verwooks Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Har en p3 550, med et GeForce 256 skjermkort, et nettverks kort, 1 ata 33 5300RPM harddisk stående å idle hjemme. Og en 17 skjerm ... CRT Hvor mye strøm bruker den sånn circka ? Er det snakk om mye penger ? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det kommer ann på hvor stort power du har. Med det oppsettet så er det vel 200-250wpå kassa og ca- 130-150w på skjermen. Er litt usikker på om det finnes et regnestykke her. Uansett så regnes størrelsen på strømkursen/sikringen ut ifra hva du hekter på. I disse tider med høye strømpriser så koster det jo selvfølgelig og ha maskinen stående på hele døgnet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Dette har vært tatt opp mange ganger, men OK, en gang til: Enkelt regnestykke, men det er jo en del variabler. Omtrentlig forbruk = 150 + 150W. Omtrentlig strømpris = 50 øre. 0.3 * 24 = 7.2kWh i døgnet, dvs kr 3.60. Men så må man jo huske at på vinteren så bruker man strøm til oppvarming uansett, så da kan man egentlig si at det koster nesten ingenting. Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Min pc bruker akkurat nå 279W med 2 skjermer på. 132W med skjermene avslått. Regner med at forbruket ligger litt over, med standby modus på skjermene. Lenke til kommentar
amund Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Min pc bruker akkurat nå 279W med 2 skjermer på. 132W med skjermene avslått. Regner med at forbruket ligger litt over, med standby modus på skjermene. Interessant. Hvordan måler du dette? 132 W er jo ikke mer enn et par kraftigere lyspærer. Langt viktigere med PC i drift, enn lys i heimen spør du meg :-) Mvh, Amund Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg har en duppeditt som blir plugget mellom kontakt og støpsel. Den måler W i sanntid, kWt, volt og muligens noe til. Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 det kalles et wattmeter og fåes kjøpt i de fleste seriøse elektrosjapper Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Det kommer ann på hvor stort power du har. Nei, det gjør det jo ikke. Selv om du har et 1000w psu, bruker du ikke mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Du bør ikke stole så alt for mye på det tallet du får fra den duppeditten, den viser for lite. Den er sikkert grei nok på varmeovner og andre enkle strømforbrukere, men en PC er ganske komplisert å måle. Får vesentlig forskjell på å måle med et standard og et True-RMS amperemeter. Lenke til kommentar
Rkskaar Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jo, en pc er avansert. Men å måle strømforbruket er vel ikke mer avansert enn noe annet. Forbruket varierer litt opp og ned etter bruk. Er det tang du mener? Lenke til kommentar
amund Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Du bør ikke stole så alt for mye på det tallet du får fra den duppeditten, den viser for lite. Den er sikkert grei nok på varmeovner og andre enkle strømforbrukere, men en PC er ganske komplisert å måle. Får vesentlig forskjell på å måle med et standard og et True-RMS amperemeter. Har ikke dette sammenheng med at motstanden i PC'en ikke er rent ohmsk? Ved rene ohmske motstander er det så vidt jeg har forstått mye enklere å måle effektforbruk enn når man har en motstand som også består av spoler og kondensatorer. Mvh, Amund Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Det er en del av problemet. Men en PC er ingen jevn belastning, det er et switchmode PSU som trekker bare i deler av perioden, og det varierer innenfor korte tidsintervaller. Effektmåling er jo en integrasjon over tid, har du en jevn sinus å integrere så er det enkelt, men for å måle True RMS på en komplisert kurve så må man bruke mer avanserte måleinstrumenter, og det koster mer. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 ooooook .. med andre ord .. jeg trenger ikke tenke noe på at blir dyrt altså .. haha .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå