Gå til innhold

Trenger litt hjelp med boot.ini og partisjoner

pcp160

Anbefalte innlegg

For å forsøke å gjøre en lang historie relativt kort, så har jeg byttet harddisk i en laptop, og etter en del om og men, og litt trøbbel med Acronis, endte det med at jeg faktisk brukte Vista Business til å lage et image av hele disken (XP + Vista).

Fikk startet opp og har brukt Vista en del, og nå også aktivert den, så ingen problemer der.

Men siden jeg ikke fikk gjort helt som planlagt, fikk jeg jo med den OEM EISA partisjonen ytterst på disken (deretter følger XP, og så Vista.)

Jeg har nå i ettertid slettet den EISA partisjonen, og utvidet området til XP, slik at XP nå ligger på partisjon 1 og Vista på nr 2. (i steden for på hhv 2 og 3 tidligere)

Det som var litt dumt var at jeg grunnet fryktløs optimisme ikke testet å boote XP før EISA ble fjernet. Boot-valget er som normalt, og Vista starter fint, men dersom jeg forsøker å velge XP, får jeg en god gammel "ntldr missing eller skadet" melding.

Jeg vet altså ikke 100% sikkert om dette kommer av sletting av partisjon, eller om det er en følge av flytting over til ny disk... :whistle:

Siden jeg via Vista kommer inn på XP disken via "bakveien" ser jeg jo at filene er der, og jeg tenkte kanskje det var fordi den leter på feil sted, nå etter fjerning av partisjon nr 1 (som altså før lå foran XP)

Så har prøvd å endre:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Til:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Men, det gjorde ingen forskjell.

Så det jeg lurer på blir da flgende:

1. selve bootvalget jeg nå får ved oppstart, det er Vista som styrer (bcdedit- greiene) eller..?

2. Etter at jeg velger XP, så er det XP's boot.ini som tar over, eller er det ikke så enkelt?

Regner med at hvis jeg prøver å fikse dette med XP reparasjon, så må jeg reparere Vista sin bootloader etterpå, men hva ville dere andre gjort her.

3. Helt til slutt, får man reparert XP SP3 med XP SP2 cd?

Det var jo slik at det ikke gikk å reparere XP SP2, med XP original CD, men har aldri prøvd dette med SP3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det er bcdedit ja.

2) Bootmanager må loade ntldr først.

3) Ingen grunn å bruke sp2, så lenge du kan integrere sp3.

Bruk da gjerne sp3.exe /x:D eller C eller hva \pc160xp

for deretter \pc160\1386\update\update.exe -(diverse flags alternativer etter -) /integrate:her kommer full path for din origixp folder.

Og brenne.

Det er ikke vanskelig å få en del svar på de spørsmålene du har.

Kontrollere:

system partition---hvor er den

boot partition----hvor er den

finner du ntldr i system partition?

finner du ntldr i riktig partition med å se på bcdedit /enum all?

Mulig du kan få problemer uansett om ntldr meldning blir borte, men du ser ikke det får du kommer forbi den meldningen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takk for svar og gode tips wiberos. :thumbup:

Jeg kom meg etterhvert forbi feilmeldingen, men det var nok mer enn et enkelt problem her. Men da ble dette det som skulle til for at jeg fikk tatt meg bryet med å lage en SP3 cd, og få lagt inn noe AHCI drivere ++. Jeg vurderer å gjøre om hele greiene for å få på plass både XP og Linux, og siden Vista ikke er redd for å jobbe litt mot disk, ville jeg helst hatt denne på første partisjon også.

Men det dukket opp noen flere spørsmål når jeg nå tittet litt nærmere på dette, er nokså grønn på bcdedit...

1. Såvidt jeg kan se så bruker bcd av en eller annen grunn partisjons-bokstaver som referanse. Er det da korrekt oppfattet at jeg alltid må tenke relativt til Vista? (C: og D: i nevnte oppsett endrer seg jo avhengig av hvilket OS jeg er i)

1. Hvis jeg vil endre feks "device unknown" til "device partition=C:", er det da bare å skrive;

bcdedit /set partition=C:

Eller akkurat hva er kommando og skrivemåte for dette?

Lenke til kommentar

1) Det er bootmanager som er referanse, og det er første entry i din bcdstore.

2) Som du sier det er ..device unknown..

Kommando er derfor bcdedit /set {ntldr} device partition=?: ?=bokstaven

Og du kan bruke identifier isted for {ntldr}. For å se nr for det utfør commando bcdedit /enum /v.

Å bruke identifier er greit og nødvendig i en del operasjoner. Siden det er lange nr, så bruk ...mark..copy..lim...saken (med å klikk på cmd..overst til venstre på cmd vindu)

Hvis du skal bruke Vista, XP, Linux, så er det greit å ikke blande for mye. Med det mener at du enten velger å bruke Grub som manager, slik at den skriver code på mbr på disken din, eller du bruker Vistas bootmgr, dvs at mbr forandrer ikke, og dermed mulighet for diverse vedrørende vista og xp vil være til stedet.

I så fall anbefaler at du installerer med å beordre at oppstarteren for Linux blir installert på den /.

Deretter kan du ved veldig enkelt manøver, beordre grub loading via boot.ini.

Vistas bootmgr som skal laste ntldr, vil da bruke referanse i boot.ini for grub.

Det er andre måter og med den er på en måte oversiktlig for vedlikehold.

Lenke til kommentar

Ok da ble jeg en hel del klokere her, wiberos.

Er i og for seg ikke så helt ukjent med problematikken rundt dette med multiboot siden jeg har diverse maskiner med diverse OS, og har som regel løst det med noe Vistabootpro, og hva de nå heter. Men når jeg først nå hadde et problem igjen, og litt tid til å prøve å forstå litt mer av bdc-systemet så tar jeg det som en erfaring. Med håp om å være litt bedre rustet til å løse problemer i fremtiden.

Vanligvis så installerer jeg XP - Vista - Linux, og bruker dermed Grub som jo finner både XP og Vista, og editerer menu.lst for å få ønsket OS som standard. Men problemene kommer jo hvis feks da XP må reinstalleres...

Så takk for hjelpen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...