Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppblåst mage (luftplager)

Gjest ForvirretPerson

Anbefalte innlegg

Gjest ForvirretPerson

Trente en del i begynnelsen av året, men jeg merket jeg ble mer og mer plaget av luftplager i magen så jeg mistet motivasjonen og tok meg en pause av treningen for å sjekke om luftplagene forsvant. De forsvant ikke, men var mindre plaget. Denne uken tok jeg en sjanse for å begynne med treningen igjen. Det vil da si at jeg begynte igjen med å ta kosttilskudd (kreatin, protein, karbohydrater, vektøktning etc.), det innebærer også at jeg spiser sunnere (kylling, tunfisk, havregryn. ting med mye melk mao.).

Men denne uken har vært helt jævlig, jeg fiser omtrent hele tiden og det går aldri over. Holder jeg lufta inne, så begynner det å boble og rumle inni magen, noe som er svært flaut sosialt f.eks klasserom, eller hvor jeg er sammen med folk. Eneste måten magen/tarmen fungerer er å lavære å spise om morgenen, noe som ikke bra for meg som er veldig sulten om morgenen.

Så, jeg har vært plaget med dette i over et halvt år nå, men etter at jeg har begynt å trene har det bare blitt helt jævlig.

Jeg har også prøvd nyttige tips som å drikke Biola, spise knekkebrød som inneholder fiber, jeg har kuttet ut melkeprodukter, og jeg har oppsøkt hjelp på apoteket der jeg har blitt anbefalt reseptfritt medikament, men jeg føler det ikke fungerer.

Er det noen der som kan hjelpe en stakkars ung kroppsbygger? Føler dette begynner å ødlegge livet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ting med mye melk mao

Du kan faktisk lide av laktoseintolleranse. Gjør et lite forsøk, kutt ut melk i kosten din, all form for melk, i 1 eller 2 uker. Ellers lever du som normalt og spiser som normal (bortsett fra melk da).

Om du slutter å trotte har du funnet årsaken.

Lenke til kommentar
Ikke gjør noen endringer i kostholdet ditt, og gå til legen og få deg skjekket for melkeintoleranse og glutenintoleranse.

Enig! Selv om bare ca 30% av alergidiagnostisering i form av prøvetaking, forteller noe av sannheten, er det bedre å begynne med et legebesøk. Legen vil også kunne gi deg råd og veiledning ift hvordan du skal gjeenomføre "selvdiagnostisering", det vil si avhold-og-provokasjonsregimer der du til slutt kan finne frem til kilden.

Uansett er det ikke heller sikkert at det har med ditt kosthold å gjøre. Du kan helt enkelt være en av de få som er fjærtende av natur.

Lenke til kommentar
Ikke gjør noen endringer i kostholdet ditt, og gå til legen og få deg skjekket for melkeintoleranse og glutenintoleranse.

Eneste måten, som jeg har hørt, for legen å konstantere melke eller laktose intolleranse er å faktisk innta laktosen og se hva som skjer, blir man dårlig er det det som feiler enn.

Derfor kan man like godt kjøre et par, ufarlige, eksperimenter selv først, som å kutte ut enkelte bestander i kostholdet i et par ukers tid for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

En meget nær av meg led av akkurat samme problem som trådstarter beskriver. Vedkommende tok kontakt med legen og fikk da til svar at det beste som kunne gjøres var å se om det var noe i kostholdet først som kunne være skyld i problemet. Etter et par månder hadde vedkommende suksesivt luket ut et par ting og forsøkt litt frem og tilbake og kommet frem til at melkeprodukter kunne være problemet.

Etter oppsøkt legebesøk igjen var svaret at den beste metoden for å finne ut om dette faktisk var problemet å innta en liten mengde ren laktose for å se om det var problemet. Noe det var. Etter at vedkommende byttet ut melkeprodukter har problemet vært borte.

At det kan bevises ved blodprøver er jeg klar over, ordla meg litt feil dessverre, men som sagt anbefalte en lege å innta ren laktose for å se om det faktisk var synderen. Det ga best resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Det samme skjer meg av og til da jeg spiser havregryn. Prøv å kutt det ut for en uke så går det nok bedre. Bananer har litt samme effekt.

Lenke til kommentar
Gjest ForvirretPerson
Det samme skjer meg av og til da jeg spiser havregryn. Prøv å kutt det ut for en uke så går det nok bedre. Bananer har litt samme effekt.

Vel, jeg har vært plaget med det siden mai.

Lenke til kommentar

hadde jeg vært deg så hadde jeg kutta ut alt som har med korn og melk og gjøre. seriøst, prøv en uke uten noen av disse tingene. spis frukt, spis grønnsaker, spis fisk og kjøtt. egg & bacon til frokost er lurt.

hvis jeg spiser brød, knekkegrød eller noe som helst kornprodukter eller får i meg melk, så fiser jeg konstant... dårlig energi også. it sucks.

om jeg holder meg til en lavkarbo / steinalderdiet derimot så går fordøyelsen drit smooth.

spiste mye brød denne helgen... uffameg

men som folk sier her, skjekk med legen din først.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...