Gå til innhold

hva er forskjellen på TIFF og JPG?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer rett og slett an på om du vil komprimere lossless eller lossy. Med jpg vil du miste informasjon, men ser ingen grunn til å la være å bruke det om du har fått bildet som du vil. Det sparer masse plass, på 100% kvalitet er det lite som ola normann skiller det fra et TIFF ( rar setning ), og om dette er til hjemmebruk/fremkalling er vel jpg et mye bedre valg en TIFF da det sparer veldig mye plass.

Til kommersielt ville nok et lossless format hvert det beste, så fila ikke har tapt noe info om en plutselig finner ut at en skal arbeide med fila igjen.

Uansett det viktigste er jo å starte lossless hvis en skal lagre det i et lossy format. Da slipper man tap av informasjon før man lagrer det i lossy. Bedre med lossless til lossy istedenfor lossy til lossy.

Ordforklaring:

Lossless = ikke tap av data

Lossy = noe data er fjernet

Lenke til kommentar
Mykje er det at når du har lagra eit bilde i jpeg for så å åpne det igjen i photoshop el. for så å endre og lagre igjen, så taper du idiotisk mykje informasjon. Ei TIF-fil kan du åpne og lagre i det uendelege utan informasjonstap.

Hvis man velger save as/lagre som på den jpg. filen man endrer, og gir den endrede et nytt navn, så taper man vel ikke noe kvalitet. En ekstra sikkerhet når man redigerer, er vel å redigere i en lag-kopi og lagre i nytt navn.

RandiA

Lenke til kommentar

Hvorfor konvertere i det hele tatt?

Hva slags program bruker du?

Jeg beholder RAW filene i dng.

Lagrer i PSD eller TIFF hvis jeg gjør photoshop arbeid på de. Disse beholder jeg.

Skal jeg bruke bildene til noe, f.eks. Fjæsboka(640*640pix.), e-post/Flickr(800*800 til 1280*1280pix.), sende via web til japanfoto e.l.(full oppløsning).

jpg filene sletter jeg som regel etter bruk.

Lenke til kommentar
Mykje er det at når du har lagra eit bilde i jpeg for så å åpne det igjen i photoshop el. for så å endre og lagre igjen, så taper du idiotisk mykje informasjon. Ei TIF-fil kan du åpne og lagre i det uendelege utan informasjonstap.

Hvis man velger save as/lagre som på den jpg. filen man endrer, og gir den endrede et nytt navn, så taper man vel ikke noe kvalitet. En ekstra sikkerhet når man redigerer, er vel å redigere i en lag-kopi og lagre i nytt navn.

RandiA

Jo. Prøv å åpne eit jpeg-bilde og legg merke til kor stort det er. Så kan du lagre som eit nytt og sjå kor stort det no er. Sjølv om ein lagrer i jpeg med kvalitet på 12 i photoshop blir fila betydeleg komprimert. TIF er lossless.

dan83: Hvis du er heilt ferdig å redigere på ei TIF-fil kan du godt lagre som jpeg utan å sjå nevneverdig forskjell. Men eg hadde fortsatt beholdt TIF-fila. Når eg er ferdig med eit bilde sit eg igjen med råfila med .xmp fil, ein PSD, ein TIF i lag, ein flat TIF, ein JPEG i full oppløysing og beste kvalitet, og kanskje eit par versjonar for web.

Lenke til kommentar
Hvorfor konvertere i det hele tatt?

Hva slags program bruker du?

Jeg beholder RAW filene i dng.

Lagrer i PSD eller TIFF hvis jeg gjør photoshop arbeid på de. Disse beholder jeg.

Skal jeg bruke bildene til noe, f.eks. Fjæsboka(640*640pix.), e-post/Flickr(800*800 til 1280*1280pix.), sende via web til japanfoto e.l.(full oppløsning).

jpg filene sletter jeg som regel etter bruk.

ok, nå ble jeg bare enda mer forvirra her....dng, hva er det?

Hva er en dng fil, kontra JPG og TIFF?

Lenke til kommentar
DNG er eit digitalt negativ.

Kan ikkje samalnliknast med TIF eller JPEG på nokon slags måte.

Rett, og feil.

Dng er et (adobe) raw-format som ikke er knyttet til en bestemt kameramodell. Alle raw-formatene er små variasjoner over tiff. (Bortsett fra Nikons Microsoft-stunt med P6000)

Lenke til kommentar

Selv om DNG står for Digital Negative, er det i beste fall forvirrende, da det ikke er lagret som et negativ i fotografisk negativ forstander (film), det er kun en filtype på samme måte som .jpeg, .tiff osv. Likhetene med .tiff er også overhengende siden .dng faktisk er basert på .tiff, men kan selvsagt ikke benyttes omhverandre.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Selv om DNG står for Digital Negative, er det i beste fall forvirrende,

DNG er da ikke noe mer eller mindre tiff enn andre RAW-formater?

Nå kjenner jeg ikke til oppbyggingen av de ulike Raw-formatene (det finnes som kjent et utall av dem), men i følge Wikipedia er DNG basert på TIFF.

Det jeg ville frem til er at en DNG-fil (Digital Negative), til tross for navnet, så lagrer den ikke data slik vi kjenner det fra negativer fra film, derav mener jeg at det er en kilde til forvirring. DNG blir lagret som alle andre datafiler, og ikke som et negativ. :)

Lenke til kommentar
Det jeg ville frem til er at en DNG-fil (Digital Negative), til tross for navnet, så lagrer den ikke data slik vi kjenner det fra negativer fra film, derav mener jeg at det er en kilde til forvirring. DNG blir lagret som alle andre datafiler, og ikke som et negativ. :)

Akkurat som andre raw-filer. Og de er også basert på tiff. Og siden film er analogt, så må det jo nødvendigvis bli noe forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg har Pentax. Jeg skyter kun i RAW. Istedet for Pentax sitt RAW format PEF, bruker jeg heller DNG rett fra kameraet.

Proprietære RAW formater som Nikon(NEF), Canon(CR2), Olympus(Orf), Sigma(x3f), Sony(SRF, SR2) og Pentax(PEF) har alle en ting til felles. Ja, de er ett proprietært format og de får den elendige XMP fila hengende etter seg når man redigerer RAW fila.

Derfor bruker jeg DNG og konverterer SigmaSD-14.x3f filene mine til DNG.

Regner med at flere kommer til å støtte DNG rett fra kamera etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...