Gå til innhold

Redigere artikler vha en form

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med et lite problem:

Jeg skal ta ut data (title og text) fra en tabell (articles) som har display=true, så jeg kan redigere det i en form.

Hvordan kan jeg få listet opp alle artiklene som ligger i tabellen og redigere ønsket vha en form, for så å lagre den redigerte artiklen igjen?

Ble muligens litt kronglete forklart, men håper noen har noen innspill:)

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendigvis så fryktelig vanskelig. Du må ha kjennskap til PHP, HTML og litt enkel SQL. Men, hvis du har veldig lite eller ingen kjennskap til dette, kan det nok bli vanskelig. Jeg tar for gitt at du har installert PHP, en SQL-server og en webserver. Her har du en generell oversikt over hva du må gjøre.

Opprett en tabell som lagrer informasjonen

Denne tabellen kan f.eks. ha 3 felter:

1. title(overskrift)
  2. text (innholdet i artikkelen)
  3. display (om artikkelen skal vises eller ikke, 0 = vises, 1 = skal ikke vises)

Lag en liste over innholdet i databasen

Bruk php til å hente ut alle artiklene i datbasen. Her må du bruke sql (SELECT * from article_table WHERE display = 0). Vis så resultatet som en nettisde. Putt en "rediger" link ved alle resultatene.

Lage en form i HTML

Bruk HTML til å lage en form. Dette skjemaet kan inneholde de tre feltene ovenfor, der title er en input type="text", text er textarea og display er checkbox. Fyll formen med den artikkelen som ble valgt i siden ovenfor.

Knytte form til php

Når man trykker på submit-knappen i skjemaet, må det sendes til et php-script. Bruk arrayen $_POST til å hente ut verdiene fra skjemaet. Oppdater så databasen med sql.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dette er veldig grunnlegende programmering, og lett å få til vis du kan programmere. :yes:

Men som jonas sier, vis du ikke kan noe - så er det lettest å bruke noe ferdig-laget og se/lære av hvordan det er bygd opp. Eller følge en tutorial, på nettet.

Du kan se litt på denne tutorialen:

Denne tutorialen inneholder: lag nyhet, endre nyhet, kommenter nyhet.

http://www.azforums.net/index.php?showtopic=3685&hl=cms

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...