Gå til innhold

BK:Vinter over Bergheim terrasse. Serie: Ett motiv - tre fargevarianter

RandiA

Anbefalte innlegg

BK:Vinter over Bergheim terrasse. Serie: Ett motiv - tre fargevarianter

Tidlig snø i år, ikke vant til dette før jul de siste årene…den var litt slapsete i dag, og jeg lurer på i hvilken redigeringsform den gjør seg best.

Det første bildet er RAW filen stort sett bare konvertert til jpg, det andre bildet er en konvertering til svart-hvitt, den tredje varianten er svart-hvitt konvertering med tillagt bruntoning i Elements. Er litt usikker på hvilken variant som er best. Her er det først og fremst ”farge-redigeringen” jeg ønsker respons på, bildet som ble tatt i kveld, er stort sett bare ment for en redigerings-øving

post-92574-1227393049_thumb.jpg

post-92574-1227393071_thumb.jpg

post-92574-1227393096_thumb.jpg

Exif: 20, 7,1, ISO 100

Tamron SP AF 17-50MM F/2.8

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at første versjonen funger best; her får jeg følelsen av at det er natt og det kaldt.

Selve motivet kunne nok vært mer spennende. Det hadde nok hjulpet en god del at du hadde kuttet vekk veien på høyre side - den virker utbrent og bidrar lite til bildet. Det er egenlig fint at du har med litt av nærmiljøte (benken og gjerdet), men den søplebøtta må du få boretslaget/velet til å gjemme vekk. Skuddpremie på slikt.

Du kunne nok ha undereksponert her, med ca 1 EV (halvering av lukkertiden), da hadde lysene blitt mindre utbrente og det hadde fortsatt vært en detaljer igjen de mørkere partier.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg synes og første version er best. Den i svart/hvitt har alt for lite kontrast, samme har sepia versonen, pluss at den har for mye brunfarge. tter min smak da. Jeg er også enig i at lysene er litt for overeksponerte. Men det er vanskelig å få lysene bra, samtidlig som det mørke, når man tar bilder i mørket.

Lenke til kommentar

:yes: Da fikk jeg bekreftet det jeg mente selv, likte best første versjon, men det er greit å få prøvd ut litt....Og den søppeldunken ja, irriterte meg da jeg skulle bearbeide bildet, jeg kunne ikke croppe den helt bort, for da gikk det bort mye av den rolige flaten med benken i forkant..og å croppe mer ble ikke pent. (Du mener EV +1, Tom?)

Randi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...