unserheld Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Snu på det, hva har endret seg siden 92? Samme gamle utstyret, samme gamle marsjen, samme gamle pussen og vasken. same old same old. jeg husker de propagandafilmene- fikk lyst til å skrike når jeg så dem. er akkurat som du beskriver det, noe så fjernt fra realiteten. Enhver soldat er enig i at ikke mindre enn 10% av tjenesten består av vask, puss, mønstring men dette nevnes ikke i filmene. rart med det. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Selv om ting som kjent tar tid i forsvaret er det nok en del som skjer også. Det meste av utstyret ditt er nok av nyere dato. Lenke til kommentar
24355trfgdfgdf Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Skaff deg et skikkelig nick hvis du har tenkt å fortsette å poste her i det minste.. Takk det samme. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Selv om ting som kjent tar tid i forsvaret er det nok en del som skjer også. Det meste av utstyret ditt er nok av nyere dato. Nei=) F eks http://en.wikipedia.org/wiki/TADKOM er ancient system. Men det hender jo fra år til annen at ei kaserne blir pussa opp eller noe... Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Grunnen til at utstyret er gammelt, er at det funker. Mye bedre enn at de hadde byttet ut utstyret til noe dårligere bare fordi det er nytt. Ta for eksempel kneppeteltet, som er det beste alternativet på lagsnivå infanteritjeneste. Har prøvd en del andre telt-typer men det er kneppetelt som er det som funker i de fleste situasjoner. Og dette er minst 60 år gammelt. Man har også pulker som er fra 1932 (!). Har her også sett enkelte glassfiberversjoner, men det er faktisk de eldgamle trepulkene som er de mest solide og slitesterke. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 og at det er billigere. man skryter over at man får 30k verdt i utstyr utlevert, men ved slutten av året leverer man det tilbake, og går i null. I tillegg til at femten stykker har hatt de klærne du har før deg. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Gore-tex-jakka til Forsvaret er jo kos. Og uniformen er heller ikke ille, både paradeuniformen og permuniformen jeg fikk var ny. Feltjakken og -buksen bar preg av bruk, men feltjakke perm (akkurat samme jakke) var helt ny. Det man har rett på kropp var også ubrukt, med unntak av feltskjorta. unserheld, er det lenge siden du har vært i militæret? Utstyret i dag er virkelig ikke ille... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Enhver soldat er enig i at ikke mindre enn 10% av tjenesten består av vask, puss, mønstring men dette nevnes ikke i filmene. rart med det. alt etter hvor og hva man er da. stort sett brukte vi maks 30 min på vask på morgenen, 15 min(hvis man var rask) med AG-puss etter man har skutt og 20-30 min med bretting av klær hver fredag når man har byttet... disse tidene var ca det samme for hele troppen Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Rekrutteringsfilmene til forsvaret er jo bare svada, og bør tas med en spade salt. Det kan jo se ut som om alle får kjøre helikopter, "tanks", hoppe i fallskjerm osv, helst samtidig. Man viser jo ikke opptak av en vaktsoldat i bua som kjeder ræva av seg og som ikke har hatt grønn tjeneste på tre mnd f eks. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 xakt. Vil man ha realitet kan man se de filmene av gutta på heistadmoen eller hvor det var, de som pissa i vannkokern etc. De ligger på utube. Det er ikke løgn! Feltjakke perm faktisk. Den var ny. Varierer veldig fra sted til sted og stilling. Er man heldig er man på en plass hvor det er en batch med nye klær. Poenget er at agn ikke har vært skifta siden 60tallet elns, mao bør du regne med at minst 100 uskyldige har hatt den i senga før deg. 101, 102 osv. våpen er til for å ha det morro, ikke faenskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå