCer, med tilnærmet samme resultat. Har testet mange ganger, over flere uker, og på ulike tider av døgnet. Maskinene befinner seg maks 5 m fra trådløs ruter, og i samme etasje. Wlan-ruteren har betegnelsen Thomson Speed Touch 585i V6. PCene (Acer Aspire 9300, 4520 og One) har Win Vista (1) og Win XP (2).

Er det noen mulighet for å få opp hastigheten på wlan?

Tror ikke det har noe med leverandøren å gjøre. Selv om hastigheten med LAN kun er på ca 10 000 kb/s, er det ikke sikkert det hadde gått noe raskere med tilsvarende abonnement fra f.eks Telenor. Problemet mitt er den store forskjellen mellom LAN og wlan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Sjekk om det er mange trådløse nett i området du bor for vis mange trådløse rutere deler samme frekvens så kan det skape forstyrrelser og du får dårligere hastighet.

Du kan også sjekke i rutern din hva slags nett standarer du bruker av hastigher.

Mvh donnieakelefty

Lenke til kommentar
Sjekk om det er mange trådløse nett i området du bor for vis mange trådløse rutere deler samme frekvens så kan det skape forstyrrelser og du får dårligere hastighet.

Du kan også sjekke i rutern din hva slags nett standarer du bruker av hastigher.

Mvh donnieakelefty

Bor midt inne på et boligfelt, og det er mange trådløse nettverk.

La meg legge til at det foreløpig kun er en PC som brukes av gangen, og at testene er gjort på grunnlag av det. Testene er gjort med speedometre på Dinside.no, Digi.no, Teknofil.no og Speedtest.net

Det siste du har skrevet (det med nettstandarder), er jeg dessverre for uerfaren til å umiddelbart kunne gjøre noe med. Kan du forklare det nærmere, og om det eventuelt er noe jeg har muligheter for å endre når jeg er inne i ruteroppsettet.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nett standarer har navn som A B G og N. B og G standaren er mest vanlig, vis du går "inn" i ruteren sin oppsett meny så kan du sjekke hva standaren står som.

Du kan sjekke Wlan frekvensene folk bruker med netstumbler.

Netstumbler

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Nett standarer har navn som A B G og N. B og G standaren er mest vanlig, vis du går "inn" i ruteren sin oppsett meny så kan du sjekke hva standaren står som.

Du kan sjekke Wlan frekvensene folk bruker med netstumbler.

Netstumbler

Mvh donnieakalefty

Å,ja, sånn å forstå :).

Jeg bruker G-standarden, men kan sjekke for sikkerhets skyld. Det er vel den som er mest brukt på nyere wlan-rutere og mobiler. Uten å ja sjekket hva andre har, regner jeg med at de fleste rundt meg har det samme.

A- og B-standarden er vel eldre teknologi, som gir lavere hastighet enn G.

EDIT:

Har vært inne på ruteren og sjekket. Det er 802.11B/G, som ventet. Man kan velge å sette dette til f.eks 802.11 G. Man kan videre gå inn og velge kanal manuelt - fra 1 til 13, eller at det gjøres automatisk.

Vet ikke om det er noe å hente her. Kanskje endre til kun 802.11G. Alle PCene og begge mobilene med wlan støtter det.

EDIT 2:

Har nå testet med kun 801.11G, med uten de store utslagene. Det er vel noe raskere, men det kommer nok an på annen trafikk i området jeg bor og andre ting. Skal teste flere ganger i dag.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan prøve med nyere drivere til nettverks kortet ditt vis det finnes kanskje det kan hjelpe deg.

Jeg valgte og sette min frekvens til noe veldig få andre i området jeg bor bruker i et forsøk på at det skal hjelpe litt.

Lykke til videre med wlan hastigheten håper den blir kjempe fin.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Du kan prøve med nyere drivere til nettverks kortet ditt vis det finnes kanskje det kan hjelpe deg.

Jeg valgte og sette min frekvens til noe veldig få andre i området jeg bor bruker i et forsøk på at det skal hjelpe litt.

Lykke til videre med wlan hastigheten håper den blir kjempe fin.

Mvh donnieakalefty

Jo, takk for det! :)

Prøvde å teste med LAN i dag, og der var hastigheten skikkelig bra, så NextGenTel leverer i alle fall varene.

Skal sjekke nettverksdriverne, om det er kommet nyere. Har noen Fujitsu-Siemensmaskiner på jobb, og de fikk raskere wlan-overføring med oppgraderte drivere.

Kan jo også prøve å skifte frekvens. Er det det samme som kanal (1-13)?

EDIT:

Nå har jeg sjekket. Min maskin med Windows Vista SP1 har versjon 7.6.0.172, mens nyeste på Acers hjemmesider har versjonsnr. 7.3.1.109 . Så ikke vet jeg, om det er noen vits i å oppgradere.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Bruk windows sin versjon da, vis du bytter til acer sin så får du en eldre versjon av driveren.

Ja frekvens er det samme som kanal 1-13.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Bruk windows sin versjon da, vis du bytter til acer sin så får du en eldre versjon av driveren.

Ja frekvens er det samme som kanal 1-13.

Mvh donnieakalefty

Ja, da er det kanskje windows sin versjon jeg bruker, og slår meg til tåls med det.

Har nå prøvd et par andre kanaler, uten merkbar forskjell. Men det er 8-10 flere å teste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...