Mats Danielsen Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hei, jeg driver med et presentasjonssystem, hvor jeg lurer på hvordan jeg finner ut hva som er den neste oppføringen i databasen? Evt. om det er flere igjen. Takk! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Det spørs vel hva som menes med "neste". Neste dato, neste primærnøkkel, neste bokstav i alfabetet, osv. En database er i grunnen ikke lagt opp etter et "første og siste"-prinsipp. Oppføringene identifiseres f.eks av den unike primærnøkkelen, eller annen god informasjon. Det greieste er kanskje å skrive ut hele indeksen/primærnøklene og legge de(n) i en liste/array/matrise som du looper gjennom. Indeksen skal ikke være gigantisk, og derfor passer det også bra å skrive ut nettopp den i sin helhet. Endret 23. november 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
___ Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Du kan ikke regne med å få noen velfunderte svar når du formulerer problemstillingene dine så dårlig som det der. Werner Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Psudokode: hent id, tittel fra tabell $oldId = id hent id, tittel fra tabell hvor id er større enn $oldId order by id asc limit 1; Det som er viktig å få med seg er at dette bare fungerer på unike felt. Endret 23. november 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå