Gå til innhold

Produsent med billigst objektiv

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har lurt på om det er en eller flere fabrikanter som har billigere objektiver enn de andre.

Spurte på japanfoto, og han bak disken mente at nei det var ikke så stor forskjell og at man uansett kunne kjøpe sigma som var billigere og produserte til "alle".

Er folk her enige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en uvanlig vinkling.

De fleste av oss er opptatt av best mulig optikk; ettersom det er kvaliteten på optikken som har mest å si på bildekvaliteten i dag. Jeg vil påstå at for de fleste, så er alle kameraene som er til salgs i dag gode nok.

Men hvis du ønsker mest mulig kvalitet til lavest mulig pris, så kan det være mulig å si noe om saken. Men det avhenger nok mye av hva du ønsker å ta bilde av. Noen produsenter kan ha mer prisgunstige objektiver i vidvinkelomårdet, mend andre kan ha bedre alternitiver på tele siden.

Tom

Lenke til kommentar

Prisene mellom fabrikantene holder seg vel ganske på linje med hverandre. Men det man kan gjøre er å gjøre kupp. Noen objektiver er bra i forhold til pris. Men dette gjelder alle produsenter. Og andre objektiver er elendige selv om de er dyre.

Det er ikke sånn at Canon og Nikon sine objektiver er ekstra dyre, eller bedre/dårligere i forhold til andre produsenter. Skal man kjøpe må man finne ut hvor mange mm, derretter prisklasse og til slutt sammenligner du objektiv for å finne den beste i gruppa.

Da har man fått mest for pengene ^_^

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn at Canon og Nikon sine objektiver er ekstra dyre, eller bedre/dårligere i forhold til andre produsenter. Skal man kjøpe må man finne ut hvor mange mm, derretter prisklasse og til slutt sammenligner du objektiv for å finne den beste i gruppa.

Da har man fått mest for pengene ^_^

Helt enig med deg victoryseieren, men jeg er i tillegg også opptatt av andrehåndsverdien.

Da objektiv taper mest verdi idet du pakker det ut, så kan det jo dumpe opp gode bruktsalg.

Lenke til kommentar

For den jevne brukeren er det nok kanskje Pentax, Olympus og Nikon (i blandet rekkefølge) som tilbyr den rimeligste kvalitetsoptikken.

Pentax har sine 16-45, 16-50, 60-250, 50-135 og så videre som ikke er avskrekkende dyre. Olympus har 14-54, 11-22, 50/2.0, 50-200 og holder dessuten greit nivå i begynnerdelen av segmentet med bl.a. 14-42, 40-150, 25/2.8 og 35/3.5. Nikons rimelige kvalitetszoomer er 18-70, 16-85, 18-105 og 18-200.

Nå er 'rimelig' et relativt begrep. Jeg syns at all kvalitetsoptikk under 10 000 er rimelig. For andre er nok alt under 2000 rimelig. For noen alt under 1000 kroner.

Hva er det du er ute etter, rent konkret? Hva skal du fotografere?

Lenke til kommentar

Har ikke kjøpt speilrefleks enda. Håper å få kjøpt et til våren. Men det er avhengig av om jeg får meg jobb eller ikke...

Bare lurte sånn generelt egentlig. Er vant med å bygge pc'er, og der var alltid AMD litt billigere. Ikke bare fordi AMD hadde rimligere prosessorer, men også fordi hovedkortene som passet var billigere. Og så lurte jeg på om det var lignende tilstander hos produsentene av objektiv.

Lenke til kommentar

Nå om dagen er det jo Intel du får mest for pengene om man utelukker i7. Da jeg kjøpte fikk man mest hvis man gikk for AMD, det var et par år siden. Markedet er i konstant bevegelse, sånn er det vel med det meste.

Optikk holder seg mer stabilt siden optikk designet på 80-tallet ikke er ut. Min 28mmers design så lyset for første gang i 87, men produseres den dag i dag. Men du kan dessverre ikke kjøpe en P2 og håpe at den duger i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...