Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannregulering i fire år


dvyjones

Anbefalte innlegg

Er det normalt å ha regulering i fire år?

 

Har hatt regulering siden 6. klasse (do the math Einstein), og spurt en del andre som har hatt regulering, og det lengste jeg har hørt noen andre har hatt regulering er to år.

 

Hvis du har hatt regulering leng®e, hvor lenge da?

 

FYI: Jeg hadde dypt bitt + at skoletannlegen trakk noen tenner han kanskje ikke burde, så tenner kunne "velte", så andre ikke kommer opp.

 

Update: Vet ikke hvor lenge jeg trenger regulering etter dette, ettersom reguleringstannlegen er ganske usikker (må vente på tenner som kommer opp etc.)

Endret av Dvyjones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det normalt å ha regulering i fire år?

 

Har hatt regulering siden 6. klasse (do the math Einstein), og spurt en del andre som har hatt regulering, og det lengste jeg har hørt noen andre har hatt regulering er to år.

 

Hvis du har hatt regulering leng®e, hvor lenge da?

 

FYI: Jeg hadde dypt bitt + at skoletannlegen trakk noen tenner han kanskje ikke burde, så tenner kunne "velte", så andre ikke kommer opp.

 

 

det er forskjellig fra person til person. Noen går det raskt for og andre tregt. spørs litt hva tannlegen må gjøre osv.

Jeg hadde regulering selv, og tannlegen antyda en behandling på ca 3-4 år, men jeg fikk min av etter 2år.

Lenke til kommentar

Ja, det er normalt. Det kunne nok ha blitt gjort fortere, men med en god del smerte. Tiden for regulering er selvfølgelig avhengig av hvor mye det er som skal flyttes på av tenner eller kjeve.

 

Hovedsaken er vel enda at resultatet til slutt blir bra. Hvis du avbryter kan jeg love deg at du kommer å angre surt resten av livet. I tillegg blir det garantert vanvittig mye dyrere i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Knut Holt

Du må selv avgjøre hvor store forandringer du ønsker. Tannlegen vil gjerne gjennomføre en full ommøblering fordi han tjener mest på det, men det er ikke nødvendigvis det beste for deg.Tannregulering skjer også ofte på bekostning av ansiktsfasong og strukturer bakover i nakken, og kan også forårsake trangere munnhile. En full regulering kan komme til å gi større ulemper enn fordeler.

 

Hvis du synes det som er gjort sålangt er greit, og du ikke synes di trenger noe mer, bør du overveie å avbryte.

 

Selv hadde jeg tannregulering, og den tok bare ett års tid, men nokså store forandringer ble gjort. I ettertid har jeg kommet til at reguleringen ikke burde skjedd i det hele tatt.

 

 

Ja, det er normalt. Det kunne nok ha blitt gjort fortere, men med en god del smerte. Tiden for regulering er selvfølgelig avhengig av hvor mye det er som skal flyttes på av tenner eller kjeve.

 

Hovedsaken er vel enda at resultatet til slutt blir bra. Hvis du avbryter kan jeg love deg at du kommer å angre surt resten av livet. I tillegg blir det garantert vanvittig mye dyrere i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som har hatt det lenge. Selv hadde jeg først i 3,5 år, og så omtrent 1,5 år (fordi idioten jeg hadde først avsluttet behandlingen uten å være ferdig).

 

Jeg har trukket 8 eller ni tenner, hvorav 4 permanente.

 

og kjeveortopeden din bestemmer ikke hvor fort tenna dine skal vokse, så derfor er det vanskelig å beregne tiden.

Lenke til kommentar

Har hatt regulering i snart fem og et halvt år (sic), så ser fram til å bli ferdig... Men når et er annet sppørsmål, selv synes jeg det er rart man kan bruke så lang tid, spesielt når jeg synes det ikke har skjedd noen særlig foranring siden jul. Hva med litt hypperige kontroller? Noe som har noen velmenende råd, og er det nå frekt å spørre hvor langt tid jeg har igjen (har aldri spurt før)? ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde regulering i fire år, egentlig ett år for mye ifg. "kjevetorturisten" (som jeg også kalte ham) som plutselig kom på meg, og det hjalp litt, men etter et halvt år, begynte ting å skli tilbake til gamle trakter og jeg hadde nok hatt godt av det igjen for å atter en gang prøve å fikse tanngarden.

Dog, nå er jeg inne i en ganske gi-faen-periode så jeg utsetter meg ikke for den smerten og torturen igjen for å få et penere glis.

Og det irriterer meg grenseløst at jeg ikke fikk noe tilbud om å bleke tennene etter behandlingen, eller noe som helst. Jeg fikk ødelagt emalje og what not av å gå med dritten i 4 år.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Sørensen

Er det normalt å ha regulering i fire år?

 

Har hatt regulering siden 6. klasse (do the math Einstein), og spurt en del andre som har hatt regulering, og det lengste jeg har hørt noen andre har hatt regulering er to år.

 

Hvis du har hatt regulering leng®e, hvor lenge da?

 

FYI: Jeg hadde dypt bitt + at skoletannlegen trakk noen tenner han kanskje ikke burde, så tenner kunne "velte", så andre ikke kommer opp.

 

Update: Vet ikke hvor lenge jeg trenger regulering etter dette, ettersom reguleringstannlegen er ganske usikker (må vente på tenner som kommer opp etc.)

 

Jeg har hatt regulering i 8 år, det er ikke normalt i alle fall :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...