Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Adrenalinens effekt på musklenes yteevne

Vikingspeider

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette skal i "sport" et sted, men... mja.

Når jeg sjonglerer foran folk - vel, egentlig bare n00bs som ikke kan noe om sjonglering, sånn som alle dere ;) - så får jeg et helt ekstremt adrenalinrush i kroppen. Det jeg merker med en gang er at presisjonen på kastene mine går veldig mye ned, og har konkludert med at dette er fordi jeg skjelver mer med all adrenalinen.

MEN!

Jeg la også merke til sist gang, at ballene jeg sjonglerer med, som veier 140 gram, føles som om de veier ca. 90 gram på scenen. Lette objekter setter stort sett alltid ned treffsikkerheten på et kast. Om adrenalinen øker musklenes yteevne så mye at det jeg sjonglerer med, i praksis veier mindre i forhold til min egen styrke enn til vanlig(duh?), kan dette kanskje ha en sammenheng?

Neste gang skal jeg bruke de beanbagene jeg har som veier 185 gram og se om det er noen stor forskjell.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at adrenalin øker yteevnen til musklene ja:

Actions in the body

When secreted into the bloodstream, it rapidly prepares the body for action in emergency situations. The hormone boosts the supply of oxygen and glucose to the brain and muscles, while suppressing other non-emergency bodily processes (digestion in particular).

It increases heart rate and stroke volume, dilates the pupils, and constricts arterioles in the skin and gastrointestinal tract while dilating arterioles in skeletal muscles. It elevates the blood sugar level by increasing catabolism of glycogen to glucose in the liver, and at the same time begins the breakdown of lipids in fat cells. Like some other stress hormones, epinephrine has a suppressive effect on the immune system.[5]

Although epinephrine does not have any psychoactive effects, stress or arousal also releases norepinephrine in the brain. Norepinephrine has similar actions in the body, but is also psychoactive.

The type of action in various cell types depends on their expression of adrenergic receptors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Epinephrine#Actions_in_the_body

Merker dette også når jeg er konkurranseinnstilt, kan "gire" meg selv opp så mye at adrenalinet begynner å strømme. Har opplevd dette mange ganger under kappløp, og plutselig løper jeg mye fortere enn normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...