Gå til innhold

Hjelp til stasjonær gaming pc til ca 11.000,-

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger å kjøpe meg en ny stasjonær pc som skal i hovedsak brukes til gaming. Har i den forbindelse brukt litt tid på å prøve å sette meg inn i hva som kan være en god og litt fremtidsrettet investering men er ingen pc ekspert. Jeg skal ikke bygge selv, tenkte å overlate det til der hvor jeg skal bestille, høyst sannsynlig komplett. Bestillingskonfigurasjonen jeg har tenkt til å benytte meg av finner man her.

Har også noen spørsmål i forhold til noen av delene jeg har sett meg ut som det hadde vært fint å få svar på. Har sett for meg å bruke 11.000 kr, men kan strekke meg noen hundrelapper hvis det kommer fornuftige råd på bedre valg enn det jeg har satt opp. Planlegger ikke å overklokke pc'n.

Kabinett:

Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU)

Hovedkort:

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

eller:

Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

Prosessor:

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

Optisk leser/brenner:

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner Black AD-5200S-08, 20x, SATA

Strømforsyning:

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

Minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Harddisk:

Samsung SpinPoint T166 320GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Planlegger å gå for 32-bit Microsoft Windows Vista Home Premium English Komplett OS.

Spørsmål:

1. Er litt i tvil om hvilket hovedkort jeg skal velge, noen råd?

2. Er det nok med 650W strømforsyning til det oppsettet jeg har valgt?

3. Noen bedre/fornuftige forslag til valg av minne?

4. Noen bedre forslag til skjermkort? (maks 3.000,-)

Jeg er veldig takknemlig for alle svar/råd jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som sagt ditt valg, men jeg ville anbefalt 64-bit over 32-bit Windows.

Har selv hatt begge, og forskjellen er som natt og dag. Mens 32-bit versjonen hadde "rykkninger" minst en gang per dag, mest av typen; "Explorer har sluttet å svare og "Explorer starter på nytt." Har jeg utrolig nok ikke hatt så mye som en hikke etter jeg la inn 64-bit versjonen av Vista. Har hos meg heller ikke sett snurten av program, driver elelr problemer med å installere spill på 64-bit Vista.

I listen over skjermkort, ville jeg kjøpt; PowerColor Radeon HD 4870 "PCS"

Dette grunnet at PoerColor har bedre kjøler enn Sapphire kortet i listen.

Når det gjelder hovedkort er jeg faktisk usikker. P5Q Deluxe er hakket over P5Q Pro, så har man råd så kjøper man Deluxe utgaven. Dog er begge gode kort, og tror ikke du vil bli skuffet av noen av disse.

650W skal være nok til oppsettet du har satt opp ja.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takker for raskt svar og de tipsene du har listet opp. =) Er fint å få noen tips i forhold til den jungelen av informasjon man må forholde seg til.

Anngående valg av OS så har jeg hørt fra noen hold at med 64-bit vista så er det vanskelig å få tak i drivere og er dermed ikke å anbefale riktig enda? I den forbindelse vegrer jeg meg for å velge en 64-bit versjon må jeg innrømme. Vanskelig valg.

Lenke til kommentar

Har kommet frem til i løpet av dagen at jeg skal bestille Vista Home Premium 64-bit versjon etter snakk med venner og bekjente.

Men da er det slik at komplett ikke tilbyr det i den "pakkeløsningen" hvor du kan konfigurere gamer pc'n. Da er det å bestille hos netshop som er det andre alternativet jeg har får hånden. Der har de ikke de samme merkene å velge imellom på skjermkort og minne som jeg kom fram til hos komplett. Lurte på om noen kunne igjen være så snille å komme med råd og vink der?

Selv så har jeg sett på:

Skjermkort

Asus Radeon HD4870 512MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI, HDMI

Minne

Mushkin DDR2 4096MB extreme Preformance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz

Noen som har noen andre fornuftige foreslag vedrørende valg av minne og skjermkort?

Sier tusen takk på forhand for tilbakemeldinger jeg har fått og kommer til å få.=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...